Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

 
5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

Stworzenie dobrych warunków do pracy w zespole nie jest tak łatwe, jak zwykle zakładamy. Żeby grupa osób zaczęła skutecznie współdziałać, trzeba przygotować dobry grunt to tej współpracy i właściwej komunikacji pomiędzy jej członkami. Tymczasem po drodze czyha sporo pułapek – 5 podstawowych opisał amerykański publicysta Patrick Lencioni w książce pt. „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”.

 

Spis treści

Model Lencioniego – co to?

 

Lencioni przez wiele lat był managerem w firmie z branży IT. We wspomnianej książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” posiłkował się zatem własnymi doświadczeniami. Naszkicował model, dziś nazwany jego imieniem, na którym opiera się skuteczna praca w grupie. 

 

Stworzony przez Lencioniego model ma kształt piramidy: na najniższym poziomie znajduje się zaufanie, wyżej zaś: umiejętność konstruktywnego konfliktu, zaangażowanie, odpowiedzialność oraz dbałość o wyniki. Dysfunkcje wynikają więc z zaburzeń na każdym z tych etapów budowania zespołu. 

 

5 dysfunkcji w pracy zespołowej

 

Lencioni wyróżnił pięć dysfunkcji, na które szczególnie narażona jest grupa wspólnie pracujących ludzi.

 

  • brak zaufania

 

W modelu Lencioniego zaufanie stanowi bazę, bez której nie może być mowy o przekształceniu grupy wykonującej zlecone czynności osób we współgrający zespół.

 

Chodzi o to, by każdy wiedział, że nie musi dodatkowo sprawdzać części zadania zleconych innym, ale ufał, że zostaną wykonane dobrze.

 

Zaufanie oznacza też, że poszczególni członkowie zespołu nie obawiają się przyznać do niewiedzy, poprosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienia, nie muszą niczego udowadniać ani udawać kompetencji tam, gdzie im jej brakuje. Wszyscy wiedzą, że w razie potrzeby uzyskają pomoc, dlatego starają się być szczerzy ze sobą.

 

Brak zaufania powoduje, że:

 

  • członkowie zespołu ukrywają niewiedzę, niezrozumienie jakichś kwestii,

  • nie proszą o pomoc i nie pomagają pozostałym,

  • koncentrują się na własnej pracy, niechętnie komunikują się z zespołem,

  • atmosfera w grupie jest napięta, nieżyczliwa, tworzą się podziały,

  • brakuje motywacji do pracy.

 

  • obawa przed konfliktem

 

Kiedy wszyscy członkowie zespołu zgadzają się ze sobą całkowicie, nie mają żadnych komentarzy na temat postępu prac, przyjmują z zadowoleniem każde rozwiązanie, to oznaka… że coś jest nie tak. W dobrym zespole spotykają się różne punkty widzenia, każda osoba potrafi spojrzeć krytycznie na to, co robi sama oraz co robią inni. Tymczasem członkowie zespołu mogą nie chcieć dyskutować, ponieważ:

 

  • są przytłoczeni autorytetem lidera,

  • obawiają się, że zostaną odebrani jako niekompetentni, aroganccy itp.,

  • omawiają problemy w węższym gronie, za plecami pozostałych członków zespołu,

  • bagatelizują nasuwające im się problemy,

  • czują, że dyskusje to strata czasu, lepiej po prostu zrobić coś po swojemu.

 

  • brak zaangażowania

 

Podział zadań w grupie powinien być sprawiedliwy, to znaczy proporcjonalny do umiejętności i możliwości każdego z członków. Różny jest też zakres odpowiedzialności za zadania. Niemniej jeśli niektóre osoby będą miały poczucie, że ich wkład oraz opinia się nie liczą, wówczas ich motywacja oraz zaangażowanie znacznie spadną. Zaczną wykonywać polecenia niestarannie, na ostatnią chwilę itp., w wyniku czego u pozostałych, bardziej zaangażowanych osób, pojawi się frustracja i złość.

