Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

 
5 dysfunkcji pracy w zespole – model Lencioniego

Stworzenie dobrych warunków do pracy w zespole nie jest tak łatwe, jak zwykle zakładamy. Żeby grupa osób zaczęła skutecznie współdziałać, trzeba przygotować dobry grunt to tej współpracy i właściwej komunikacji pomiędzy jej członkami. Tymczasem po drodze czyha sporo pułapek – 5 podstawowych opisał amerykański publicysta Patrick Lencioni w książce pt. „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej”.

 

Spis treści

Model Lencioniego – co to?

 

Lencioni przez wiele lat był managerem w firmie z branży IT. We wspomnianej książce „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” posiłkował się zatem własnymi doświadczeniami. Naszkicował model, dziś nazwany jego imieniem, na którym opiera się skuteczna praca w grupie. 

 

Stworzony przez Lencioniego model ma kształt piramidy: na najniższym poziomie znajduje się zaufanie, wyżej zaś: umiejętność konstruktywnego konfliktu, zaangażowanie, odpowiedzialność oraz dbałość o wyniki. Dysfunkcje wynikają więc z zaburzeń na każdym z tych etapów budowania zespołu. 

 

5 dysfunkcji w pracy zespołowej

 

Lencioni wyróżnił pięć dysfunkcji, na które szczególnie narażona jest grupa wspólnie pracujących ludzi.

 

  • brak zaufania

 

W modelu Lencioniego zaufanie stanowi bazę, bez której nie może być mowy o przekształceniu grupy wykonującej zlecone czynności osób we współgrający zespół.

 

Chodzi o to, by każdy wiedział, że nie musi dodatkowo sprawdzać części zadania zleconych innym, ale ufał, że zostaną wykonane dobrze.

 

Zaufanie oznacza też, że poszczególni członkowie zespołu nie obawiają się przyznać do niewiedzy, poprosić o bardziej szczegółowe wyjaśnienia, nie muszą niczego udowadniać ani udawać kompetencji tam, gdzie im jej brakuje. Wszyscy wiedzą, że w razie potrzeby uzyskają pomoc, dlatego starają się być szczerzy ze sobą.

 

Brak zaufania powoduje, że:

 

  • członkowie zespołu ukrywają niewiedzę, niezrozumienie jakichś kwestii,

  • nie proszą o pomoc i nie pomagają pozostałym,

  • koncentrują się na własnej pracy, niechętnie komunikują się z zespołem,

  • atmosfera w grupie jest napięta, nieżyczliwa, tworzą się podziały,

  • brakuje motywacji do pracy.

 

  • obawa przed konfliktem

 

Kiedy wszyscy członkowie zespołu zgadzają się ze sobą całkowicie, nie mają żadnych komentarzy na temat postępu prac, przyjmują z zadowoleniem każde rozwiązanie, to oznaka… że coś jest nie tak. W dobrym zespole spotykają się różne punkty widzenia, każda osoba potrafi spojrzeć krytycznie na to, co robi sama oraz co robią inni. Tymczasem członkowie zespołu mogą nie chcieć dyskutować, ponieważ:

 

  • są przytłoczeni autorytetem lidera,

  • obawiają się, że zostaną odebrani jako niekompetentni, aroganccy itp.,

  • omawiają problemy w węższym gronie, za plecami pozostałych członków zespołu,

  • bagatelizują nasuwające im się problemy,

  • czują, że dyskusje to strata czasu, lepiej po prostu zrobić coś po swojemu.

 

  • brak zaangażowania

 

Podział zadań w grupie powinien być sprawiedliwy, to znaczy proporcjonalny do umiejętności i możliwości każdego z członków. Różny jest też zakres odpowiedzialności za zadania. Niemniej jeśli niektóre osoby będą miały poczucie, że ich wkład oraz opinia się nie liczą, wówczas ich motywacja oraz zaangażowanie znacznie spadną. Zaczną wykonywać polecenia niestarannie, na ostatnią chwilę itp., w wyniku czego u pozostałych, bardziej zaangażowanych osób, pojawi się frustracja i złość.

 

Warto zwrócić uwagę na to, że objawem braku zaangażowania w pracy nie jest sabotowanie pomysłu lidera, ale bierna zgoda na wszystko. Osoby nieangażujące się często lubią mówić „a nie mówiłem”, gdy pojawiają się kłopoty, projekt się nie udaje. Bywają pasywno-agresywne, psują atmosferę w grupie i demotywują innych.

