Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 powodów, przez które pracodawcy nie lubią pracy zdalnej

5 powodów, przez które pracodawcy nie lubią pracy zdalnej

 
5 powodów, przez które pracodawcy nie lubią pracy zdalnej

Pracownicy wysoko cenią sobie pracę zdalną. Wiele osób nie ma ochoty wracać do biur po okresie izolacji wywołanej pandemią. Część wręcz decyduje się na zmianę pracy, kiedy szef uniemożliwia kontynuowanie realizowania zadań w trybie home office. Tymczasem entuzjazmu dla pracy w domu nie podziela część pracodawców. Czego najbardziej się obawiają?

 

Bezpieczeństwo firmy

 

Jednym z argumentów podnoszonych przez szefów chcących skłonić pracowników do powrotu do biur jest bezpieczeństwo, a w szczególności – cyberbezpieczeństwo. Pracodawcy obawiają się, że podwładni korzystający z własnego sprzętu, z niefirmowych serwerów, mogą narazić firmę na wyciek danych.

 

Jednym z prostych rozwiązań jest udostępnienie pracownikom usługi VPN. Pozwala ona na nawiązanie bezpiecznego połączenia z siecią komputerową przedsiębiorstwa – co znacznie minimalizuje ryzyko wycieku danych. Co więcej, by zapewnić pełną ochronę przed złośliwym oprogramowaniem, firma może wykupić renomowany pakiet antywirusowy, obejmujący komputery pracowników. Warto przeprowadzić także szkolenie z podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa.

 

Praca zdalna cieszy się złą sławą

 

Niektórzy pracodawcy mogą sądzić, że biuro oznacza prestiż, a home office znacznie obniża renomę przedsiębiorstwa. Być może tak było jeszcze dekadę temu, kiedy zdalnie pracowali głównie freelancerzy.

 

Trzeba jednak wiedzieć, że światowy trend jest inny. Najlepsze firmy, w tym magnaci z Doliny Krzemowej, bardzo często umożliwiają pracownikom wykonywanie zadań z dowolnego miejsca na świecie. Praca zdalna stała się poszukiwanym bonusem pozapłacowym. Wiele osób rozglądających się za nową posadą z góry odrzuca te propozycje zatrudnienia, w których wymaga się spędzania 5 dni w tygodniu w biurze.

 

Gorsze porozumienie w zespole zdalnym

 

Wielu szefów ma także obawy, że praca w zespole zdalnym nie będzie przebiegać tak sprawnie jak praca w biurze – z uwagi na bariery komunikacyjne. Ich zdaniem telefon, wideokonferencja czy firmowy czat to za mało, by pracownicy mogli przedyskutować projekt, zaplanować działanie, omówić różne kwestie.

 

Zdania są jednak podzielone. Część zespołów doskonale radzi sobie, pracując stuprocentowo zdalnie. Rozwiązaniem jest na przykład zarządzanie projektami typu agile i poranne scrumy pracowników, bardzo popularne w IT. W przypadku zespołów kreatywnych niektóre firmy decydują się na hybrydowy tryb pracy, w którym część projektowa omawiana jest w firmie, a część realizacji i testowania odbywa się zdalnie.

 

Przekonanie o mniejszej produktywności

 

Pracodawcy wciąż obawiają się, że podwładny na home office spędza całe dnie na kanapie, niewiele robi – a firma płaci mu za lenistwo. Tymczasem doświadczenie wielu pracowników zdalnych jest odwrotne. Ponieważ są w domu, niekiedy oczekuje się od nich większej dyspozycyjności np. w niestandardowych godzinach pracy. Pracownicy mogą też mieć poczucie, że muszą lepiej udowodnić pracodawcy swoje zaangażowanie.

 

Praca zdalna jest coraz bardziej popularna i przeprowadzono na jej temat szereg badań. Między innymi doświadczenie wykonane przez firmę Bloom et al w 2013 r. w dużym chińskim przedsiębiorstwie turystycznym pokazało, że podwładni zatrudnieni zdalnie są o 13% bardziej wydajni od osób wykonujących analogiczne zadania w biurze. W badaniu wskazano czynniki wpływające na poprawę wydajności: ciche otoczenie, większą satysfakcję z pracy w domu oraz większą liczbę przepracowanych godzin. Szereg innych badań z 2021 r., czyli okresu pandemii, wykazuje, że home office nie poprawia produktywności pracowników – ale też jej nie zmniejsza.

 

Prawdopodobnie wiele więc zależy od dobrej organizacji pracy, jasnych zasad dotyczących komunikacji, czasu pracy, ewidencjonowania wyników, a także oczywiście skutecznego systemu motywacji.

 

Nie rozumieją specyfiki takiej pracy

 

W licznych branżach praca w domu wciąż jest nowinką i nie dziwi fakt, że wielu pracodawców może mieć w związku z nią liczne obawy i zastrzeżenia. Zespołem zdalnym zarządza się nieco inaczej niż tym w biurze. Co więcej, home office rodzi liczne problemy do rozwiązania: jak się komunikować, jak ewidencjonować pracę, czy pracodawca musi zapewnić podwładnemu komputer itp. Warto jednak pamiętać, że nie są to całkiem nowe kwestie – branża technologiczna, w której home office praktykowane jest od dawna, znalazła wiele dobrych, skutecznych rozwiązań. Dobrze też badać nastroje w swoim przedsiębiorstwie. Oczywiście nie każdemu odpowiada praca zdalna, niektórzy, np. z uwagi na małe dzieci w domu wolą pracować w biurze. Inni wysoko cenią sobie zatrudnienie hybrydowe. Najlepiej dostosować tryb pracy do oczekiwań podwładnych i samemu przekonać się, jak wpływa to na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nie ulegać uprzedzeniom, ale opierać się na faktach.

 

Sprawdź także 5 miejsc do pracy zdalnej poza domem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?