Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Złe wiadomości – jak je przekazywać w miejscu pracy?

Złe wiadomości – jak je przekazywać w miejscu pracy?

 
Złe wiadomości – jak je przekazywać w miejscu pracy?

Przekazywanie złych wiadomości, zarówno w sferze prywatnej, jaki izawodowej, nie jest łatwe. Mogą pojawić się wówczas emocje i reakcje, z którymi trudno sobie poradzić. Niemniej jako manager zespołu czy pracodawca musisz być przygotowany na to, że czasami będziesz musiał zakomunikować podwładnym coś, co im się nie spodoba, wywoła niezadowolenie, złość czy smutek. Jak sprostać tego typu stresującym konfrontacjom?

 

Złe informacje w pracy – dlaczego nie decydujemy się przekazywać ich osobiście?

 

Zacznijmy od tego, że w dobrze funkcjonującej firmie panują jasne reguły komunikacji między pracownikami, a także na linii podwładni-przełożeni. Zasady te opierają się na wzajemnym szacunku, ale i zaufaniu. Pracownicy mają poczucie, że kadra kierownicza jest wobec nich szczera, a empatyczny szef bierze pod uwagę nie tylko interes przedsiębiorstwa, ale też pamięta o tych, którzy codzienną pracą przyczyniają się do sukcesu firmy.

 

Szacunek i zaufanie to słowa-klucze w procesie komunikacji. W przypadku złych wiadomości – na przykład dotyczących zwolnień z powodu restrukturyzacji firmy, w wyniku sytuacji pandemicznej – pojawia się pokusa, by uciec przed stresującą sytuacją – zamiast zorganizować spotkanie lub, jeśli to niemożliwe, zadzwonić do pracownika i porozmawiać z nim osobiście – wysłać e-mail bądź wręcz zlecić przekazanie złej wiadomości posłańcowi, czyli jednemu z podwładnych. To duży błąd. Unikanie konfrontacji może zostać źle odebrane i pogłębić niezadowolenie u pracowników. To wyraz braku pewności siebie u szefa – a przełożony, który czuje się niepewnie w rozmowie z kadrą, nie budzi zaufania, traci też jej szacunek. W takiej sytuacji dalsze kierowanie zespołem może być problematyczne.

 

Złe wiadomości – jak się przygotować do ich zakomunikowania?

 

Jak się więc przygotować na zakomunikowanie pracownikom złych wieści? Warto zastanowić się, w jaki sposób można zminimalizować związany z tym stres. W wielu przypadkach – na przykład wówczas, gdy wiemy, że dany pracownik zmaga się z nadwrażliwością emocjonalną lub po prostu może żywo zareagować – lepsze od grupowego spotkania będą indywidualne rozmowy.

 

Nie warto owijać w bawełnę, przeciągać niepewności. Mówmy wprost o sytuacji. Pozwólmy także podwładnemu na wyrażenie emocji, nawet odruchowy płacz czy moment słabości. Pojawiają się one dość często – w końcu wszyscy jesteśmy ludźmi, a reakcje emocjonalne na złe wieści są czymś zupełnie naturalnym. Okażmy szacunek podwładnemu. Jeśli czujemy się skrępowani, możemy poinformować go, że zostawimy go na chwilę samego, by miał czas na uspokojenie nerwów.

 

Z kolei jeśli pracownik reaguje złością, zaczyna krzyczeć lub używać inwektyw – sami nie podnośmy głosu, pokażmy swój profesjonalizm. W skrajnych przypadkach warto wezwać ochronę lub poprosić kogoś z zewnątrz, by dołączył do rozmowy w charakterze świadka.

 

Przekazywanie złych wiadomości oznacza stres dla każdej ze stron. Ważne, by do takiej rozmowy się przygotować, a także niezależnie od przebiegu rozmowy – okazywać sobie szacunek i wyrozumiałość.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Konsultant Wsparcia Sprzedaży

    AAA AUTO   Łódź, Srebrzyńska 61    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 9 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Opis: Telefoniczna obsługa naszych Klientów zainteresowanych sprzedażą bądź zakupem samochodu. Informowanie klientów o warunkach sprzedaży i skupu samochodów. Współpraca z innymi oddziałami w naszej firmie. Budowanie z klientami relacji opartych na partnerskiej współpracy. Dbanie o...
  • Specjalista / Specjalistka HR

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej. Doradztwo w zakresie prawa pracy, narzędzi HR i efektywnych metod komunikacji. Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzanie zastępowalnością, a także opracowywanie planów retencji i sukcesji....
  • Magazynier

    Starmag Sp. z o.o.   Koluszki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Kompletowanie zamówień. Obsługa wózków jezdniowych. Praca ze skanerem. Przygotowanie towaru do wysyłki. Inne zlecone prace magazynowe. Wymagane: Posiadanie uprawnień UDT do obsługi wózków widłowych.
  • Doradca ds. kluczowych klientów

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Łódź, Bałuty    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? aktywne poszukiwanie i pozyskiwanie nowych klientów projektowych dla sklepu; profesjonalną i kompleksową obsługę projektów sprzedażowych obejmujących produkty i usługi wraz z monitoringiem poziomu ich realizacji; serwis przed i posprzedażny (kosztorysy,...
  • Bydgoskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: aktywny rozwój działań handlowych na wyznaczonym terenie; pozyskiwanie nowych klientów i partnerów handlowych; utrzymywanie profesjonalnych relacji z dotychczasowymi klientami; badanie potrzeb klienta oraz opracowanie dedykowanej oferty; koordynacja i kontrola realizacji umów...
  • Kierownik robót

    UNIBEP S.A.   Wysokie Mazowieckie    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Kontrola jakości i terminowości robót na powierzonym odcinku, Uzupełnianie dokumentacji budowlanej - zgodnie z wewnętrznymi procedurami, Koordynacja i nadzór nad podległymi pracownikami i podwykonawcami wraz z cyklicznym rozliczaniem terminowości i jakości...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!