Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Kontrola PIP a obowiązki pracodawcy

Kontrola PIP a obowiązki pracodawcy

 
Kontrola PIP a obowiązki pracodawcy

Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec PIP


Zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla pracodawców i uproszczenie procedur jest ważnym zadaniem prawodawców. Co zmieniło się w ciągu ostatnich lat? Co sprawdza inspekcja pracy i jakie obowiązki ma przedsiębiorca podczas kontroli?

Od 17 stycznia 2013 roku pracodawcy rozpoczynający działalność nie muszą zgłaszać faktu zatrudniania pracowników do Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zmiany te wynikają z ustawy z 9 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2013 r. poz. 2). Wykreślono bowiem z Kodeksu pracy art. 209, który zobowiązywał pracodawcę do złożenia odpowiednich zgłoszeń do PIP i PIS w ciągu 30 dni od rozpoczęcia działalności, a niezgłoszenie było wykroczeniem, za które groziła kara grzywny.

Mimo to pracodawcy wciąż mają wynikający z Kodeksu pracy obowiązek informowania PIP o decyzjach związanych z warunkami pracy. Okręgowy inspektor pracy powinien zostać powiadomiony, np. gdy firma planuje przedłużyć okres rozliczeniowy, zatrudnić pracownika w porze nocnej (podstawą zawiadomienia jest pisemny wniosek pracownika). PIP należy też poinformować o podejrzeniu choroby zawodowej oraz o każdym śmiertelnym, ciężkim albo zbiorowym wypadku przy pracy.

Przedsiębiorca powinien także zawiadomić okręgowy inspektorat o planowanym rozpoczęciu budowy. Zgodnie z §3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych: „Inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamiarze rozpoczęcia robót budowlanych właściwego inspektora pracy na 7 dni przed rozpoczęciem budowy lub rozbiórki, na której przewiduje się wykonywanie robót budowlanych trwających dłużej niż 30 dni roboczych i jednoczesne zatrudnienie co najmniej 20 osób albo na której planowany zakres robót przekracza 500 osobodni”. 

 

Kontrola – PIP


Kontrola inspekcji pracy zawsze musi przebiegać zgodnie z procedurami i być uzasadniona. Niezapowiedziana kontrola PIP może być motywowana otrzymaną od pracownika skargą. Nie jest to jednak jedyny powód. Inspektorzy realizują też harmonogram kontroli, sprawdzając z góry zaplanowane obszary działalności firm, np. legalność zatrudnienia, czas pracy czy przestrzeganie zasad BHP.

Obowiązki pracodawcy wobec PIP podczas kontroli są zawarte w Ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy. Należy do nich przede wszystkim zapewnienie środków i warunków potrzebnych do przeprowadzenia działań kontrolera. Pracodawca powinien przedstawić dokumenty oraz materiały, o które zostanie poproszony. Kontrola PIP bez zapowiedzi może być przeprowadzona o każdej porze, ale  inspektor musi posiadać upoważnienie.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Technik Montażu Medycznego

    Klaromed Sp. z o.o.   Sulejówek    praca mobilna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania będą obejmować: Realizowanie projektów aranżacji wnętrz oraz montaż mebli. Dokonywanie pomiarów oraz przygotowywanie zamówień produkcyjnych. Organizacja i dostawa mebli oraz sprzętu medycznego. Nadzór nad pracami montażowymi i dbanie o wysoką jakość wykonania....
  • Serwisant kamperów / Złota Rączka

    Kampery Suwałowski   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 9 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Szukamy osoby, która: będzie pracować jako serwisant kamperów, ale nie tylko — chcemy „złotą rączkę”, czyli kogoś uniwersalnego, który nie boi się wyzwań, poradzi sobie z instalacjami elektrycznymi (12 V / 230 V), ogarnia instalacje wodno-hydrauliczne (rury, węże, pompy), nie...
  • Przedstawiciel Handlowy – sprzedaż kamperów i wyposażenia (język angielski wymagany)

    Kampery Suwałowski   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków sprzedaż kamperów oraz wyposażenia dodatkowego (np. podpory hydrauliczne, zawieszenia pneumatyczne, klimatyzacje, akcesoria), obsługa zapytań klientów – od kontaktu, przez ofertowanie, po finalizację transakcji, utrzymywanie relacji z partnerami zagranicznymi (mailowo,...
  • Przedstawiciel handlowy ds. IT / systemy ERP, automatyzacja, AI

    SerwNet Sp. z o.o.   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   7 000 - 20 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: sprzedaż systemów ERP, automatyzacji procesów i rozwiązań AI dla klientów B2B, pozyskiwanie nowych klientów i rozwijanie relacji z obecnymi, prowadzenie spotkań handlowych i prezentacji rozwiązań, negocjowanie warunków i przygotowywanie ofert, współpraca z zespołem...
  • Wdrożeniowiec systemów ERP (obszary: księgowość, kadry, sprzedaż)

    SerwNet Sp. z o.o.   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: wdrażanie, konfiguracja i dostosowanie systemów ERP w obszarach: księgowość, kadry, sprzedaż, analiza procesów biznesowych i potrzeb klienta, szkolenie użytkowników końcowych i wsparcie powdrożeniowe, współpraca z zespołem programistów i konsultantów...
  • Specjalista ds. Automatyzacji Procesów (No-Code / Boty / Integracje)

    SerwNet Sp. z o.o.   Mościska, ul. Sikorskiego 129    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania Projektowanie i implementacja automatyzacji i workflowów przy użyciu narzędzi typu n8n, Zapier, Make.com (lub podobnych) dla procesów biznesowych (księgowość, kadry, sprzedaż, e-commerce) Tworzenie baz wiedzy, chatbotów lub agentów (wewnętrznych/klienckich) wspierających...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?