Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Rekrutacja „under 25” – rozmowa z Joanną Rutkowską, Dyrektorem HR w firmie Trenkwalder Polska

Rekrutacja „under 25” – rozmowa z Joanną Rutkowską, Dyrektorem HR w firmie Trenkwalder Polska

 
Rekrutacja „under 25” – rozmowa z Joanną Rutkowską, Dyrektorem HR w firmie Trenkwalder Polska

Praca.pl: Motywem przewodnim naszej rozmowy jest rekrutacja młodego pokolenia, umownie nazwanego „under 25”. Proszę opowiedzieć o kluczowych cechach takich rekrutacji.


Joanna Rutkowska: „Under 25” to najczęściej osoby po tuż po szkole średniej, po maturze i/lub studenci. Tacy młodzi ludzie, szczególnie przed albo na początku studiów zazwyczaj szukają pracy dodatkowej, która niekoniecznie musi ich jakoś wyjątkowo rozwijać, ale powinna zapewniać im oczekiwane dochody. I tu przy takich rekrutacjach najczęściej zwraca się uwagę na jakiekolwiek doświadczenie, ale przede wszystkim na motywację, samodyscyplinę, odpowiedzialność. Brak doświadczenia zawodowego nie pozwala na zbyt rozbudowany wywiad, a wywiad behawioralny najczęściej odnosi się głównie do doświadczeń szkolnych/studenckich. Mimo iż ryzyko błędu w takich rekrutacjach jest stosunkowo duże, to jednak ewentualne konsekwencje takiego błędu są na tyle małe, że warto je podejmować. Zatrudnienie takich młodych ludzi najczęściej jest na umowę-zlecenie, którą można w zasadzie rozwiązać z dnia na dzień, a praca przeważnie dotyczy stosunkowo prostych czynności, co powoduje, że  wdrożenie jest łatwe i szybkie. Pierwsze dni pracy takich pracowników są też zazwyczaj najlepszym testem czy odnajdą się tu na dłużej, czy już po kilku dniach będziemy poszukiwać kolejnego następcy.


Nieco inaczej sprawa się ma ze studentami ostatnich lat studiów i z młodymi absolwentami. Takie osoby zazwyczaj poszukują już pracy w konkretnym obszarze, która na równi z finansowymi, a może nawet bardziej niż finansowe, zaspokoi ich aspiracje zawodowe – będzie w obszarze ich zainteresowań, da im wymaganą praktykę, dobry start, znajomość branży. Różnica w rekrutacji takich osób polega głównie na tym, iż ryzyko błędu nadal jest spore, jednak proces rekrutacji musi być bardziej wyrafinowany, pytania pogłębione a rekruter doświadczony, aby znaleźć odpowiedź na nurtujące wszystkich pytanie – czy warto inwestować w tego młodego człowieka? Proces wdrożenia takiego pracownika wygląda już zgoła inaczej. Trzeba poświęcić mu sporo czasu, wdrożyć w tajniki i szczegóły pracy i organizacji, być może nawet przeszkolić w zakresie systemów, narzędzi czy nawet konkretnych umiejętności. To spora inwestycja, gdyż powinna to robić osoba, która jest doświadczonym i samodzielnym pracownikiem, i która zamiast pracować na tzw. wartość dodaną dla organizacji, inwestuje swój czas i umiejętności we wdrażanie młodego człowiek. Tak więc można powiedzieć, że cechą wspólną takich rekrutacji jest niepewność co do poprawności wniosków, co do skutków i efektów. Jednak kiedy to się przejdzie, można naprawdę bardzo dużo zyskać. Młodzi ludzie wnoszą do firm nowe spojrzenie, kreatywność, powiew świeżości, technologie. Wystarczy być tylko otwartym, aby korzystać, z tego, co mają do zaoferowania.


Praca.pl: W jaki sposób możemy docierać do młodych osób poprzez ogłoszenie rekrutacyjne? Jak do nich mówić, pisać? Jakie elementy mają wpływ na odbiór przekazu?


Joanna Rutkowska: Można śmiało stwierdzić, że język ogłoszeń skierowanych do młodego pokolenia jest czymś zupełnie innym, niż ten, do którego my nieco starsi z pokolenia X przywykliśmy. I nie ma się tu czemu dziwić ani czym oburzać. Wyrosło nowe pokolenie, które ma swoje wartości, swoje przyzwyczajenia, swoje sposoby, swój język i swój świat. I jeżeli zależy nam na pozyskaniu przedstawicieli tego pokolenia, to musimy starać się przemawiać do nich ich językiem. Mówiąc język mam na myśli nie tylko słowa czy zdania, ale również obraz, technologię, środowisko. Dlatego w ogłoszeniach dla młodych, oprócz klasycznych, często możemy spotkać zupełnie nieschematyczne nazwy stanowisk nawiązujące np. do kultowych postaci popkultury: Ninja rekrutacji, Media Guru, Retail Jedi. Oczywiście nie są to zabiegi powszechne, jednak zdecydowanie taki sposób ich formułowania jest wprost skierowany do konkretnej grupy odbiorców: odważnych, kreatywnych, niezatrzymujących się na przeszkodach, zorientowanych w specyficznych realiach.

