White paper to jedno z najbardziej skutecznych narzędzi content marketingu. Pomaga budować zaufanie klientów i angażować odbiorców w branży B2B. Tego rodzaju dokument z założenia ma nie tylko odpowiadać na konkretne problemy potencjalnych klientów, ale także dostarcza wartościowych treści, które wspierają ich decyzje zakupowe. Jak to się dzieje? Otóż dobrze przygotowany white paper pomaga znacząco zwiększyć widoczność marki w wyszukiwarce, wspiera generowanie leadów oraz przyciąga nowych klientów poprzez działania takie jak e-mail marketing czy kampanie w mediach społecznościowych. A to nie wszystko – white papers można wykorzystać w połączeniu z e-bookami czy wideo. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, chcesz budować wiarygodność swojej marki, przyciągnąć uwagę wybranych grup docelowych, to narzędzie może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. A zatem: jak stworzyć white paper pod SEO i uwzględnić to rozwiązanie w swojej strategii marketingowej?
Spis treści
White paper – co to? Historia
Strategia przygotowywania tzw. white paper (ang. biały papier, biały dokument, w Polsce często stosuje się nazwę: biała księga) ma swoje korzenie w administracji i polityce Wielkiej Brytanii. Na początku XX w. publikowano oficjalne dokumenty zwane white papers, by przedstawiać propozycje legislacyjne lub analizować problemy społeczne.
Czy wiesz, że...
Jeden z najbardziej znanych przypadków wykorzystania tego typu dokumentu to tzw. White Paper Churchilla z 1922 roku, dotyczący polityki wobec Palestyny. Potwierdził on zobowiązania Zjednoczonego Królestwa wynikające z Deklaracji Balfoura (1917 r.), czyli wsparcie dla utworzenia w Palestynie „narodowego domu dla narodu żydowskiego”. Jednocześnie dokument podkreślał, że to nie oznacza ustanowienia żydowskiej dominacji politycznej nad całą Palestyną i zapewniał o ochronie praw ludności arabskiej zamieszkującej te tereny.
Z czasem format ten został zaadaptowany przez sektor prywatny, szczególnie w branży technologicznej i IT. I tak w latach 80. XX wieku „białe dokumenty" zaczęto wykorzystywać do przedstawiania złożonych rozwiązań technicznych urządzeń. Cel był oczywiście sprzedażowy i marketingowy, jednak zarazem dokumenty przyczyniały się do zwiększenia świadomości na temat błyskawicznie w tamtym czasie rozwijającej się technologii komputerowej. W Stanach Zjednoczonych white papers bardzo szybko stały się narzędziem do pozyskiwania klientów biznesowych, budowania autorytetu oraz zwiększania wiarygodności marki w środowisku branżowym i w grupach docelowych.
Obecnie white papers jako element strategii content marketingowej stosuje się na całym świecie, w tym przez startupy, firmy doradcze i korporacje międzynarodowe. Służy nie tylko edukowaniu odbiorców, ale też jako podstawa do generowania leadów i budowania zaufania w długofalowych relacjach biznesowych.
Biała księga – rodzaje
Białe księgi występują w kilku formach, w zależności od celu i grupy docelowej.
Trzy główne typy white paper:
- informacyjny – dostarcza dogłębnej analizy konkretnego problemu;
- porównawczy – pomaga odbiorcy porównać dostępne rozwiązania;
- sprzedażowy – jest skoncentrowany na prezentacji produktów lub usług firmy.
White paper – jak napisać?
Jak tworzyć treść białej księgi, tak by ona była rzeczywistym wsparciem dla działań marketingowych, a nie tylko modnym dodatkiem nie przynoszącym żadnych wymiernych korzyści?
Przede wszystkim tego rodzaju dokumenty warto przygotowywać z uwzględnieniem aktualnych trendów oraz zasad content marketingu i SEO, takich jak:
- personalizacja treści do grupy docelowej – tu ważna jest dogłębna analiza danej grupy, określenie jej preferencji, typowych zachowań itp.;
- użycie odpowiednich słów kluczowych – zwiększa ich widoczność w wyszukiwarkach;
- uwzględnienie w treści wezwania do działania (CTA) – np. poprzez formularz umożliwiający pozostawienie danych kontaktowych, co pozwala firmie budować bazę potencjalnych klientów, którzy szukają materiałów, odpowiadających na konkretne pytania.
White paper – kiedy przygotować?
Zastanawiasz się, czy warto poświęcić czas i zasoby, do stworzenia białej księgi? A może tego rodzaju dokument nie będzie miał większego zastosowania w przypadku Twojego biznesu i to strata czasu? Każdy przypadek przedsiębiorstwa jest oczywiście inny, ale zanim podejmiesz decyzję o odrzuceniu white paper, rozważ sytuacje, w których jednak zaleca się stworzenie dokumentu i traktowanie go jako kluczowy element skutecznej strategii rozwoju marketingowego firmy.
