Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

 
Płynność finansowa – definicja, wskaźniki, istota

Płynność finansowa – definicja

 

Nie ma jednej definicji płynności finansowej. Najpopularniejsze stwierdzenie, które pojawia się w kontekście pojęcia, to zdolność przedsiębiorstwa do terminowej realizacji bieżących płatności, krótkoterminowych zobowiązań. Definicję należy jednak poszerzyć. Płynność finansowa to także możliwość szybkiego i prostego zamienienia aktywów, elementów majątku na środki pieniężne. Płynność finansowa wskazuje też na zdolność do wypłacania zobowiązań wobec dostawców, wynagrodzeń pracowniczych – oraz dokonywania zakupu dóbr i usług wtedy, kiedy jest to potrzebne.

 

Płynność finansowa przedsiębiorstwa – dlaczego jest ważna

 

Właściwe zarządzanie płynnością finansową w firmie ma kluczowe znaczenie dla jej funkcjonowania na rynku. Wpływa na zdolność kredytową przedsiębiorstwa, umacnia wizerunek stabilnej i godnej zaufania organizacji. Dzięki utrzymywaniu płynności na optymalnym poziomie można elastycznie korzystać z pojawiających się okazji, promocji itp.

 

Utrata płynności finansowej spowoduje równolegle utratę powyższych możliwości. Sytuacja, w której płynność finansowa jest zagrożona, przyczynia się często do wypowiadania umów kredytowych czy pojawienia się zadłużenia w wypłacie wynagrodzeń pracowniczych.

 

Wskaźniki płynności

 

Aby ustalić, w jakiej kondycji znajduje się przedsiębiorstwo, oblicza się wskaźniki płynności finansowej. I tak rozróżnia się m.in.:
- wskaźnik płynności gotówkowej: oznacza część zobowiązań krótkoterminowych, które mogą być natychmiastowo uregulowane, gdyby zaszła taka konieczność,
- wskaźnik płynności szybkiej: określa, w jakim stopniu zobowiązania bieżące można pokryć płynnymi aktywami,
- wskaźnik płynności bieżącej: to informacja, ile razy aktywa bieżące są w stanie pokryć bieżące zobowiązania.

 

Istota płynności finansowej

 

Określając status płynności finansowej, firma ocenia, w jakim stanie znajduje się przedsiębiorstwo. Niska płynność albo jej utrata może zakończyć się nawet bankructwem. Z kolei nadpłynność finansowa to sytuacja, w której środki obrotowe znacząco przewyższają posiadane przez firmę zobowiązania. Najczęściej odkładane są na kontach i tam „zamrażane”. Firma nie operuje tymi środkami, zmniejsza się wtedy jej efektywność.

 

Istotą płynności finansowej jest więc utrzymanie jej na optymalnym poziomie. Dzięki temu przedsiębiorstwo zawsze będzie w stanie spłacić powstające zobowiązania, gotowe również do inwestycji i płatności długoterminowych.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?