Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Wymagający szef – wady i zalety

Wymagający szef – wady i zalety

 
Wymagający szef – wady i zalety

Dochodzą cię słuchy, że masz kosmiczne oczekiwania, pracownikom trudno znieść ciągłe „dokręcanie śruby" i lekko mówiąc, w firmie panuje ciężka atmosfera? Sprawdź, czy nie jesteś zbyt wymagającym szefem. Nieustanna krytyka i wywieranie presji mogą nie być najlepszą strategią do osiągnięcia wyznaczonych celów. Jakie inne strategie przywództwa warto rozważyć?

 

Spis treści

Wymagający szef – zalety i wady

 

Od postawy, kompetencji, a nawet cech charakteru przełożonego zależy to, czy pracownicy będą chcieli w pełni angażować się w swoje obowiązki, na jakim poziomie będzie ich kreatywność, czy będą chętni do dzielenia się swoją wiedzą albo czy będą zgłaszać nowe pomysły. Każda organizacja kształtuje kulturę pracy i atmosferę w zespole w nieco inny sposób, co do zasady jednak poczucie bezpieczeństwa sprzyja kreatywności i budowania ducha współpracy... jednak duża stabilność przy braku wymagań może prowadzić do stagnacji i braku chęci rozwoju, „spoczęcia na laurach". 

 

Dlatego w wielu przypadkach najlepiej sprawdza się styl zarządzania, w którym kreowane jest stabilne środowisko pracy oparte na zaufaniu przełożonego w umiejętności pracowników (w tym brak mikrozarządzania, „patrzenia na ręce" w najdrobniejszych sprawach i ciągłego pilnowania, czy pracownicy robią coś nie tak) – i w którym jednocześnie przełożony stawia przed pracownikami wyzwania wymagające wysiłku i rozwoju.

 

Szef wymagający i wyrozumiały jednocześnie to połączenie idealne, ale trudne do osiągnięcia. Tylko pozornie wydaje się, że zupełny brak ingerencji w zadania i pobłażliwość ze strony przełożonego sprzyjają efektywnej pracy. Nikt nie lubi nadmiernej kontroli, ale z drugiej strony szef, który trzyma rękę na pulsie, koryguje błędy i docenia osiągnięcia, daje pracownikom poczucie bezpieczeństwa.

 

Dobre zorganizowanie, podział zadań i wyeliminowanie zbędnych elementów sprawiają, że każdy wie, co ma robić i może spełnić stawiane przed nim wymagania. Sprzyja temu także wypracowanie skutecznych metod komunikacji na linii pracownicy – przełożony. To niezbędne, by osiągnąć zadowalające obie strony efekty.

 

Pamiętaj!

 

Wymagania szefa powinny być dostosowane do możliwości pracowników. Zlecając określone obowiązki, warto obdarzyć podwładnych zaufaniem i dać im czas na samodzielną pracę, a jej postęp sprawdzić w uzgodnionym terminie. 

 

Zalety wymagającego lidera:

 

  • motywuje do pracy i osiągania coraz lepszych wyników, 
  • budzi zapał i aktywizuje pracowników,
  • zachęca do samorozwoju i szukania sposobów na podwyższanie kompetencji zawodowych, 
  • motywuje do pracy zespołowej i wspólnego szukania rozwiązań, 
  • wybierając model przywództwa oparty na autorytecie zwiększa poczucie bezpieczeństwa i stabilności.

 

Wady wymagającego menedżera:

 

  • jeśli nie jest ekspertem w danej dziedzinie, jego wymagania mogą nie być realistyczne, 
  • jeśli nie zna mocnych i słabych stron swoich pracowników, jego oczekiwania mogą prowadzić do zbyt dużej presji, frustracji i wypalenia zawodowego u podwładnych, 
  • jego wymagająca postawa może nadmiernie zwiększać stres u pracowników, 
  • jeśli nie daje odpowiedniego feedbacku i nigdy nie stosuje pochwał, a jedynie krytykuje i wytyka błędy, może kreować złą atmosferę w zespole, zachęcać do rywalizacji, donoszenia na siebie i innych negatywnych postaw u pracowników.

 

 

Zbyt wymagający szef – konsekwencje

 

Każdy pracodawca dąży do tego, żeby jego zespół pracował jak najlepiej, był zaangażowany i lojalny wobec firmy. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak to osiągnąć. Stawianie przed pracownikami wymagań, którym nie są w stanie sprostać, wcale nie sprawi, że będą za wszelką cenę dążyć do lepszej pracy i podnosić sobie poprzeczkę. Choć zbyt wymagający przełożony może przez jakiś czas obserwować wzrost efektywności zespołu – każdy będzie się starał spełnić oczekiwania – taki stan nie potrwa długo. Na dłuższą metę zbyt wymagający szef szkodzi całej firmie. 

Pracownicy zmuszani do pracy w nadgodzinach, ciągle kontrolowani i krytykowani szybko tracą zapał. Niedoceniana osoba ucieknie, kiedy tylko będzie miała ku temu okazję. Koszty rekrutacji, wdrażania kogoś nowego w obowiązki są wysokie, a dodatkowo pracodawca, który zyska na rynku pracy opinię zbyt wymagającego szefa, może mieć duże problemy z przyciągnięciem do firmy wykwalifikowanych kandydatów. 

 

Największe błędy zbyt wymagającego szefa

 

  • Stawianie przed zespołem nierealistycznych celów 

 

To błąd wynikający z nieznajomości dziedziny, możliwości technologicznych, metodologicznych albo związanych z dostępnymi zasobami firmy. Postawa „nie wiem, jak, ale ma być zrobione" budzi frustrację i potęguje stres u pracowników. Co więcej, negatywnie wpływa na wizerunek firmy i osłabia poczucie lojalności wobec niej. Jeśli pracownicy czują, że zarządza nimi osoba nie znająca tematu, dyletant w danej dziedzinie, tracą do przełożonego szacunek i zaufanie. 