Po pierwsze, white paper warto przygotować wtedy, gdy firma chce zbudować pozycję eksperta w danej branży. Dokument buduje zaufanie i lojalność, ale żeby tak było, w dokumencie muszą znaleźć się konkretne analizy, komentarze ekspertów, wnikliwe opinie i szczegóły np. techniczne.
Po drugie, white paper jest niezwykle przydatne, gdy firma wprowadza na rynek nowy, złożony produkt wymagający szczegółowego wyjaśnienia. W ten sposób konsument zostaje wyedukowany i zwiększa się jego zainteresowanie produktem.
Po trzecie, white paper może pomóc podczas prezentowania innowacyjnych rozwiązań lub wprowadzania klienta w temat skomplikowanych procesów biznesowych (zależnie od branży).
To czwarte, biała księga świetnie sprawdza się również, gdy celem jest edukacja rynku, np. przy wdrażaniu nowych regulacji prawnych.
Po piąte wreszcie, doskonałym momentem do stworzenia białej księgi jest start kampanii B2B, której celem jest pozyskiwanie leadów – szczególnie w sektorach takich jak IT, finansowy czy medyczny.
Biała księga – skuteczność
Czy biała księga rzeczywiście zwiększa zaangażowanie klientów, pomaga w pozyskiwaniu klientów B@B i daje wszystkie inne, wyżej wymienione korzyści? Prawda jest taka, że księga księdze nierówna i wiele zależy tutaj od jakości dokumentu, jego wartości merytorycznej, trafnego dopasowania do grupy docelowej i przede wszystkim tego, czy zagadnienia uwzględnione w księdze faktycznie odpowiadają na pytania, jakie konsument czy klient sobie stawia lub może sobie postawić w kontakcie z produktem / usługą. We współczesnym świecie wszyscy jesteśmy zalewani treściami o niezbyt dużej wartości merytorycznej. Firmy z różnych branż nieustannie konkurują o naszą uwagę jako konsumentów.
Wartościowy white paper powinien:
- czymś się wyróżniać z informacyjnego szumu, być naprawdę atrakcyjny (np. mieć ciekawą formę, oryginalne ujęcie tematu, być zabawny, uderzać w nostalgiczne lub inne nuty emocjonalne),
- zawierać konkretne przykłady np. zastosowania urządzenia czy różnych jego funkcji, konkretne korzyści, dane numeryczne itp.,
- być jak najlepiej skrojony pod naszą grupę docelową, co oznacza, że przygotowanie dokumentu powinno poprzedzać badanie marketingowe i utworzenie jak najlepszego profilu tej grupy,
- zachęcać do działania, chociażby poprzez formularz kontaktowy, pytania na końcu, przyciski CTA,
- promować materiał w mediach społecznościowych i e-mail marketingu.
White paper – przykład
Firma zajmująca się tworzeniem oprogramowania dla e-commerce publikuje white paper pt. „Jak sztuczna inteligencja zmienia proces zakupowy w branży detalicznej”. Materiał skierowany jest do menedżerów ds. sprzedaży i marketingu w sklepach internetowych i zawiera analizę trendów rynkowych, case studies z wdrożeń u klientów oraz dane pokazujące wpływ automatyzacji na wzrost konwersji. W dokumencie znajdują się wykresy, dane statystyczne oraz rekomendacje ekspertów z branży.
Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym i promocji w kampanii e-mailowej white paper może odbić się szerokim echem w branży, np. być pobierany przez użytkowników w formie PDF.
Żeby zwiększyć konwersję, na końcu umieszcza się formularz kontaktowy pozwalający zostawić dane w zamian za dostęp do dodatkowych materiałów. W ten prosty sposób firma ma szansę zdobyć wiele wartościowych leadów sprzedażowych. Jednocześnie buduje wizerunek eksperta w danej dziedzinie i poprawia relacje z klientami biznesowymi.
Czytaj także: Background screening w rekrutacji – na czym to polega
White paper – najczęściej zadawane pytania:
-
White paper – czym jest?
White papers, czyli białe księgi, białe dokumenty, często wzbogacone o case studies i analizę danych, pomagają firmom w pozyskiwaniu klientów b2b i wartościowych leadów sprzedażowe, zwłaszcza na platformach online. Dzięki odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki, takich jak Google, a także umieszczeniu formularzy kontaktowych na firmowej witrynie, white paper wspiera konwersję i pozycjonowanie marki jako eksperta w danej branży. Dobrze przygotowany dokument może być również skutecznie promowany jako płatny materiał premium lub element darmowej strategii, której celem jest zrozumienie potrzeb klientów i prezentacja produktów lub usług w kontekście realnych wyzwań.
-
Biała księga co powinna zawierać?
Biała księga powinna zawierać wysokiej wartości treści na temat np. produktu, usługi, branży. Najlepiej, jeśli zawiera dane liczbowe, badania, wykresy, opinie ekspertów, atrakcyjne grafiki lub elementy multimedialne. Powinna także uwzględniać sposoby na zwiększenie konwersji, np. przyciski CTA, formularze kontaktowe, formularze z pytaniami i inne formy wzywania do działania.