Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

 
Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Początek nowego kwartału, półrocza, roku – to idealny czas, by zweryfikować, czy zatrudniona na danym stanowisku osoba spełnia stawiane jej wymagania, jest zaangażowana w swoją pracę i poprawnie wykonuje powierzone obowiązki. Wbrew pozorom ocena pracownicza nie jest formą kontroli nad nim i nie ma na celu wytknięcia mu niedociągnięć. Przeciwnie, właściwie przeprowadzona, podniesie samoocenę pracownika, nawet jeśli zostaną mu wskazane słabe strony jego pracy. Wyjaśniamy, co każdy manager i team leader powinien wiedzieć o ocenie kompetencji pracownika w czasie rozmowy podsumowującej.

 

Spis treści

Ocena okresowa pracownika – co to?

 

Wybór odpowiedniego pracownika na dane stanowisko to nie lada wyzwanie dla przełożonego. Jak wyłuskać z grona dziesiątek kandydatów tego, który sprawdzi się w powierzonych mu obowiązkach? Zatrudnienie pracownika, a także przyznanie osobie zatrudnionej awansu i podwyżki jest dla przełożonego podjęciem pewnego ryzyka, a jednocześnie daniem mu kredytu zaufania. Każdy pracownik powinien więc wykazywać wiedzę adekwatną do zajmowanego stanowiska i umiejętności, które mogą przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa. By nowy pracownik albo pracownik na nowym stanowisku sprawdził się w swojej roli, musi więc skutecznie realizować zadania, jakie zostały mu powierzone. Weryfikację tego, jak spisuje się dana osoba oraz jakie robi postępy w pracy, jest właśnie oceną pracownika. Tej najczęściej dokonuje sam przełożony w cyklach półrocznych lub rocznych. 

 

Pamiętaj! 

 

Ocena okresowa jest procesem, w ramach którego pracodawcy analizują i oceniają wyniki oraz postępy pracowników w określonym przedziale czasowym. Najczęściej ma formę oceny rocznej pracownika, oceny półrocznej bądź kwartalnej. Ewaluacja pracy pracownika w danym okresie ma pełnić funkcję nie tylko informacyjną dla samego pracodawcy, ale również motywacyjną dla pracownika. 

 

Ocena okresowa pracownika – cel

 

Okresowa ocena pracowników wielu osobom kojarzy się z kontrolowaniem i wytykaniem pracownikowi błędów. Tymczasem ewaluacja pracownika jest daleka od rozliczania go z niedociągnięć. Owszem, ma ona na celu weryfikację wydajności pracownika, ale ocena pracy prowadzić ma przede wszystkim do zwiększenia efektywności zarządzania organizacją, usprawnienia pracy całej firmy i jej rozwoju. Jest ona narzędziem w rękach pracodawcy, dzięki któremu może on zweryfikować, czy powierzone zadania są adekwatne do umiejętności pracownika oraz pomóc mu w podjęciu decyzji o ewentualnej zmianie zakresu obowiązków. Ewaluacja pracy pomaga ona również w rozpoznaniu słabszych stron przedsiębiorstwa i pracowników, wskazując jednocześnie przestrzenie, które wymagałyby na przykład uaktualnienia wiedzy i wskazały konkretne potrzeby szkoleniowe. Często ocena daje też mocne argumenty i przesłanki do wyróżnienia oraz docenienia podwładnego, ale z drugiej strony nie powinna być ona podstawą do jego zwolnienia. 

 

Podsumowanie wyników pracownika służy nie tylko samemu pracodawcy. Może ono przynieść garść pożytecznych informacji samemu zatrudnionemu. Dzięki niej ma on szansę otrzymać tak ważną w karierze zawodowej informację zwrotną na temat swoich mocnych i słabych stron w pracy. Końcowe wnioski z oceny mogą okazać się świetnym pretekstem do przemyślenia dalszej ścieżki zawodowej i możliwości rozwoju. W rzeczywistości – o czym często zapominamy, nieco demonizując ocenę pracownika – jest ona również szansą na poszerzenie kompetencji, weryfikację własnych potrzeb i celów zawodowych oraz udoskonalenie efektów swojej pracy. 

 

 

Ocena kompetencji pracownika – kto ją wykonuje?