 

Okazuje się, że jednak bez względu na nazwę stanowiska najważniejszy dla szukających pracy jest zakres obowiązków. Z badań przedstawionych przez InterviewMe aż 7 na 10 osób (69%) pomija ogłoszenia, w których nie ma jasno opisanego zakresu obowiązków. To, czym wyróżniają się skuteczne w grupie młodych ogłoszenia, to język korzyści, którym powinny być skonstruowane. Ponieważ młodzi luzie są dopiero na początku swojej drogi, poszukują miejsc, które mogą pomóc im poszerzyć doświadczenie i umiejętności. Dlatego tak ważne jest, aby już na poziomie ogłoszenia pokazać im te korzyści, czego bezpośrednio mogą się nauczyć, z kim pracować, jak rozwinąć. Również jak wygląda środowisko pracy, jaka panuje atmosfera, jak wygląda fizyczne miejsce pracy, gdzie się mieści, co jest dookoła (sklepy, restauracje, siłownie, i inne), czyli wszystko to, co jest ważne dla codziennego życia młodych ludzi.   

 

Praca.pl: Po publikacji ogłoszenia przychodzi czas na informację zwrotną do kandydata. Wiemy, że feedback jest ważny, zwłaszcza szybki. Co jeszcze?


Joanna Rutkowska: Informacja zwrotna jest immanentną częścią zarówno procesów rekrutacyjnych, jak i w ogóle procesów rozwojowych każdego człowieka. To, że bardzo często rekruterzy dają ją po kilkudziesięciu dniach, lub nie dają jej w ogóle, jest zjawiskiem starym i negatywnym w stosunku do każdego kandydata bez względu na jego pesel. Im jesteśmy w lepszym, a zatem również w częstszym i szybszym kontakcie z kandydatem, tym bardziej pracujemy na swoją markę rekrutera i na poziom relacji z kandydatami. Faktem jest, że obecnie młodzi ludzie są bardziej niecierpliwi, feedback jest dla nich ważny, musi być szybki i dawać im konkretne wskazówki na przyszłość. Ale czy dla starszego pokolenia to również nie stanowi o wartości? Oczywiście że tak, tylko młodzi mają odwagę mówić o tym głośno i się tego domagać. Wydaje się jednak, że najistotniejsze jest trzymanie się poczynionych z kandydatami ustaleń i ich realizacja. Jeżeli zakontraktujemy sobie z młodym kandydatem informację zwrotną po 2 tygodniach, co będzie związane z jakimiś konkretnymi powodami, które będziemy umieli sformułować, to z całą pewnością spotka się to z ich zrozumieniem. Ważne jest jednak, aby z tego kontaktu się wywiązać. I to nie ma nic wspólnego z wiekiem kandydata, ale raczej z naszym profesjonalizmem i wiarygodnością.

 

Praca.pl: Zatrzymajmy się na chwilę przy technologii. Jak w Pani ocenie zmienił się jej wpływ na procesy rekrutacyjne, zwłaszcza te skierowane do młodego pokolenia?


Joanna Rutkowska: Technologia zmienia świat w każdym aspekcie naszego życia. Dlatego zupełnie nie dziwi fakt, iż zmiana dotyczy również obszaru rekrutacji. Rekrutacja przeniosła się do sieci i to zarówno w aspekcie ogłoszeń, jak i rozmów kwalifikacyjnych, co już od dłuższego czasu można było obserwować, co jednak zdecydowanie przyśpieszyła i upowszechniła obecna pandemia.

 

Pracowników, szczególnie właśnie młodych, nie szukamy obecnie poprzez tylko dedykowane portale, ale również, albo może przede wszystkim, poprzez portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, SnapChat, czyli narzędzia, które w zamyśle dedykowane są zupełnie czemu innemu. Ale właśnie dlatego, że tam młodzi spędzają dużo czasu – to tam przeniosły się oferty pracy. A i portale te spostrzegły ciekawych dla nich obszar do rozwoju i coraz bardziej rozbudowują specyficzne narzędzia (w tym analityczne), aby jak najlepiej celować do określonych grup odbiorców. Dosyć powszechne jest również wykorzystywanie botów we wstępnych procesach rekrutacyjnych. I to właśnie w rekrutacjach skierowanych do młodych sprawdzają się one najlepiej. Młodzi ludzie, dzięki obeznaniu z technologiami mają większą akceptację dla i zrozumienie, czym jest i czemu służy bot, ale tez potrafią lepiej się z nim komunikować dzięki powszechnie używanej przez nich prostocie języka pisanego – dziś ludzie komunikują się, głównie pisząc do siebie krótkie lub dłuższe wiadomości, wbrew pozorom telefony komórkowe służą im głownie do pisania, a nie do dzwonienia. Również rozmowy zdalne z użyciem kamer są w ich świecie czymś całkowicie naturalnym, dlatego coś, co dla nas jest obecnie swego rodzaju rewolucją, dla nich jest naturalną konsekwencją zmieniającego się świata.

