Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak skutecznie dzielić się wiedzą i doświadczeniem w firmie?

Jak skutecznie dzielić się wiedzą i doświadczeniem w firmie?

 
Jak skutecznie dzielić się wiedzą i doświadczeniem w firmie?

Bariery w zarządzaniu wiedzą

 

W idealnym przedsiębiorstwie personel harmonijnie ze sobą współgra, na porządku dziennym jest dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Młodzi rekruci przynoszą do firmy nowe rozwiązania, a starsi wdrażają ich w obowiązującą strategię… W praktyce jednak nie zawsze bywa tak idyllicznie.

 

Mimo iż kapitał intelektualny przedsiębiorstwa często jest na bardzo wysokim poziomie, to niejednokrotnie zdarza się, że pracownicy nie potrafią odpowiednio dzielić się wiedzą. Można zidentyfikować kilka przyczyn do takiego stanu.

 

Po pierwsze specjaliści szkoleni do wykonywania konkretnego zawodu nie są przygotowywani do przekazywania swoich umiejętności innym. Są zatrudniani po to, by obsługiwać urządzenia, tworzyć aplikację czy oprogramowania, pozyskiwać klientów. Nikt ich jednak w trakcie nauki nie szkolił w celu wykładania zdobytej wiedzy innym. A ta czynność wymaga specjalnych umiejętności. Liczy się cierpliwość, otwartość, predyspozycje do jasnego tłumaczenia zagadnień itd.

 

Pracownicy często też nie chcą przekazywać wiedzy, ponieważ boją się, iż w przyszłości doprowadzi to do ich zwolnienia. Póki tylko oni mają konkretne umiejętności i potrafią wykonywać obowiązki, mogą czuć się bezpiecznie.

 

W wielu przedsiębiorstwach nie ma też odpowiedniego systemu regulującego zarządzanie wiedzą. Pracownik, któremu zadane będzie dzielenie się swoimi umiejętnościami, powinien mieć wygospodarowany na to czas. Nie można oczekiwać, że w tym samym momencie, kiedy będzie wykonywał swoje zwyczajowe obowiązki, dodatkowo zacznie tłumaczyć nowym pracownikom różne skomplikowane zagadnienia. Szczególnie jeżeli nie jest to sytuacja jednorazowa, a system regularnego przekazywania informacji. Przełożeni muszą uwzględnić takie działania w harmonogramie, ale także w wysokości wynagrodzenia lub rodzaju benefitów pozapłacowych, by odpowiednio zmotywować innych do przyjęcia roli przewodnika, nauczyciela.

 

Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie powinno być wspomagane działaniami budującymi relacje wzajemnego zaufania w zespole, ale także między pracodawcą i personelem.

 

Dzielenie się wiedzą – metody

 

Jedną z podstawowych metod dzielenia się wiedzą w organizacji jest mentoring. Nowo zatrudniona osoba zostaje oddana pod opiekę starszemu, doświadczonemu pracownikowi. Następuje tu dwustronna wymiana informacji. Osoba z długim stażem pracy to cenne źródło wiedzy na temat funkcjonowania firmy. Podnosząc przez lata poziom biegłości w danym fachu, jest w stanie szybciej reagować na różne sytuacje w przedsiębiorstwie, pokazywać nieszablonowe rozwiązania.

 

Jednocześnie młody pracownik może wprowadzić do firmy najnowsze metody pracy, rozwiązania, których nauczył się w trakcie edukacji lub u innych pracodawców.

 

Inną metodą przekazywania wiedzy są szkolenia, prowadzone przez pracowników prezentujących różne rodzaje wiedzy. Tworzenie wspólnej bazy, przestrzeni do dzielenia się doświadczeniami buduje jedność w zespole, zaufanie i poczucie jednego celu.

 

Dzielenie się wiedzą w organizacji – zalety

 

Przekazywanie wiedzy nie jest proste. Nauczyciele zawodowi przechodzą przecież odpowiednie studia, by móc uczyć w szkołach. Co prawda proces edukacji dorosłych opiera się na trochę innych zasadach, niemniej wymaga właściwego podejścia i przygotowania. Nauka dzielenia się wiedzą w organizacji może stać się więc sposobem na rozwój i podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Pracownik szkolący nowych rekrutów stanie się dobrym kandydatem do tego, by otrzymać pod opiekę większą grupę pracowników, zmieniając się tym samym w managera nowego zespołu.

 

Zarządzanie wiedzą w firmie ma duże znaczenie dla jej prawidłowego funkcjonowania i wpływa na kierunek, w który podąża przedsiębiorstwo. Zdobywanie informacji i doświadczenia przez kolejnych pracowników, wykorzystywanie tych przymiotów do rozwoju firmy, coraz sprawniejszego jej funkcjonowania, mogą okazać się skuteczną metodą do zdobycia przewagi nad konkurencją.

 

Jeżeli firma musi co chwilę inwestować w rekrutację, szkolenie i wdrażanie nowych pracowników, to trudniej jej będzie utrzymać płynność linii produkcyjnych czy dostarczania dobrej jakości usług.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Studeo Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   5 000 - 7 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Efektywna obsługa sekretariatu szkoły w zakresie administracyjnym i organizacyjnym. Obsługa słuchaczy oraz prowadzenie dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami. Współpraca z kadrą pedagogiczną – organizacja zajęć i rekrutacja nauczycieli. Dbanie o sprawne funkcjonowanie sekretariatu...
  • Magazynier na magazynie odzieżowym

    E&A Sp. z o.o.   Holandia, Eindhoven    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Zakres obowiązków: zbieranie zamówień przy pomocy skanera; wysyłka towarów do sklepów oraz zwroty produktów na magazyn; rozpakowywanie oraz sortowanie towarów; załadunek oraz rozładunek towarów, klejenie opakowań; Wymagania: komunikatywna znajomość języka angielskiego;...
  • Inżynier / Inżynierka  budowy  

    Praca.pl   Dys    praca mobilna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków Nadzór nad realizacją robót przy budowie obiektów przemysłowych i usługowych, z dbałością o jakość, zgodność z projektem i harmonogramem. Planowanie kolejnych etapów prac oraz koordynowanie bieżących potrzeb placu budowy. Kontrola dostaw materiałów, współpraca...
  • Administrator Systemów IT

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Branickiego 17​    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Forma współpracy: Umowa o pracę; Model pracy: hybrydowa (80% zdalnie /20% biuro​) Rekrutacja: zdalna; Elastyczny czas rozpoczęcia pracy: 07:00–09:00; Zakres obowiązków:​ Administracja systemami i infrastrukturą IT Instalacja i konfiguracja oprogramowania systemowego oraz biznesowego...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Pracownik Kompletacji Zamówień

    Transgourmet Polska   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków kompletacja towaru zgodnego z zamówieniem, rejestrowanie pobranego towaru, właściwe zabezpieczanie towaru i przygotowanie go do załadunku, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?