Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pracodawca odpowiada za treści jakie na internetowym forum publikują pracownicy!

Pracodawca odpowiada za treści jakie na internetowym forum publikują pracownicy!

 
Pracodawca odpowiada za treści jakie na internetowym forum publikują pracownicy!

 

Pracownicy mogą pisać na forum co chcą?

 

Pracownik był zatrudniony na stanowisku specjalisty w Biurze Standardów i Jakości w jednej ze spółek PKP. Do jego obowiązków należały przede wszystkim czynności monitorująco-kontrolne w pociągach, nie było przy tym zakazu stosowania prowokacji. W ramach swoich obowiązków pracownik dokonywał kontroli usługi „czyszczenia w biegu". Chcąc zweryfikować jakość wykonywanych usług, pracownik rozsypał na sąsiednim siedzeniu okruszki. Zastrzeżenia do formy przeprowadzonej kontroli mieli podróżni, którzy zgłosili je konduktorom pociągu. Taka forma kontroli wywołała także wzburzenie wśród innych pracowników. Spółka PKP prowadzi forum intranetowe, które ma ułatwić kontakt pomiędzy pracownikami. Pracownicy mogą korzystać z forum również w domu. Po feralnej prowokacji na forum pojawiły się wpisy potępiające taki sposób przeprowadzenia kontroli. Użytkownicy przystąpili także do ataku na samego kontrolera, pojawiły się inwektywy oraz słowa obraźliwe m.in. „chwast”, „kanalia”, „chłystek”, „obłudny, zimny cynik”, czy „ciasteczkowy potwór”.

 

Pracodawca ma obowiązek kontrolować publikowane na forum treści i reagować na te obraźliwe

 

 

Obrażany pracownik od razu zareagował i zwrócił się do przełożonego o wyjaśnienie sprawy, a także usunięcie krzywdzących komentarzy. Następnie pracownik spotkał się z dyrektorem Biura Standardów i Jakości, ponownie wskazał na obraźliwe wpisy i zażądał interwencji ze strony przełożonych. Pracodawca co prawda próbował zadziałać, ale w ocenie sądu zbyt wolno i nieudolnie. Sąd Okręgowy nie miał wątpliwości, że pracodawca posiadał  informację o bezprawnym charakterze wpisów umieszczanych przez pracowników na forum intranetowym. W ocenie Sądu spółka PKP nie przedstawiła dostatecznej determinacji w usuwaniu obraźliwych dla pracownika wpisów. Sąd podkreślił również, że możliwość pełnego moderowania wpisów spółka uzyskała dopiero pół roku po ataku na kontrolera. Do tego czasu wpisy były ukrywane, nie usuwane.

 

Krytyka nie może naruszać godności ani przekraczać granic kultury i dobrego smaku

 

Co więcej Sąd wskazał, że  krytyka jest często działaniem społecznie pożytecznym i pożądanym, lecz tylko wtedy, jeżeli jest rzetelna i rzeczowa, a jej celem nie jest dokuczenie innej osobie. Krytyka postępowania człowieka nie powinna przekraczać granic jego wolności, nie powinna naruszać jego godności, a byłoby także pożądane, by nie przekraczała granic kultury i dobrego smaku (choć to ostatnie wymogiem prawnym nie jest). W ocenie Sądu przynajmniej niektóre wpisy zamieszczane na forum, a dotyczące kontrolera przekraczają granice prawem dozwolone – można tu wskazać w szczególności na takie określenia powoda jak „chwast”, „kanalia”, „chłystek”, „obłudny, zimny cynik”. Niewątpliwie zatem w tym przypadku doszło do naruszenia dobra osobistego pracownika kontrolera. Sąd uznał, że pracownik otrzyma 5 000 zł tytułem zadośćuczynienia za doznane krzywdy od pracodawcy.

 

Podstawa prawna:

Wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 01.06.2017 r., sygn. akt VIII P 44/15

 


Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?