Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Talenty w firmie: jak przeprowadzić rekrutację pracowników?

Talenty w firmie: jak przeprowadzić rekrutację pracowników?

 
Talenty w firmie: jak przeprowadzić rekrutację pracowników?

Średni koszt rekrutacji pracownika w Polsce to kilka tysięcy złotych (w przypadku bardziej wymagających stanowisk może to być kilkanaście tysięcy). Zdolny, ambitny pracownik, którego rozwój zawodowy stanął w miejscu i który nie jest w stanie wykorzystać swojego potencjału w firmie, prędzej czy później sam odejdzie. Rotacja to dodatkowe koszty dla pracodawcy. Program zarządzania talentami w firmie i planowania ścieżek kariery dla pracowników to sposób na to, by nie tylko zredukować te koszty, ale przede wszystkim podnieść efektywność biznesową organizacji. Joanna Rutkowska, Dyrektor HR z Trenkwalder Polska, wyjaśnia, na czym polega skuteczny talent management w firmie.

 

Spis treści

Kim jest talent?

 

Jest to osoba, która posiada potencjał do rozwoju w ramach danej firmy. Ma takie cechy, które umożliwiają jej zdobywanie nowych kompetencji oraz poszerzanie istniejących i używanie ich w pracy w taki sposób, by korzystała na tym zatrudniająca ją organizacja.

 

Czytaj także: Background screening w rekrutacji – na czym to polega

 

Ile jest talentów w organizacji?

 

86% pracowników uważa się za talent1. W praktyce osób, które mają potencjał do rozwoju w danej organizacji, jest znacznie mniej.

 

– Warto pamiętać, że talent będzie w każdej organizacji nieco inny. To pula kompetencji, które w większym stopniu predysponują pracownika do tego, by rosnąć i się rozwijać. W każdej firmie będzie ona jednak nieco inna, bo inna jest jej kultura organizacyjna, innymi rzeczami firma się zajmuje, więc w efekcie jej potrzeby się różnią. Organizacja rozwija talent zawsze w odniesieniu do własnych potrzeb i kompetencji, których potrzebuje – wyjaśnia Dyrektor HR z Trenkwalder Polska Joanna Rutkowska.


Oznacza to, że dana osoba w jednej firmie może zostać uznana za talent, ale w innej już takim talentem nie będzie. Choć oczywiście posiadając pewien potencjał wyjściowy ma większe szanse, aby po jakimś czasie zaistnieć jako talent również w nowej organizacji. Ekspertka zauważa także, że istnieją pewne uniwersalne kompetencje, które zyskują na znaczeniu i są ważne w każdej organizacji. – Są to między innymi: elastyczność, komunikatywność, zdolności adaptacji, otwartość na zdobywanie i poszerzanie nowej wiedzy związana z koniecznością ciągłego uczenia się – wymienia J. Rutkowska. Do tego dochodzą kompetencje ważne z perspektywy konkretnej firmy – w jednej będzie się liczyła kreatywność, w innej analityczne myślenie.

 

Czytaj takżeCechy i nawyki ludzi sukcesu – jak osiągnąć zadowolenie w pracy?

 

Zarządzanie talentami w organizacji

 

Każda organizacja może zadbać o swoje talenty i wykorzystując różne narzędzia HR, umożliwiać wzrost kompetencji utalentowanych pracowników w organizacji. W praktyce bardziej zorganizowane programy zarządzania talentami pozwalające wyłuskać pracowników z potencjałem i zająć się ich rozwojem prowadzone są w większych firmach.

 

– Zarządzanie talentami jest domeną działów HR, które w małych firmach są rzadkością – wyjaśnia Rutkowska. – Projekty związane z talentami dotyczą 5-10% pracowników w organizacji, tyle bowiem statystycznie jest w niej osób, których potencjał może zostać rozpoznany jako talent, który warto rozwijać poprzez dobrze zaprojektowany i przeprowadzony program. Siłą rzeczy, będą to zatem firmy duże. Natomiast identyfikować talenty warto w firmie każdej wielkości – dodaje Rutkowska.

 

Programy zarządzania talentami powinny być sprofilowane ze względu na rodzaj działań dla określonych grup – np. oddzielnie dla managerów i specjalistów, gdzie będzie się kładło nacisk na rozwój innych umiejętności.

 

Pozyskiwanie talentów: jak efektywnie rekrutować?

 

Zarządzanie talentami w firmie zaczyna się już na etapie rekrutacji. Chodzi o to, by już na poziomie poszukiwania pracownika znaleźć taką osobę, która ma kluczowe kompetencje dla firmy i będzie w stanie się w niej rozwinąć. Poszczególne etapy rekrutacji pracowników w takim procesie, identyfikują nie tylko umiejętności specjalistyczne, ale przede wszystkim potencjał kandydata.


