Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Automatyzacja w obsłudze klienta

Automatyzacja w obsłudze klienta

 
Automatyzacja w obsłudze klienta

Nowe technologie przyniosły zmiany we wszystkich obszarach sprzedaży. Coraz chętniej robimy zakupy w sieci, za pośrednictwem internetu porównujemy oferty producentów, parametry produktów. W zakupowych decyzjach kierujemy się nie tylko konkurencyjną ceną, ale też szeregiem innych kryteriów. Wśród nich są wysokie standardy obsługi klienta.


Nowoczesna obsługa klienta – na czym polega?

 

Nowoczesna obsługa klienta jest szybka i skuteczna. Nie ma w niej miejsca na długi czas realizacji zamówienia czy skomplikowany proces reklamacji. Działanie człowieka wspiera sztuczna inteligencja, dzięki której firmy zyskują możliwość zoptymalizowania procesów, a klienci wygodne kanały komunikacji.


Elementy procesu komunikacji w nowoczesnej obsłudze klienta

 

Interfejs głosowy

 

Pozwala na werbalny kontakt człowieka z maszyną. To wirtualny asystent, który usłyszawszy odpowiednią komendę, wysyła wiadomość SMS, wybiera nr telefonu, wyszukuje informacje. Takie rozwiązanie ogranicza bariery w komunikacji. Bot może np. prowadzić pozakupowe ankiety telefoniczne.


Chatbot

 

Umożliwia kontakt z klientem za pośrednictwem tekstu pisanego. Dodany na stronie internetowej pozwala odwiedzającym bez problemu znaleźć interesujące informacje. Ponieważ bot reaguje na określone słowa kluczowe – może być ironiczny, opowiadać żarty, anegdotki – niekiedy trudno zauważyć, że rozmawia się z maszyną.


Wiadomości e-mail

 

Wysyłane automatycznie do bazy klientów newslettery to rozwiązanie m.in. wspierające firmowy wizerunek i budujące społeczność wokół marki.


Web self-service

 

Samoobsługa pozwala, aby rozwiązywanie problemów, składane reklamacje, zgłoszenia zwrotów i nieprawidłowości miały miejsce bez udziału pracowników obsługi. Klient może korzystać z aplikacji, w której ma osobiste konto. Za jej pomocą modyfikuje zakres usług, zmienia konfigurację produktów czy usług, przedłuża umowy.


Przebieg procesu komunikacji


Efektywna komunikacja jest podstawą profesjonalnej obsługi klienta. Warto przy tym pamiętać o sprzężeniu zwrotnym. Brak reakcji odbiorcy świadczy o jego problemach z odkodowaniem komunikatu i często wynika z niewłaściwego wyboru kanału. Technologia umożliwia dziś wielokanałowość kontaktu z klientami. Wszystkie narzędzia muszą jednak być zintegrowane, tworzyć jeden spójny system.


Automatyzacja w komunikacji z klientem – plusy i minusy

 

Automatyzacja postępuje w szybkim tempie. Coraz częściej, gdy dzwonimy na infolinię banku, w słuchawce odzywa się wirtualny asystent. Podobnie w urzędach, działach reklamacji, przy rejestracji w przychodni… To, że można pozyskać informacje, rozwiązać problem i dokonać zakupu o każdej porze, znacznie ułatwia decyzje klientów. Z punktu widzenia firm automatyzacja oznacza głównie oszczędność – redukują się koszty utrzymywania konsultantów, optymalizuje się pracę.

Profesjonalna obsługa klienta powinna być dostosowana do preferencji grupy docelowej. Znaczenie ma bardzo wiele czynników. Wiek konsumentów, ich status społeczny, miejsce zamieszkania, a nawet płeć decydują o tym, czy nowe kanały i  zautomatyzowany kontakt z klientem się sprawdzą. O ile zaznajomieni z technologią milenialsi dostrzegą zalety samoobsługi czy botów, o tyle seniorzy w większości wybiorą komunikację z pracownikiem obsługi klienta.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: pozyskiwania nowych klientów oraz utrzymywania obecnych kontraktów, opracowania ofert handlowych oraz analizy opłacalności oferowanych usług, negocjowania umów handlowych, budowania relacji biznesowych z kontrahentami, nadzoru nad realizacją umów...
  • Specjalista / Specjalistka ds. obsługi klienta

    REMONDIS Sp. z o.o. Dział Odpadów Specjalnych   Opole    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania kontaktów handlowych; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; prac administracyjnych związanych z obsługą klientów spółki; utrzymywania stałego kontaktu z obecnymi jak również potencjalnymi klientami...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie: Prace przy wykonywaniu robót drogowych (nawierzchnie bitumiczne) Dbanie o powierzony sprzęt; Inne prace zlecone przez przełożonego;
  • Operator Sprzętu (koparka dwudrogowa)

    PORR S.A.   Wągrowiec    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Praca w brygadzie sił własnych PORR S.A. w ramach realizowanych zadań modernizacji infrastruktury kolejowej oraz prac utrzymaniowych. Obsługa koparki dwudrogowej podczas robót budowlanych. Obsługa sprzętu w warunkach ograniczonego ruchu. Wykonywanie prac ziemnych, przygotowawczych i...
  • PORR S.A.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie: Prace przy wykonywaniu robót drogowych. Dbanie o powierzony sprzęt. Rozładunki palet z materiałami. Obsługa wielozadaniowego nośnika osprzętu. Inne prace zlecone przez przełożonego.

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.