Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Komunikacja w pracy zdalnej

Komunikacja w pracy zdalnej

 
Komunikacja w pracy zdalnej

Dobra komunikacja w firmie to podstawa jej skutecznego funkcjonowania. Kontakt między przełożonym i podwładnymi, jak i wśród współpracowników, jest łatwy, kiedy wszyscy znajdują się w jednym miejscu. Jednak co w sytuacji, gdy nagle część bądź cały zespół zostaje przeniesiony do home office?

 

Pracodawca ma do dyspozycji kilka rozwiązań. Przede wszystkim musi zadbać o właściwe kanały komunikacyjne. Po pierwsze, dobrać narzędzia do rozmów i po drugie, poinstruować podwładnych, jak i kiedy mają z nich korzystać. Obie te kwestie są równie ważne – przyjrzyjmy się im.

 

Narzędzia komunikacji podczas home office

 

Podstawowym, tradycyjnym narzędziem komunikacji wewnętrznej w firmie jest służbowy e-mail. Przełożony przed oddelegowaniem zatrudnionego do pracy w domu musi upewnić się, że jest on w stanie korzystać tam z firmowej skrzynki pocztowej. To jednak nie wszystko – warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa, które się z tym wiążą, tj. między innymi:

  • korzystaniu w celach służbowych z firmowego maila,
  • szyfrowaniu wiadomości z danymi wrażliwymi, poufnymi,
  • dokładnym sprawdzaniu adresata,
  • nieotwieraniu podejrzanych maili, w szczególności załączników.

E-mail służbowy ma swoje zalety, jednak podczas codziennej pracy często zachodzi potrzeba krótkiej wymiany zdań między współpracownikami – wysyłanie kolejnych wiadomości na skrzynkę jest zbyt czasochłonne. Dlatego przydatny bywa również komunikator typu hangout lub o funkcjach dostosowanych do szczególnych potrzeb firmy. Warto, by komunikator online umożliwiał rozmowy indywidualne, jak i tworzenie grup. Należy zwrócić uwagę, czy można go zainstalować na urządzeniach z różnymi systemami operacyjnymi.

 

W niektórych branżach, np. gdy w grę wchodzą zdalne spotkania biznesowe lub panuje zwyczaj codziennych zebrań zespołu, niezbędny może być również komunikator wideo. Do pracodawcy należy zadbanie, by podwładny miał sprzęt – np. sprawną kamerkę – pozwalający na wideokonferencje.

 

Co z połączeniami telefonicznymi? Sytuacja jest jasna, kiedy zatrudnieni korzystają z telefonów służbowych. Jednak szef nie może wymagać od nich, by za rozmowy z domu w ramach obowiązków podwładni płacili z własnej kieszeni. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest też internetowy komunikator głosowy. Warto pamiętać, że często wszystkie te funkcje – połączenia głosowe, wideo i czat – obsługuje jeden kompleksowy program. Wybór na rynku jest bardzo duży.

 

Z uwagi na konieczność nieco bardziej uważnej kontroli w pracy zdalnej i zastosowania specyficznych technik zarządzania zespołem online, warto też postawić na platformę umożliwiającą dzielenie się efektami pracy – tak, by każdy członek zespołu, a także przełożony wiedział, który element projektu został wykonany i w jaki sposób.

 

Skuteczna komunikacja podczas pracy w domu

 

Zła komunikacja w firmie, w której kadra wykonuje pracę w domu, może prowadzić do zbędnego chaosu. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której jeden pracownik spodziewał się telefonu, a otrzymał maila, bądź wysłał notatkę na czacie, kiedy powinien załączyć raport w programie ze zleceniami itp.

 

Rolą kierownika zespołu online jest zatem:

  • powiadomienie pracowników o programach, z których powinni korzystać; warto wysłać np. mailem instrukcję instalacji i obsługi oraz upewnić się, że pracownicy nie mają z tym problemu,
  • zadbanie o zabezpieczenia, np. VPN,
  • wyznaczenie jasnych procedur np. informowania o postępach w pracy, przekazywania bieżących wiadomości,
  • udostępnienie pracownikom czatu lub np. zakładki na firmowym forum do rozmów niezwiązanych z pracą, co pozytywnie wpływa na atmosferę w zespole.
Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kontroli Produkcji

    Roca Polska   Gliwice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Jeżeli posiadasz: wykształcenie min. średnie, bardzo dobra znajomość Excela, doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku pracy w firmie produkcyjnej – mile widziane; zdolność szybkiego uczenia się, znajomość programu SAP (mile widziane), zdolności analityczne i sprawna praca ze...
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Poznań, Posnania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa zlecenie  pełny etat
    6 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Sprzedawca - Doradca Klienta w salonie marki Bytom

    VRG S.A.   Kołobrzeg, Galeria Hosso    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Fabryka Armatury IDMAR Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: Aktywne pozyskiwanie i obsługa klientów, Praca na podległym terenie, Realizacja polityki i wyznaczonych celów sprzedażowych, Budowa silnej pozycji firmy na lokalnym rynku, Monitorowanie działań konkurencji, Uczestnictwo w targach. Praca na terenie województwa:...
  • Przedstawiciel handlowy ze znajomością języka hiszpańskiego

    SP EUROPE Sp. z o.о.   Pruszków    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    pozyskiwanie nowych klientów; prezentacja oferty firmy; promocja usług i towarów firmy; negocjowanie warunków długoterminowej współpracy; uczestnictwo w wystawach tematycznych (Automotive)
  • Księgowa / Księgowy

    S-3 Personal Sp. z o.o.   Tarnowskie Góry    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wystawianie oraz księgowanie faktur i not księgowych; Rozliczanie rozrachunków z kontrahentami i uzgadnianie sald; Przygotowywanie i analiza zestawień związanych z zobowiązaniami; Przygotowywanie przelewów wychodzących; Bieżąca komunikacja z bankiem; Weryfikacja dokumentów księgowych z...

Najnowsze artykuły

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Cechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

Zwyciezcy i przegrani mają te same cele, więc dlaczego ci pierwsi spełniają marzenia, a ci drudzy pozostają w tyle? Odpowiedzią mogą być właściwe nawyki oraz... nastawienie. – Pewne cechy osobowości odgrywają kluczową rolę w osiąganiu satysfakcji zawodowej – tłumaczy trener biznesu Wiktor Tokarski. Jakie nawyki pomagają w spełnieniu zawodowym? Jak się zachowywać, by budować swój sukces?

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Background screening w rekrutacji – na czym to polega

Kandydaci kłamią w czasie rekrutacji – oczywiście nie wszyscy, ale wielu uważa, że koloryzowanie i zatajenie pewnych spraw pozwoli im zdobyć stanowisko, a potem „jakoś to będzie”. Przyjęcie niewłaściwej osoby to dla pracodawcy ogromny problem, dlatego wiele firm decyduje się na background check. Specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz wyjaśnia, jak legalnie zweryfikować prawdomówność kandydata.