 

Najczęściej ocena okresowa pracownika dokonywana jest przez bezpośredniego przełożonego zespołu pracowników, rzadziej w asyście pracownika działu HR. W powszechnym przekonaniu to właśnie manager jest właściwą osobą, która może podjąć się ewaluacji podwładnego, gdyż obserwuje pracę danego pracownika na co dzień. Wie, jak ten wykonuje swoje obowiązki, jakie jest jego nastawienie, jak wpływa na innych, czy jest chętny do podnoszenia kwalifikacji, a może zatrzymuje się na niezbędnym minimum wysiłku i przyjmuje postawę quiet quitting.

 

Musisz wiedzieć, że to, kto wykonuje ocenę, w dużej mierze jest uzależnione od przyjętej metody oceny. Ewaluacji mogą podjąć się także współpracownicy czy nawet klienci poproszeni o feedback we wcześniej przygotowanej ankiecie. Niezwykle ważny może okazać się także głos samego zainteresowanego, czyli pracownika dokonującego autooceny.

 

 

Rodzaje okresowych ocen pracownika

 

Okresowa ocena pracownika należy do jednych z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Rodzaje oceny okresowej oznaczane są stopniami.

 

  • Ocena okresowa pracownika 90 stopni 

 

Podstawowy i najprostszy system ewaluacji pracownika. Oceny podejmuje się tylko jedna osoba – przełożony. Przedstawia on swoją ocenę pracownika, jego zaangażowanie w wypełnianie powierzonych mu zadań, bierze nad tapet kompetencje, umiejętności, wady i zalety pracownika, które weryfikowane są w codziennej pracy. Choć jest to zdecydowanie najprostsza metoda oceny efektów pracy pracownika, nie musi oznaczać najlepszej. Cechuje ją spory subiektywizm, który może wynikać z osobistych przekonań managera na temat podwładnego. 

 

  • Ocena okresowa pracownika 180 stopni 

 

Na ocenę pracownika w tym systemie składają się opinie z dwóch źródeł – pracodawcy oraz samego pracownika. Pozwala ona na porównanie ze sobą opinii przełożonego z autooceną, której dokonuje pracownik. Z jednej strony daje pracownikowi przestrzeń do spojrzenia na swoje dokonania i osiągnięcia w pracy, pozwalając spojrzeć na samego siebie nieco krytycznym okiem, a z drugiej strony gwarantuje mu otrzymanie feedbacku, który może okazać się nieoceniony w dalszym rozwoju zawodowym. 

 

  • Ocena okresowa pracownika 270 stopni 

 

Ocena pracownika 270 stopni to ocena wieloźródłowa, która składa się z opinii trzech osób – najczęściej przełożonego, współpracowników oraz pracownika. Wykorzystanie tego rodzaju oceny pozwala na uzyskanie spojrzenia na dokonania pracownika z trzech różnych stron. Ocena wydaje się więc zdecydowanie bardziej obiektywna i miarodajna od opinii tylko jednej osoby. Co ważne – podczas tego rodzaju opiniowania, pod lupą są nie tylko dokonania zawodowe i jakość realizacji powierzonych zadań, ale także inne predyspozycje i postawa w pracy, np. umiejętność pracy w grupie czy gotowość do współpracy itp.

 

  • Ocena okresowa pracownika 360 stopni 

 

Najbardziej złożony system oceny pracownika, na który składają się opinie z czterech różnych źródeł. Dodatkowym podmiotem oceniającym mogą być w tym przypadku na przykład klienci. Warto jednak wiedzieć, że ten rodzaj ewaluacji najczęściej stosuje się w przypadku oceny kadry zarządzającej zespołem lub osób zajmujących wyższe szczeble w hierarchii firmy. Pod uwagę bierze się między innymi kompetencje przywódcze i menedżerskie. Wówczas swoje opinie wyrażają współpracownicy, podwładni, przełożony i sam oceniany.

 

Ewaluacja pracowników – kryteria oceny

 

Każda ocena pracownika może być nieco inna. Kryteria oceny okresowej pracowników będą różnić się w zależności od rodzaju pracy i branży, charakterystyki stanowiska czy chociażby celów strategicznych organizacji. Miejmy na uwadze, że zupełnie inne kryteria będą służyć opiniowaniu chociażby specjalisty ds. sprzedaży, menedżera czy dyrektora finansowego, a inaczej będzie wyglądać ocena pracownika fizycznego. Niemniej, każdy manager i pracownik powinien wiedzieć, że w systemie ocen pracowniczych zwykle stosuje się poniższe kryteria.