 

Praca.pl: Na co warto zwrócić uwagę, uruchamiając rekrutację do młodego pokolenia? Jakie podejście warto zastosować tak, aby nie stracić z oczu właściwego dystansu i atencji do prowadzonego projektu? Proszę o kilka wskazówek na podsumowanie naszej rozmowy.


Joanna Rutkowska: Według mnie nie powinniśmy demonizować młodego pokolenia i opowiadać o nich w kategoriach potworów lub dziwolągów, na zderzeni,e z którymi powinniśmy się przygotować. Ich specyfika jest pochodną czasów, w których przyszło im dorastać. I jest to rzeczywistość każdego nowego pokolenia, które wyrasta w czasach rewolucyjnych zmian. Ostatnie 20 -30 lat to czasy rewolucji technologicznej, świat na naszych oczach zmienił się w rzeczywistość s-f z czasów naszego dzieciństwa czy młodości. Dla obecnie młodego pokolenia to nie wyimaginowana przyszłość, ale rzeczywistość i codzienność. Dlatego nie straszmy ich „tylko octem na półkach”, jak nasi rodzice straszyli nas czasami wojennymi lub komunistycznymi. Z pełnym szacunkiem do przeszłości starajmy się patrzeć na młode pokolenie jako na to, które oferuje nam nowe możliwości, nową perspektywę, nowe narzędzia. To dzięki nim korzystanie z telefonu jak z kieszonkowego komputera, karty płatniczej, aparatu fotograficznego i wielu innych działań stało się powszechne nie tylko w grupie 40 czy 50 latków, ale również w grupach osób dużo starszych. Moja niemal 80-letnia mama sama robi przelewy bankowe przez komputer, rozmawia z nami przez WhatsUp z użyciem kamery, czyta wiadomości na telefonie no i oczywiście swobodnie korzysta z innych dobrodziejstw smartfona. Wszystko to jest zbawienne w czasach pandemii i stałego zagrożenia dla osób w jej wieku.

 

Również bardzo często poruszany przez pracodawców aspekt „małej elastyczności czasowej” młodych ludzi i ich „konieczności wyjścia na jogę o 16.00” nie jest czymś demonicznym, ale już od kilku lat działa na rzecz mówienia o równowadze pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, zwracając uwagę wszystkich pokoleń na jakość naszego codziennego życia.  Dlatego zwróćmy się z ciekawością do młodych ludzi, spróbujmy zrozumieć ich świat, potrzeby, punkt widzenia. Być może, jeżeli tylko się na to otworzymy, będziemy mogli wiele się od nich nauczyć.


Praca.pl: Dziękuję za rozmowę!

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Asystent / Asystentka Biura

    LUX MED Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    asystent  umowa zlecenie  pełny etat
    1 godz.
    Twoje zadania: bieżąca obsługa sekretariatu, obsługa korespondencji wychodzącej i przychodzącej, koordynacja obiegu dokumentów i zapewnienie właściwego przepływu informacji, obsługa gości zewnętrznych, rezerwacje podróży służbowych, koordynacja dostępności sal konferencyjnych.
  • Inżynier ds. Jakości i Obsługi Klienta

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk   
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Efektywna obsługa reklamacji klientów; Śledzenie portali klienta i raportowanie ryzyk; Aktualizacja rejestru reklamacji; Wprowadzanie wymagań klienta w procesy; Kontakt z klientami: e-mail, telefon, wizyty; Reprezentowanie firmy w kwestiach jakości; Planowanie i...
  • Inżynier ds. Systemów Jakości

    Praca.pl Sp. z o.o.   Gdańsk   
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Nadzorowanie i optymalizacja dokumentów systemowych. Planowanie i przeprowadzanie audytów wewnętrznych (systemowych, procesowych, produktowych, homologacyjnych) oraz audytów specjalnych. Ocena i rozwijanie kompetencji zespołu audytorów wewnętrznych. Prowadzenie szkoleń...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Stellenbeschreibung: Du beantwortest telefonisch Kundenanfragen, bietest allen Kunden professionelle und kompetente Unterstützung auf höchstem Niveau an und präsentierst den Kunden die aktuellen Promotionen; Du erläuterst die Vorteile und Funktionen von Produkten; Du verfolgst und erreichst die...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa połączeń przychodzących; Aktywna sprzedaż usług klienta; Przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów; Wprowadzanie danych do systemu;
  • Ekspert ds. procesu problem management

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Jako Ekspert w naszym zespole będziesz: modelował i wdrażał w organizacji procesy wg metodologii ITIL, kontrolował przebieg procesów na podstawie wypracowanych KPI, określał standardy działań naprawczych wynikające z procesu Problem Management, monitorował postęp realizacji rekomendacji...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!