 

Warto zwrócić uwagę na to, że objawem braku zaangażowania w pracy nie jest sabotowanie pomysłu lidera, ale bierna zgoda na wszystko. Osoby nieangażujące się często lubią mówić „a nie mówiłem”, gdy pojawiają się kłopoty, projekt się nie udaje. Bywają pasywno-agresywne, psują atmosferę w grupie i demotywują innych.

 

  • unikanie odpowiedzialności

 

Zaangażowanie w projekt to podstawa do wytworzenia się poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę. Postawa odpowiedzialności oznacza, że członkowie zespołu dbają nie tylko o swój niewielki wycinek zadań, ale zależy im na powodzeniu całego projektu. Przekazują informację zwrotną, zgłaszają zastrzeżenia, dzielą się uwagami, ale też potrafią przyjmować konstruktywną krytykę ze strony innych.

 

Przy braku poczucia odpowiedzialności w pracy kuleje motywacja i komunikacja. Członkowie zespołu mają też skłonność do przerzucania nieprzyjemnych, nielubianych czynności na innych. Kiedy napotykają trudność, wolą, by „szef rozwiązał problem”, nie starają się działać samodzielnie.

 

  • nieprzywiązywanie uwagi do rezultatów

 

Niezaangażowane, nieufające sobie wzajemnie osoby nie będą przywiązywać uwagi do rezultatu wspólnej pracy. Mogą zakładać, że projekt i tak się nie uda lub nie mieć poczucia, że sami przyczynią się do sukcesu, skoro ich wkład najwyraźniej jest pomijany. Oznakami nieprzywiązywania uwagi do efektu wspólnej pracy są np.

 

  • brak feedbacku na wszystkich etapach pracy,

  • niechęć do spotkań, niezaangażowanie w dyskusję,

  • dążenie do zabezpieczenia własnych interesów, a nie dbałość o dobro projektu.

 

 

Model Lencioniego – zastosowanie

 

Model Lencioniego ma uniwersalny charakter – znajduje zastosowanie w czasie pracy w grupie niezależnie od jej wielkości, celu i obszaru działania czy kompetencji oraz doświadczenia członków zespołu.

 

Model Lencioniego – jakie zespoły są najbardziej narażone na dysfunkcje?

 

Na dysfunkcje w czasie pracy grupowej są narażone w szczególności te zespoły, których członkowie nie znają się, nie mają więc do siebie zaufania. W nowopowstałych zespołach może też panować swego rodzaju nieśmiałość – lęk przed zgłaszaniem pomysłów, wychylaniem się przed szereg, braniem większej odpowiedzialności za pracę. 

 

Model Lencioniego – jak przeprowadzić analizę?

 

W każdym zespole powinien być wyznaczony lider, który nadzoruje pracę grupy oraz czuwa nad sprawną komunikacją pomiędzy pracownikami. Lider zespołu zwraca uwagę na to, jak przebiega dyskusja na kolejnych etapach realizacji projektu. Powinien być wyczulony w szczególności na wymiar osobisty pracy zespołowej np. konflikty, które mogą zaburzać współpracę, próby sabotowania pracy innych i wszelkie inne działania opóźniające pracę. Analizując pracę w zespole, warto przyjrzeć się pracy każdej osoby pod kątem jej zaangażowania, chęci współpracy i pomocy innym osobom, terminowości. Zastrzeżenia wobec pracy konkretnej osoby warto omówić z nią indywidualnie.

 

Sprawdź także, jakie są typy osobowości zawodowej i jak wpływają na pracę w zespole.

 

Model Lencioniego – Najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie są dysfunkcje pracy zespołowej wg Lencioniego?

 

5 dysfunkcji pracy w grupie wg Lencioniego to: brak zaufania między członkami zespołu, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania w pracę zespołową, unikanie odpowiedzialności oraz nieprzywiązywanie uwagi do rezultatów.

 

  • Które zespoły są najbardziej narażone na dysfunkcje pracy zespołowej Lencioniego?

 

Największe ryzyko pracy zespołowej dotyczy tych grup w, których członkowie nie znają się zbyt dobrze i w związku z tym nie mają do siebie zaufania. W nowych zespołach może górować nieśmiałość – lęk przed zgłaszaniem nowych pomysłów, wychylaniem się oraz braniem na siebie większej odpowiedzialności.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?