 

Najczęstsze kryteria okresowych ocen pracowniczych:

 

  • umiejętności zawodowe – pracownik zna i rozumie specyfikę stanowiska, na którym jest zatrudniony. Posiada kwalifikacje i umiejętności pozwalające mu na realizowanie powierzonych mu zadań;

  • wiedza specjalistyczna – piastowanie określonych stanowisk w konkretnych branżach może wymagać szerokiej wiedzy specjalistycznej. Wówczas na takim stanowisku sprawdzą się jedynie osoby doskonale wykształcone w konkretnej dziedzinie, z imponującym doświadczeniem zawodowym;

  • umiejętność zarządzania czasem – pracownik wyróżnia się ponadprzeciętną skutecznością w planowaniu i organizowaniu pracy. Wszystkie powierzone mu zadania wykonuje w wyznaczonym mu terminie;

  • komunikatywność – pracownika wyróżnia jasność i skuteczność komunikacji zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Osoba potrafi doskonale porozumiewać się zarówno ze współpracownikami, klientami czy swoim szefem;

  • umiejętność pracy w zespole – osoba z wysoko rozwiniętą umiejętnością pracy w zespole może być efektywna w osiąganiu celów grupy; Zespołowość postrzegana jest tutaj również przez pryzmat zdolności do wzajemnego wspierania się i motywowania;

  • samodzielność – pracownika cechuje zdolność do podejmowania decyzji oraz realizowania obowiązków bez stałego nadzoru przełożonego;

  • przestrzeganie etyki zawodowej i bycie etycznym – wartości wyznawane przez pracownika są spójne z zasadami etyki zawodowej i wartościami firmy. Etyczna postawa i dbałość o standardy moralne jest fundamentem zdrowych relacji w firmie;

  • kreatywność – pracownik wykazuje zdolność do generowania nowych pomysłów i podejmowania inicjatyw mogących wpłynąć pozytywnie na rozwój firmy;

  • rozwój zawodowy – osoba oceniania dąży do nieustannego samorozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji. Pracownik wykazuje chęć zdobywania dodatkowej wiedzy, udziału w szkoleniach i warsztatach;

  • odporność na stres – zdolność do radzenia sobie z presją, trudnościami i sytuacjami stresującymi, których możemy doświadczać każdego dnia w pracy; Pracownik potrafi szybko łapać równowagę i łagodzić negatywne emocje. 

 

Ocena okresowa pracownika – wzór

 

Ocena okresowa pracownika najczęściej sporządzana jest na specjalnym formularzu. Alternatywą może być również rozmowa oceniająca pracownika. Warto wiedzieć, że w przypadku oceny na piśmie nie ma jednego uniwersalnego arkusza oceny okresowej pracownika. Tak jak zostało wspomniane wcześniej, sprawiedliwe kryteria oceny pracownika powinny być ściśle uzależnione od stanowiska czy chociażby branży, a także celu, jaki chce osiągnąć pracodawca, poddając podwładnego ocenie. W praktyce każda firma powinna przygotować spersonalizowany arkusz ocen, który umożliwi jej dokonanie rzetelnej ewaluacji, przynoszącej korzyści zarówno samemu pracodawcy, jak i będącej źródłem cennej wiedzy dla podwładnego.

 

Każdy arkusz oceny pracownika powinien jednak uwzględniać kilka najważniejszych sekcji:

 

  • imię i nazwisko pracownika,

  • zajmowane stanowisko,

  • przedział czasowy, za jaki dokonywana jest ocena, 

  • kryteria podlegające ocenie, 

  • podsumowanie. 

 

 

Odwołanie od oceny okresowej pracownika – wzór z przykładami

 

Pracownik ma prawo nie zgodzić się z całą wystawioną mu oceną bądź jej fragmentem. W takiej sytuacji powinien złożyć odwołanie od oceny okresowej pracownika. Wzór takiego odwołania musi zawierać kilka kluczowych elementów, z których naczelnym jest uzasadnienie swojej decyzji.