Nie jest to łatwy proces. – Firmy często bardzo mocno skupiają się na kompetencjach zawodowych, potrzebnych tu i teraz w kontekście danego stanowiska pracy. Oczekiwania pracodawców wobec pracowników na etapie rekrutacji często są bardzo skonkretyzowane – np. znajomość określonego programu, wiedza z danego zakresu. Brak tych kwalifikacji zawodowych skreśla kandydata. Tymczasem talentem może być osoba, która zamiast tej aplikacji, zna inne. Dzięki temu, że ma zdolność szybkiego przyswajania wiedzy, może szybko nadrobić braki, a docelowo będzie cennym nabytkiem na przyszłość – wyjaśnia Joanna Rutkowska.


Efektywna rekrutacja nastawiona na pozyskiwanie talentów powinna skupiać się przede wszystkim na tych kompetencjach, które w szerszym zakresie są potrzebne w organizacji, by wypełniać jej cele biznesowe. Jeśli np. w firmie stawia się na automatyzację i korzysta ze specjalistycznego oprogramowania ułatwiającego pracę, to mniej ważne może być to, czy pracownik zna ten jeden konkretny system, a bardziej to, czy ogólnie jest sprawny cyfrowo. Skoro nauczył się trzech innych, to szybko przyswoi obsługę kolejnego.


– Kompetencje zawodowe są oczywiście bardzo ważne. Dla pracodawcy istotne jest to, jak szybko pracownik będzie mógł zacząć samodzielną pracę i ile czasu będzie trwało jego wdrożenie. Czasem nie ma czasu na uczenie, bo wdrażanie czy przestoje firmę kosztują realne pieniądze. Jeśli jednak szukamy talentów, musimy skupiać się na szerszej perspektywie. Prowadząc takie projekty rekrutacyjne w Trenkwalder, zawsze pokazujemy naszym klientom plusy i minusy każdego rozwiązania. Nie zawsze przecież organizacja ma przestrzeń na to, by zrekrutowany talent zagospodarować – wyjaśnia Rutkowska.


– Wspierając pracodawców w procesach rekrutacji talentów, z jednej strony dużo energii poświęcamy na edukację pracodawców w zakresie rozwoju talentów. Firma musi wiedzieć nie tylko jak to robić, ale również mieć pomysł na to, jak zagospodarować pozyskane talenty. Z drugiej zaś strony, tworzymy kryteria oceny, analizujemy potencjał kandydata i pokazujemy go klientom. Stosujemy różnorodne narzędzia wspierające proces oceny i pokazujemy możliwości kandydata w szerszej perspektywie potrzeb organizacji – dodaje ekspertka.


Od przyjęcia do firmy osób, które mają potencjał do tego, by stać się talentem, do ich faktycznego udziału w takim programie, mija nieco czasu. Nabór do programu wśród pracowników firmy może odbywać się różnymi metodami – na bazie wskazań przełożonych, w wyniku oceny okresowej, organizowanego w firmie Assessment Center czy innych metod.


– W Trenkwalder wspieramy pracodawców również na tym etapie, pomagając przygotować kryteria naboru do programu, by móc identyfikować talenty wewnątrz organizacji. Jeżeli firma decyzduję się na bardziej złożoną ocenę (np. AC) to dobrym rozwiązaniem będzie zlecenie tego firmie zewnętrznej, która jest wolna od błędów oceny związanych z czysto ludzkimi emocjami – czyli tym, że kogoś np. bardziej lubimy – dookreśla ekspertka.

 

Czytaj takżeMowa ciała na rozmowie kwalifikacyjnej – rola komunikacji niewerbalnej

 

Programy zarządzania talentami: zalety

 

Z perspektywy organizacji wdrożenie programu zarządzania talentami ma wiele plusów. Pozwala:


• planować sukcesję (następstwo na stanowiskach),
• rozwijać kompetencje kluczowe dla organizacji,
• lepiej planować ścieżki kariery,
• poprawić retencję (zatrzymuje pracowników w organizacji),
• obniżyć koszty rekrutacji (zamiast szukać nowego specjalisty na zewnątrz, awansuje się pracownika wewnątrz firmy),
• poprawić wizerunek firmy na rynku pracy,
• zwiększyć zaangażowanie pracowników (wg. Gallupa aż 90% firm prowadzących w trybie stałym programy rozwojowe zauważa wzrost zaangażowania pracowników2),
• ułatwić przenoszenie pracowników na inne stanowiska w sytuacji zmiany potrzeb biznesowych firmy.


