Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
SN: pracodawca odpowiada za nieprofesjonalnie przygotowane wypowiedzenie umowy o pracę

SN: pracodawca odpowiada za nieprofesjonalnie przygotowane wypowiedzenie umowy o pracę

 
SN: pracodawca odpowiada za nieprofesjonalnie przygotowane wypowiedzenie umowy o pracę

Sąd Najwyższy badał skargę kasacyjną pracownika, którego zwolniono z pracy błędnie wskazując jego stanowisko pracy tj. specjalista ds. zarządzania produktem, zamiast specjalista ds. marketingu i handlu. Przyczyną wypowiedzenia była likwidacja tegoż stanowiska. Problem jednak w tym, że zatrudniony już dawno zajmował nowe stanowisko pracy. Prześledźmy wyrok SN z 7.06.2016 r., sygn. akt II PK 118/15.

 

Stan faktyczny

 

 

Pracownik był zatrudniony w firmie od 1977 r. na różnych stanowiskach, w tym od 01.04.2001 r. na stanowisku specjalisty ds. zarządzania produktem. Następnie 28.10.2013 pracownikowi wręczono wypowiedzenie zmieniające m.in. w zakresie stanowiska, pracownik przyjął wypowiedzenie i po upływie trzech miesięcy objął stanowisko specjalisty ds. marketingu i handlu. W dalszej kolejności pismem z 27.01.2014 r. zatrudniony złożył wniosek o objęcie go programem dobrowolnych odejść i wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy za porozumieniem stron z dniem 30.06.2014 r. Pracodawca wyraził na to zgodę, jednak jako datę zakończenia umowy o pracę wskazał 30.04.2014 r., na co z kolei pracownik się nie zgodził.

 

I wypowiedzenie umowy o pracę  

 

W związku z tym pracodawca dnia 25.03.2014 r. wypowiedział umowę o pracę z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia ze skutkiem na dzień 30 czerwca 2014 r. z powodu likwidacji stanowiska pracy specjalisty ds. zarządzania produktem.

 

II wypowiedzenie umowy o pracę

 

 

Następnie, w związku z błędnym określeniem stanowiska pracy, pracodawca pismem z 27 marca 2014 r. ponownie wypowiedział pracownikowi  umowę o pracę, tym razem prawidłowo oznaczając jego stanowisko pracy  - specjalista ds. marketingu i handlu. W tym samym dniu pracownik zwrócił się do pracodawcy z propozycją rozwiązania stosunku pracy w ramach programu dobrowolnych odejść z dniem 30 czerwca 2014 r., na co nie wyrażono zgody.

 

Zatrudniony odwołał się do sądu pracy jedynie od pierwszego wypowiedzenia, zarówno sąd pierwszej jak i drugiej instancji stanął po stronie pracodawcy, argumentując, że pracownik był świadomy błędnie wskazanego stanowiska pracy w pierwszym wypowiedzeniu, zaś pracodawca mógł naprawić swój błąd, wypowiadając umowę po raz kolejny.

 

SN - pracodawca płaci za błędy

 

 

Odmienne stanowisko w tej sprawie zajął Sąd Najwyższy przede wszystkim wskazując, że pracownik nie odwołał się od drugiego wypowiedzenia umowy o pracę, a zatem nie mogło ono być przedmiotem orzekania.  SN podkreślił, że dwa odrębne wypowiedzenia „żyją własnym życiem”, bo każde z nich wywołuje określone skutki prawne, w szczególności każde z nich wymaga osobnego zaskarżenia. Oznacza to, że Sąd Najwyższy badał jedynie prawidłowość pierwszego wypowiedzenia. 


SN: pracodawca, nie może korzystać z jurysdykcyjnej pobłażliwości dla błędnego i nieprofesjonalnego przygotowania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę ani z konstrukcji nadużycia prawa przez pracownika.


Co za tym idzie, błąd wywołany i zawiniony przez pracodawcę, wynikający z błędnego nazwania likwidowanego stanowiska pracy (I wypowiedzenie), którego pracownik nie zajmował, oznaczał oczywiście wadliwe wypowiedzenie umowy o pracę, co realizuje po stronie pracownika uprawnienie do  odszkodowania.

 

Sąd Najwyższy uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

 

Podstawa prawna:

Wyrok Sądu Najwyższego z 7.06.2016 r., sygn. akt II PK 118/15


 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?