Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Komunikacja w pracy zdalnej

Komunikacja w pracy zdalnej

 
Komunikacja w pracy zdalnej

Dobra komunikacja w firmie to podstawa jej skutecznego funkcjonowania. Kontakt między przełożonym i podwładnymi, jak i wśród współpracowników, jest łatwy, kiedy wszyscy znajdują się w jednym miejscu. Jednak co w sytuacji, gdy nagle część bądź cały zespół zostaje przeniesiony do home office?

 

Pracodawca ma do dyspozycji kilka rozwiązań. Przede wszystkim musi zadbać o właściwe kanały komunikacyjne. Po pierwsze, dobrać narzędzia do rozmów i po drugie, poinstruować podwładnych, jak i kiedy mają z nich korzystać. Obie te kwestie są równie ważne – przyjrzyjmy się im.

 

Narzędzia komunikacji podczas home office

 

Podstawowym, tradycyjnym narzędziem komunikacji wewnętrznej w firmie jest służbowy e-mail. Przełożony przed oddelegowaniem zatrudnionego do pracy w domu musi upewnić się, że jest on w stanie korzystać tam z firmowej skrzynki pocztowej. To jednak nie wszystko – warto przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa, które się z tym wiążą, tj. między innymi:

  • korzystaniu w celach służbowych z firmowego maila,
  • szyfrowaniu wiadomości z danymi wrażliwymi, poufnymi,
  • dokładnym sprawdzaniu adresata,
  • nieotwieraniu podejrzanych maili, w szczególności załączników.

E-mail służbowy ma swoje zalety, jednak podczas codziennej pracy często zachodzi potrzeba krótkiej wymiany zdań między współpracownikami – wysyłanie kolejnych wiadomości na skrzynkę jest zbyt czasochłonne. Dlatego przydatny bywa również komunikator typu hangout lub o funkcjach dostosowanych do szczególnych potrzeb firmy. Warto, by komunikator online umożliwiał rozmowy indywidualne, jak i tworzenie grup. Należy zwrócić uwagę, czy można go zainstalować na urządzeniach z różnymi systemami operacyjnymi.

 

W niektórych branżach, np. gdy w grę wchodzą zdalne spotkania biznesowe lub panuje zwyczaj codziennych zebrań zespołu, niezbędny może być również komunikator wideo. Do pracodawcy należy zadbanie, by podwładny miał sprzęt – np. sprawną kamerkę – pozwalający na wideokonferencje.

 

Co z połączeniami telefonicznymi? Sytuacja jest jasna, kiedy zatrudnieni korzystają z telefonów służbowych. Jednak szef nie może wymagać od nich, by za rozmowy z domu w ramach obowiązków podwładni płacili z własnej kieszeni. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest też internetowy komunikator głosowy. Warto pamiętać, że często wszystkie te funkcje – połączenia głosowe, wideo i czat – obsługuje jeden kompleksowy program. Wybór na rynku jest bardzo duży.

 

Z uwagi na konieczność nieco bardziej uważnej kontroli w pracy zdalnej i zastosowania specyficznych technik zarządzania zespołem online, warto też postawić na platformę umożliwiającą dzielenie się efektami pracy – tak, by każdy członek zespołu, a także przełożony wiedział, który element projektu został wykonany i w jaki sposób.

 

Skuteczna komunikacja podczas pracy w domu

 

Zła komunikacja w firmie, w której kadra wykonuje pracę w domu, może prowadzić do zbędnego chaosu. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której jeden pracownik spodziewał się telefonu, a otrzymał maila, bądź wysłał notatkę na czacie, kiedy powinien załączyć raport w programie ze zleceniami itp.

 

Rolą kierownika zespołu online jest zatem:

  • powiadomienie pracowników o programach, z których powinni korzystać; warto wysłać np. mailem instrukcję instalacji i obsługi oraz upewnić się, że pracownicy nie mają z tym problemu,
  • zadbanie o zabezpieczenia, np. VPN,
  • wyznaczenie jasnych procedur np. informowania o postępach w pracy, przekazywania bieżących wiadomości,
  • udostępnienie pracownikom czatu lub np. zakładki na firmowym forum do rozmów niezwiązanych z pracą, co pozytywnie wpływa na atmosferę w zespole.
Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Unum Życie TUiR S.A.
    kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B   8 000 - 12 000 zł netto (+VAT)/mies.
    1 godz.
    Co będziesz robić? budować i rozwijać swój zespół sprzedażowy – rekrutujesz, szkolisz i wspierasz, zarządzać oddziałem – planujesz i pomagasz osiągać cele, wspierać i inspirować – tworzysz relacje oparte na wspólnych wartościach, dbać o wyniki – ustalasz cele, działasz...
  • Praca.pl
    kierownik/koordynator / menedżer  kontrakt B2B  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Budowanie i rozwój zespołu sprzedażowego: rekrutacja, szkolenia i bieżące wsparcie; Planowanie działań i realizacja celów sprzedażowych; Inspirowanie zespołu poprzez kreowanie relacji opartych na wspólnych wartościach;
  • Technik Montażu Medycznego

    Klaromed Sp. z o.o.   Sulejówek    praca mobilna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania będą obejmować: Realizowanie projektów aranżacji wnętrz oraz montaż mebli. Dokonywanie pomiarów oraz przygotowywanie zamówień produkcyjnych. Organizacja i dostawa mebli oraz sprzętu medycznego. Nadzór nad pracami montażowymi i dbanie o wysoką jakość wykonania....
  • Optometrysta / Optometrystka

    Optics   Łódź, al. Śmigłego-Rydza 20    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Przeprowadzanie badań optometrycznych wzroku zgodne z określonym standardem, Wskazanie najlepszych rozwiązań optycznych do potrzeb i oczekiwań pacjentów, Badania wzroku dzieci po cykloplegii wykonanej przez okulistę; Dobór soczewek kontaktowych, Prowadzenie...
  • Pracownik / Pracownica stolarni

    Sunreef Venture S. A.   Gdańsk    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  Szukamy 5 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Składanie i montaż mebli oraz sprzętu AGD/RTV; Wykonywanie prac wykończeniowych, włączając montaż gotowych elementów, takich jak lakiery, tapicerki, szkło i lustra; Czytanie rysunków technicznych w codziennej pracy; Obsługa różnorodnych maszyn i urządzeń...
  • Technik Obsługi Obiektu (K/M)

    Strabag PFS Sprawdzona firma   Przylesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: bieżąca eksploatacja, konserwacja instalacji i urządzeń budynkowych: instalacje elektryczne, wodno-kanalizacyjne, klimatyzacyjne, grzewcze, wentylacyjne; monitorowanie pracy powierzonych urządzeń; usuwanie awarii; współpraca z serwisami zewnętrznymi; raportowanie zgodnie z procedurami;

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?