Dla kandydata szukającego pracy zdecydowanie się na firmę, która prowadzi takie programy, to również korzyść, bo być może to właśnie on jest tym talentem, który będzie mógł rosnąć w organizacji.

 

 

Ile trwa taki program?

 

W zależności od tego, jakie kompetencje są rozwijane i jakimi metodami (szkolenia zawodowe i miękkie, jobshadowing, coaching itd.) program rozwojowy może trwać krócej niż rok (36%), 1-2 lata (32%) powyżej 2 lat (9%) lub nie być ograniczony w czasie (23%).3

 

Czytaj takżePerfekcjonizm w pracy – wada czy zaleta?

 

Jak sprawdzić, czy firma prowadzi programy rozwoju talentów i będę mieć szansę na rozwój?


Ekspertka Trenkwalder radzi, by przede wszystkim zadawać pytania.

 

– Spotkanie rekrutacyjne daje możliwość dopytania o wszystkie interesujące kandydata kwestie. Bardzo często kandydaci nie zadają pytań. To błąd. Jeśli w ogłoszeniu firma pisze o tym, że daje możliwości rozwoju, warto zapytać, co to konkretnie znaczy. Czy są opracowane ścieżki kariery, w jaki sposób firma rozwija pracowników, czy prowadzi może programy rozwoju talentów, jakie warunki należy spełnić, by dostać się do takiego programu lub zostać dostrzeżonym w organizacji.


To, że firma prowadzi program rozwoju talentów, nie zawsze jest prostą receptą na zawodowy sukces.


Chcąc wziąć udział w takim programie, trzeba zdawać sobie sprawę z konsekwencji i zadań stojących również po stronie pracownika. Rutkowska wyjaśnia to w ten sposób: – Jedną z częstych pułapek programów talentów jest to, że pracownicy biorą w nich udział, ale samodzielnie nie biorą odpowiedzialności za własny rozwój. Uczestniczą w szkoleniach, ale nie szukają samodzielnie własnej ścieżki rozwoju. Oczekują, że to firma im wszystko poda na przysłowiowej tacy. Tymczasem chodzi również o to, by pracownik wykazał inicjatywę. Firma daje mu narzędzia, ale to od niego zależy, jak je wykorzysta.

 

* * *

Przypisy:

1. Badanie przeprowadzone na 1250 pracownikach biurowo – administracyjno – umysłowych w Polsce (hrbusinesspartner.pl/artykul/kultura-zarzadzania-talentami-czyli-jak-stworzyc-warunki-w-ktorych-kazdy-z-pracownikow-moze-zostac-talentem dostęp 02.03.2021).
2. Re-Engineering Performance Management, Gallup Report (gallup.com/workplace/238064/re-engineering-performance-management.aspx).
3. Praktyki w zarządzaniu talentami w Polsce – raport z badania, House of Skills.

 

* * *

Szukasz wyjątkowych kandydatów? Wypróbuj dodatek Praca.pl Direct Match – oparte na sztucznej inteligencji narzędzie, które przyspiesza proces rekrutacji i zapewnia dostęp do szerszej puli talentów.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik Projektu branża elektryczna

    Mad-Tech sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   8 000 - 14 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska Koordynacja budowy, weryfikacja zapotrzebowania na materiały, sprzęt, zasoby ludzkie. Sporządzanie wycen instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Sprawdzanie poprawności, jakości oraz postępu realizacji robót pod względem zgodności z dokumentacją techniczną....
  • Specjalistka / Specjalista ds. Kluczowych Klientów

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Zarządzanie kontaktami z kluczowymi klientami firmy. Budowanie silnych i trwałych relacji z klientami. Dostarczanie rozwiązań zgodnie z zapotrzebowaniem klientów. Rozwijanie biznesu zarówno z nowymi, jak i obecnymi klientami. Realizacja i przekraczanie ustalonych dziennych...
  • Zastępca Kierownika Działu Zamówień Publicznych

    Praca.pl   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj bez CV
    7 godz.
    OPIS STANOWISKA Samodzielne organizowanie i prowadzenie procedur przetargowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami. Udział w tworzeniu rocznych planów zamówień publicznych, opartych na planach inwestycji, remontów i zakupów. Publikowanie wymaganych...
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Asystent / Asystentka Laboratorium i Wsparcia Biurowego

    Bico Group Sp.zo.o.   Nowa Wieś Ełcka    praca zdalna / stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres Obowiązków: Wsparcie przy badaniach laboratoryjnych (m.in. transport próbek). Prowadzenie dokumentacji, korespondencji i kart materiałowych (platforma, korespondencja). Czynności administracyjne: rejestracja, kopiowanie, skanowanie i porządkowanie dokumentów. Wsparcie biurowe dla...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.