 

  • unikanie odpowiedzialności

 

Zaangażowanie w projekt to podstawa do wytworzenia się poczucia odpowiedzialności za wspólną pracę. Postawa odpowiedzialności oznacza, że członkowie zespołu dbają nie tylko o swój niewielki wycinek zadań, ale zależy im na powodzeniu całego projektu. Przekazują informację zwrotną, zgłaszają zastrzeżenia, dzielą się uwagami, ale też potrafią przyjmować konstruktywną krytykę ze strony innych.

 

Przy braku poczucia odpowiedzialności w pracy kuleje motywacja i komunikacja. Członkowie zespołu mają też skłonność do przerzucania nieprzyjemnych, nielubianych czynności na innych. Kiedy napotykają trudność, wolą, by „szef rozwiązał problem”, nie starają się działać samodzielnie.

 

  • nieprzywiązywanie uwagi do rezultatów

 

Niezaangażowane, nieufające sobie wzajemnie osoby nie będą przywiązywać uwagi do rezultatu wspólnej pracy. Mogą zakładać, że projekt i tak się nie uda lub nie mieć poczucia, że sami przyczynią się do sukcesu, skoro ich wkład najwyraźniej jest pomijany. Oznakami nieprzywiązywania uwagi do efektu wspólnej pracy są np.

 

  • brak feedbacku na wszystkich etapach pracy,

  • niechęć do spotkań, niezaangażowanie w dyskusję,

  • dążenie do zabezpieczenia własnych interesów, a nie dbałość o dobro projektu.

 

Model Lencioniego – zastosowanie

 

Model Lencioniego ma uniwersalny charakter – znajduje zastosowanie w czasie pracy w grupie niezależnie od jej wielkości, celu i obszaru działania czy kompetencji oraz doświadczenia członków zespołu.

 

Model Lencioniego – jakie zespoły są najbardziej narażone na dysfunkcje?

 

Na dysfunkcje w czasie pracy grupowej są narażone w szczególności te zespoły, których członkowie nie znają się, nie mają więc do siebie zaufania. W nowopowstałych zespołach może też panować swego rodzaju nieśmiałość – lęk przed zgłaszaniem pomysłów, wychylaniem się przed szereg, braniem większej odpowiedzialności za pracę. 

 

Model Lencioniego – jak przeprowadzić analizę?

 

W każdym zespole powinien być wyznaczony lider, który nadzoruje pracę grupy oraz czuwa nad sprawną komunikacją pomiędzy pracownikami. Lider zespołu zwraca uwagę na to, jak przebiega dyskusja na kolejnych etapach realizacji projektu. Powinien być wyczulony w szczególności na wymiar osobisty pracy zespołowej np. konflikty, które mogą zaburzać współpracę, próby sabotowania pracy innych i wszelkie inne działania opóźniające pracę. Analizując pracę w zespole, warto przyjrzeć się pracy każdej osoby pod kątem jej zaangażowania, chęci współpracy i pomocy innym osobom, terminowości. Zastrzeżenia wobec pracy konkretnej osoby warto omówić z nią indywidualnie.

 

Sprawdź także, jakie są typy osobowości zawodowej i jak wpływają na pracę w zespole.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Pracownik Administracyjny / HR

    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Obowiązki: rekrutacja i opieka nad pracownikiem przez cały okres trwania projektu. prowadzenie ewidencji czasu pracy, urlopów oraz zaliczek. prowadzenie teczek osobowych pracowników. sporządzanie umów o prace. dbałość o prawidłowy obieg w firmie. obsługa urządzeń biurowych. obsługa...
  • Spedytor Międzynarodowy

    Erontrans Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    (perspektywa koordynacji oddziału w Łodzi) Opis stanowiska: współpraca z przewoźnikami; organizacja i koordynowanie procesu transportowego i jego rozliczanie; monitorowanie obsługiwanych zleceń; koordynowanie pracy kierowców i rozwiązywanie bieżących problemów operacyjnych; dbanie o...
  • Operator kalmara

    Erontrans Sp. z o.o.   Łódź, Olechów    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twoje zadania: obsługa kalmara, przeładunki kontenerów, ocena i raportowanie stanu technicznego i czystości urządzeń przeładunkowych, prowadzenie i raportowanie ewidencji składowania i remontów kontenerów, prowadzenie rejestru wejść i wyjść oraz codzienna inwentaryzacja kontenerów,...
  • Lider zmiany

    Reynders Etiketten Polska Sp. z o.o.   Kruszów, powiat łódzki wschodni, woj. łodzkie    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: Organizowanie i nadzorowanie pracy zespołu produkcyjnego (20-30 osób) Kontrola realizacji zleceń produkcyjnych Dbałość o prawidłowy obieg dokumentów i informacji Dbanie o zachowanie standardów jakości dla linii produkcyjnej przy współpracy z innymi działami Kierowanie...

Najnowsze artykuły

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.