Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - definicja, korzyści, umowa, Kodeks pracy

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - definicja, korzyści, umowa, Kodeks pracy

 
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - definicja, korzyści, umowa, Kodeks pracy

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - definicja

 

Coraz częściej słyszymy, że certyfikaty powoli przestają mieć znaczenie na rynku pracy. Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Dyplomy są bowiem potwierdzeniem kwalifikacji zawodowych. Dzięki nim jesteśmy bardziej atrakcyjnymi kandydatami. Jest to także oznaka, że chcemy się rozwijać. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na dofinansowanie szkoleń oraz kursów dla zatrudnionych. Dzięki temu firma stanie się bardziej konkurencyjna na rynku.

Według artykułu 103. Kodeksu pracy: „przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą”.

 

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - Kodeks pracy

 

Polskie prawo pracy zaznacza, że przedsiębiorca musi ułatwić podwładnym podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Mówi o tym artykuł 17. Kodeksu pracy. Nie jest jednak dokładnie napisane, że to pracodawca powinien płacić za wszystkie szkolenia, studia podyplomowe czy kursy. Istotne jest wyrażanie zgody na udział w kursach, pod warunkiem, że nie koliduje to z wykonywaniem obowiązków.

 

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych - korzyści dla pracownika i pracodawcy

 

Wyższe kwalifikacje zawodowe pracowników wpływają na zwiększenie zysków firmy, z czego przedsiębiorcy nie zawsze zdają sobie sprawę. Dzięki szkoleniom zatrudnione osoby poznają nowe metody pracy, które np. znacznie przyśpieszają wykonywanie obowiązków. Kompetentna i dobrze wykształcona kadra to klucz do sukcesu. Firma może się nawet stać liderem w danej branży na rynku.

 

Umożliwienie dokształcania się wpływa także na zmniejszenie fluktuacji kard, czyli rotacji pracowników. Osoby zatrudnione wiedzą, że ich rozwój jest dla przełożonego ważny, a to przekłada się na lojalność oraz motywację. O wiele bardziej efektywny podwładny to taki, który czuje się częścią firmy, a nie tylko kolejnym, mało znaczącym elementem układanki.

 

Zadowoleni i zmotywowani zatrudnieni chcą wdrażać innowacyjne pomysły i z większym zapałem wykonują swoje obowiązki. Wpływa to także na polepszenie wizerunku firmy na rynku. Staje się ona bardziej atrakcyjna dla wykwalifikowanych specjalistów z danej branży. Zwiększenie potencjału konkurencyjnego to dla przedsiębiorców ważne zadanie, którego sami nie będą w stanie zrealizować. Potrzebny jest do tego zespół profesjonalistów.

 

Umowa o podnoszenie kwalifikacji zawodowych

 

Pracownicy mogą korzystać z różnych form podnoszenia kwalifikacji. Różnią się one przede wszystkim tematyką. Najczęściej dzieli się je na 2 grupy: szkolenia twarde oraz miękkie. Pierwsze z nich dotyczą specjalistycznej wiedzy, najczęściej obejmują tematykę informatyczną, finansową, księgową. Kursy miękkie rozwijają zdolności interpersonalne podwładnych, np. asertywność, zarządzanie czasem, obsługa klienta, radzenie sobie ze stresem, komunikacja.


Czasami pracodawca będzie od zatrudnionych wymagał podpisania umowy szkoleniowej, która określa wzajemne obowiązki związane z doskonaleniem zawodowym. Umowa ta jest konieczna, jeśli przełożony zdecydował się wysłać daną osobę na szkolenie i oczekuje od niej, że po zakończeniu edukacji pozostanie w stanie zatrudnienia. Taki dokument powinien mieć formę pisemną i zawiera:

• strony czyli pracodawcę oraz pracownika wraz z całym kompletem danych osobowych,
• przedmiot dokształcania (studia, kurs, szkolenie, podyplomówka),
• termin rozpoczęcia oraz przewidywaną datę zakończenia nauki,
• określenie sankcji w przypadku przerwania edukacji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?