Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Smart living w firmie

Smart living w firmie

 
Smart living w firmie

Zastanawiasz się co możesz zrobić, by twoja firma rozwijała się i nadążała za zmianami współczesnego świata?

Wypróbuj podejście zwane smart living. Innymi słowy, zadbaj o to, by nowe technologie stanowiły realne wsparcie w codziennym funkcjonowaniu biznesu, a nie były wyłącznie ciekawą nowinką lub co gorsza złem koniecznym dla pracowników.

 

Smart living: co to?

 

Smart living lub bliskoznaczne smart environment, to podejście zakładające zastosowanie zdobyczy, jakie daje postęp technologiczny w codziennym życiu. Otwarcie na innowacyjne rozwiązania może być rozumiane ogólnie, dotyczyć różnorodnych aspektów funkcjonowania w życiu prywatnym i zawodowym (to właśnie smart living). Rozumiane bardziej konkretnie, może dotyczyć wygodnego życia w domu (smart home), ekologicznych i nowoczesnych rozwiązań w biurze (smart office), w budownictwie miejskim (smart building), czy w stosunku do całych miast (smart city).

 

Jak wdrożyć smart living w firmie?

 

Co to oznacza w kontekście zarządzania małą firmą? Sukces w biznesie to złożona kwestia, uwarunkowana licznymi czynnikami zewnętrznych, stanem gospodarki, rozwiązań prawnych, koniunkturą itp. Warto jednak zastanawiać się nad tym, na co mamy wpływ, by zwiększyć szanse przedsiębiorstwa. Są to na przykład:

 

Zarządzanie dokumentacją w firmie przez internet

Internetowa księgowość, opłacanie rachunków, przeniesienie dokumentacji do sieci to nieunikniona przyszłość w zarządzaniu finansami w firmie. Na rynku znajdziemy wiele programów, które ułatwiają kontrolowanie wydatków i planowanie inwestycji. Wszystkie dane w jednym miejscu sprawiają, że zawsze pod ręką mamy całościowy obraz dotyczący kondycji przedsiębiorstwa – wiemy, na jakie wydatki możemy sobie pozwolić w danym miesiącu, a z którymi lepiej na razie poczekać.

 

Kwalifikowany podpis elektroniczny lub rządowy Profil Zaufany pozwalają nie tylko na załatwianie spraw urzędowych i bankowych, ale też np. na zdalne podpisywanie dokumentów z kontrahentami – bez konieczności drukowania ton papierów, opłacania kuriera i czekania na zwrot.

 

Podobnie rzecz ma się, gdy chodzi o sporządzanie dokumentów wynikających z bieżących procedur i potrzeb firmy. Raporty, zestawienia, prezentacje, obliczenia, wytyczne, grafik – to wszystko może znaleźć się w obiegu elektronicznym. Jest to rozwiązanie wygodne i ekologiczne – należy tylko pamiętać o dobrych zabezpieczeniach przeciw cyberprzestępcom.

 

Optymalizacja czasu

Nie chodzi o to, by rozliczać podwładnych z każdej minuty spędzonej na przerwie, bo to wprowadza atmosferę opresji i nie sprzyja efektywności pracy. Znacznie lepiej postawić na rozwiązania pomagające zarządzać czasem pracy. Grafik, monitoring postępów w realizacji projektów, mogą być realizowane za pomocą wirtualnych tablic (programów do zarządzania projektami). Dzięki nim przełożony wie dokładnie, jak podwładni wykorzystują czas pracy.

 

Nowoczesna obsługa klienta

Współczesny klient, zanim odwiedzi placówkę firmy, często szuka informacji na temat jej oferty w internecie. Dlatego nie można przecenić znaczenia profesjonalnej witryny internetowej firmy. Powinna mieć nie tylko ładną grafikę i być na bieżąco aktualizowana – warto pamiętać, by była to również responsywna strona (dostosowująca się do rozdzielczości wyświetlacza), ze sprawnie działającymi linkami. Przydatne będą formularz kontaktowy, czat, możliwość zostawiania opinii. Witryna – a także np. konto w mediach społecznościowych – to ważne elementy zarządzania wizerunkiem firmy.

 

Ponadto pomagają budować bazę klientów, zachęcają ich do aktywności i bliższego wiązania się z marką. Różnorodne opcje dotyczące samego sposobu obsługi klienta (internetowo, telefonicznie, za pomocą czatu, stacjonarnie) z kolei oznaczają, że potencjalnie więcej osób skorzysta z oferty.