 

Co więcej, taki szef może podejmować decyzje chaotycznie, np. wyłącznie w oparciu o działania konkurencji, bez zrozumienia własnych zasobów i danej dziedziny. Efekt tak losowo podejmowanych decyzji jest zmienny – czasami uda mu się trafić, innym razem nie. Z kolei zlecanie pracownikom zadań takich samych jak konkurencja, bez znajomości specyfiki własnej organizacji, jej sytuacji i możliwości, często jest nieefektywne.

 

Taki styl zarządzania może budzić słuszne obawy kadry, która nie widzi spójnej strategii i nigdy nie wie, czego spodziewać się po przełożonym. W wielu przypadkach wykwalifikowani pracownicy zaczną szukać miejsca pracy, którym będzie zarządzać osoba bardziej kompetentna.

 

  • Stawianie przed pracownikami wymagań niedostosowanych do ich umiejętności 

 

Ten błąd wynika najczęściej z braku znajomości własnej kadry, możliwości i poziomu kompetencji swoich pracowników. Wymagania i cele skłaniające do poszerzenia  kompetencji w znanej przez pracownika dziedzinie są dopuszczalne, jednak te, w których pracownik ma zająć się całkowicie nieznanym przez siebie zagadnieniem, prawdopodobnie doprowadzą do frustracji i niepowodzenia przedsięwzięcia.

 

Co więcej, jeśli przełożony będzie wymagać od pracownika nauczenia się nowych rzeczy, a nie zorganizuje dla niego szkolenia, nie da mu czasu na naukę w trakcie pracy czy choćby nie zwróci kosztów kursu lub nie wynagrodzi wysiłku w inny sposób (np. premią bądź benefitem pozapłacowym), pracownik będzie mieć poczucie, że jest wykorzystywany i prawdopodobnie zacznie rozglądać się za miejscem, w którym będzie bardziej doceniany.

 

Niestety jest to częsty błąd popełniany przez wymagających szefów, którzy nie mając na pokładzie ekspertów z nowej dziedziny, zlecają nieznane dotąd zadania kadrze – wymagają od nich wykonania nowej pracy i nie rekompensują w żaden sposób trudu nauki.

 

Czytaj także: Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? 

 

  • Tworzenie toksycznego miejsca pracy

 

Jeśli przełożony ma zbyt wysokie wymagania, skłonność do krytykowania za błędy i awersję do pozytywnego feedbacku czy choćby rzetelnej dyskusji o popełnionych błędach i możliwościach ich naprawy, wówczas znacznie przyczynia się do tworzenia toksycznej atmosfery w zespole.

 

Przykład idzie z góry, dlatego szef ma ogromny wpływ na to, jak zachowują się i współdziałają jego podwładni. W atmosferze zbyt wysokich wymagań często promowana jest postawa niezdrowej rywalizacji: „Mówisz, że nie da się tego wykonać? A Twój kolega powiedział, że to zrobi!", donosicielstwa i lizusostwa. Jeśli szef jest zbyt surowe, pracownicy mogą zacząć szukać sposobów na „wkupienie się w jego łaski" i przez to zmianę postawy na łagodniejszą wobec kilku wybranych ulubieńców. Taka sytuacja prowadzi do niesprawiedliwego traktowania i pogorszenia relacji między pracownikami.

 

Czytaj także: Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

 

Wymagający szef – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy to dobrze, kiedy szef jest wymagający?

 

Najlepiej, jeśli szef potrafi osiągnąć złoty środek: jest zarazem wymagający wobec pracowników, jak i wyrozumiały. Ważne, żeby przełożony stawiał między podwładnymi wyzwania i motywował ich do nauki nowych rzeczy. Jednocześnie jednak wymagania muszą być realistyczne i dostosowane do pracowników oraz dostępnych zasobów.

 

  • Jakie są cechy dobrego szefa?

 

Warto opierać relacje z podwładnymi na jasnych zasadach. Wyznaczać ambitne, ale realne cele i doceniać ludzi za ich zaangażowanie i najlepsze wyniki. Dobry szef jest więc wymagający, motywujący, doskonale zna pracowników i realia swojej branży, umie dawać zarówno pozytywny, jak i negatywny feedback oraz tworzy kulturę pracy opartą na szacunki i zaufaniu.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Kwalifikowany Agent Ochrony (wpis KPOF)

    Juwentus Serwis sp. z o.o.   Wrocław, Centrum    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat   34,50 zł brutto/godz.
    8 godz.
    ZADANIA: działania związane z ochroną fizyczną mienia; umiejętność przewidywania i oceny podejmowanych działań; obchody kontrolne; godne reprezentowanie firmy;
  • Scrum Master

    T-Mobile Polska S.A. Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    8 godz.
    Your Tasks: Teach and mentor agile teams to maximize value delivery; Empower and grow teams potential within organization; Act as servant leader and impediment remover for teams and organization to boost value delivery; Coach and mentor other people in organization to enhance Agile potential and...
  • Logopeda / Neurologopeda Stomatologiczny

    Medicover Stomatologia   Olsztyn, Aleja Warszawska 105/5h    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: prowadzenie konsultacji oraz terapii logopedycznych, przygotowywanie planów terapeutycznych i opinii logopedycznych, prowadzenie dokumentacji logopedycznej wg. standardów obowiązujących w Centrum.
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży i wynajmu wózków widłowych

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji handlowych; przygotowywanie ofert handlowych i negocjowanie warunków współpracy; doradztwo w zakresie sprzedawanych produktów i usług; koordynowanie procesów realizacji zamówień i dostaw na wszystkich...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.