 

[Miejscowość, data]

[Imię i nazwisko pracownika]

[Zajmowane stanowisko]

[Imię i nazwisko przełożonego lub osoby oceniającej]

 

Odwołanie od oceny okresowej 

 

Niniejszym wnoszę odwołanie do przeprowadzonej oceny okresowej mojej osoby, która miała miejsce dnia … . Moja decyzja podyktowana jest obawami dotyczącymi procesu oceny oraz ujętych niektórych w niej aspektów. Chciałabym zgłosić swoje uwagi co do jej obiektywności. Uważam, że opiera się ona na subiektywnych ocenach, a nie konkretnych osiągnięciach. Poza tym ocena nie odzwierciedla rzeczywistych obowiązków, które wypełniałem w okresie podlegającym ocenie. 

 

Proszę o możliwość spotkania w celu omówienia oceny mojej osoby. Wierzę, że jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązanie zadowalające obie strony. 

 

[Podpis pracownika]

 

Czytaj także: Awans zawodowy – stopnie, rozporządzenie, podanie, jak awansować

 

Ocena okresowa pracownika – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy ocena pracownika jest obowiązkowa?

 

W większości firm ocena okresowa pracownika jest często stosowaną praktyką w procesie zarządzania zasobami ludzkimi, natomiast ani Kodeks pracy ani inne przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku dokonywania takiej oceny.

 

  • Ocena okresowa pracownika – przykład pytań:

 

Pracodawca, przeprowadzając okresową ocenę pracownika, może udzielić odpowiedzi na pytania typu: 

 

  • Jakie umiejętności zawodowe pracownik wykorzystał w okresie oceny?

  • Czy pracownik przejawiał zaangażowanie i inicjatywę w wykonywaniu obowiązków zawodowych? 

  • Czy pracownik radził sobie z nowymi wyzwaniami i wyróżniał się samodzielnością? 

  • Czy pracownik realizował swoje zadania w terminie? 

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Magazynier / Operator wózka widłowego

    Fabryka Armatury IDMAR Sp. z o.o.   Mosina    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Kompletacja i kontrola zamówień; Rozmieszczenie produktów i opakowań zgodnie z przyjętymi zasadami; Przyjmowanie dostaw towarów oraz obsługa produkcji; Załadunek i rozładunek towarów; Obsługa wózka widłowego; Przestrzeganie zasad BHP.
  • Kierownik Restauracji

    City 88 Sp. z o.o.   Poznań    praca stacjonarna
    menedżer / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   8 320 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zarządzanie podległym zespołem, organizacja i nadzór pracy, motywowanie do efektywnej pracy, Szkolenie pracowników, Współtworzenie i wprowadzanie rozwiązań podnoszących jakość obsługi; Efektywne planowanie pracy w trakcie zmiany, Zapewnienie ciągłości dostaw, Stała współpraca z...
  • Sekretarka / Asystentka biura z prawem jazdy

    NORMA   Warszawa    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    wykonywanie zadań powierzonych; prawo jazdy; załatwianie spraw w urzędach; asystowanie przy spotkaniach; dowożenie dokumentów do firm; obsługa ogłoszeń oraz strony internetowej; kontakt z Biurem Rachunkowym; kontrola sprawnego funkcjonowania biura; obsługa spotkań odbywających się w biurze;
  • Manager / Managerka projektu biznesowego

    NORMA Mariusz Bebłowski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Planowanie i zarządzanie projektem; Nadzorowanie prac marketingowych; Aktywne pozyskiwanie i utrzymywanie relacji biznesowych z klientami; Realizowanie założonego planu sprzedaży; Raportowanie zrealizowanych działań; Wizyty zagraniczne w fabrykach; Dbałość o najwyższe standardy obsługi...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Płac

    Contract Administration Sp. z o.o.   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    5 godz.
    Opis stanowiska: Samodzielne obsługiwanie niestandardowych i bardziej skomplikowanych usług płacowych i procesów dla klientów, Naliczanie wynagrodzeń, świadczeń pracowniczych, składek ZUS, zaliczek na podatek dochodowy; Sporządzanie oraz przesyłanie deklaracji i sprawozdań do ZUS, US,...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa połączeń przychodzących; Aktywna sprzedaż usług klienta; Przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów; Wprowadzanie danych do systemu;

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.