 

Jak pozyskać nowych klientów? Tutaj również służy pomocą technologia – profesjonalne badania rynku pozwalają na opracowanie strategii dotyczącej grupy docelowej firmy. Choć koszt takiego badania może być znaczny, inwestycja ma szansę szybko się zwrócić. Optymalizacji kosztów nie sprzyja działanie po omacku – lepiej podejmować decyzje dotyczące np. strategii marketingowej w oparciu o konkretne dane, trendy na rynku, oczekiwania klientów.

 

Rozwój kompetencji pracowników

Firma ma swoją siedzibę w niewielkiej miejscowości, a większość konferencji i szkoleń odbywa się w znacznie oddalonych dużych miastach, a więc rozwój kompetencji wiązałby się z kosztami, wysyłaniem podwładnych w delegacje… Otóż obecnie taka wymówka to, no właśnie, tylko wymówka. Firma, nawet niewielka, musi dbać o to, by pracownicy aktualizowali wiadomości, uczyli się nowych rzeczy związanych z postępem w branży. Rozwój wiedzy u podwładnych przekłada się na sukces przedsiębiorstwa – finansowy, wizerunkowy. Pomaga budować profesjonalną kadrę, która szybko nie rozstanie się z miejscem pracy. Ponadto firma nie musi wysyłać nigdzie pracowników – bardzo wiele kursów i szkoleń jest realizowanych online. Spotkania z trenerami, nauczycielami mogą mieć też formę wideokonferencji. Część materiałów z wybranych dziedzin jest dostępna w sieci bezpłatnie, niekiedy opłaca się skorzystać z grupowego pakietu szkoleń dla przedsiębiorstw.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Blacharza samochodowego

    PHU KRIS-CARS Krzysztof Drożdżyński   Łódź, Bałuty, Doły , przy wiadukcie    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Do obowiązków pracownika należy rzetelna naprawa pojazdu po kolizji drogowej- parkingowej Utrzymywanie w należytej czystości i porządku swoich narzędzi , oraz stanowiska pracy. Dostosowanie się do warunków pracy na stanowisku , oraz dbałość o dobro firmy i jej marki.
  • Kucharz

    Stowarzyszenie Otwarte Drzwi   Warszawa, ul. Targowa 82    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    przygotowanie cotygodniowego menu, z uwzględnieniem dań wegetariańskich, wegańskich, przygotowanie list zakupów, zarządzanie zespołem, praca na kuchni, obsługa urządzeń kuchennych, przygotowywanie potraw zgodnie z tygodniowym menu, według receptur, dbanie o najwyższą jakość...
  • Księgowa z doświadczeniem

    Telcon Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Na potrzeby naszego klienta z branży nieruchomości i hotelarskiej poszukujemy księgowej, która poprowadzi księgowość kilku spółek (sp. z o.o.). zakres obowiązków : Nadzór nad prawidłowością dokumentacji wprowadzanej do systemu księgowego Comarch; Kontakt z działem sprzedaży w celu...
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, Browary Warszawskie    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków weryfikacja, klasyfikacja i księgowanie dokumentów; kontrola zobowiązań, należności; bieżąca analiza sald kont bilansowych; potwierdzanie i uzgadnianie sald z kontrahentami, pracownikami; sporządzanie deklaracji podatkowych, wykonywanie obowiązków statystycznych;...
  • Specjalista ds. Gwarancji

    Auto Fus Group sp. J.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska przyjmowanie zgłoszeń reklamacyjnych, śledzenie przebiegu napraw gwarancyjnych, przechowywanie dokumentacji i kart gwarancyjnych, inicjowanie przeglądów, zapoznanie się z treścią reklamacji i oceną jej zasadności, pozyskiwanie autoryzacji naprawy, wystawianie wniosków...
  • Agent Nieruchomości

    Freedom Nieruchomości   Warszawa, Mokotów, ul. Puławska 12 lok. 5    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B   10 000 - 30 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Twoje zadania? Systematyczne pozyskiwanie nieruchomości w oparciu o umowy na wyłączność. Utrzymywanie profesjonalnych relacji z klientami. Organizacja cyklu sprzedaży i marketingu własnej bazy ofert nieruchomości. Realizacja celów sprzedażowych. Współpraca z zespołem i dbałość o...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.