Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Broker reasekuracyjny: kompetencje, zakres pracy, wynagrodzenie

Broker reasekuracyjny: kompetencje, zakres pracy, wynagrodzenie

 
Broker reasekuracyjny: kompetencje, zakres pracy, wynagrodzenie

Broker reasekuracyjny to zawód stwarzający duże możliwości rozwoju. Jakie są warunki zatrudnienia na tym stanowisku oraz lista obowiązków? Kto sprawdzi się w takiej pracy?

 

Jak zostać brokerem reasekuracyjnym?

 

Zakres czynności pracownika na stanowisku brokera reasekuracyjnego jest dość szeroki i wymaga wiedzy z pogranicza prawa i ekonomii. Z tego względu, myśląc o pracy w zawodzie, warto wybrać studia wyższe na kierunku prawniczym bądź ekonomicznym. Nie jest to jednak warunek konieczny. Brokerami mogą bowiem zostać także absolwenci innych kierunków studiów czy szkoły średniej, którzy uzyskają licencję brokerską.

Bez licencji praca w zawodzie nie jest możliwa. Aby zdobyć uprawnienia, należy zdać egzamin przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych. Następnie Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wydaje zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie reasekuracji.

Ubiegać się o nie mogą osoby, które:

  • zdały egzamin,
  • mają pełną zdolność do czynności prawnych,
  • nie są prawomocnie skazaną za umyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu, wymiarowi sprawiedliwości, ochronie informacji, wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi oraz za przestępstwa skarbowe,
  • dają rękojmię należytego wykonywania działalności brokerskiej,
  • posiadają co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe,
  • posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń zdobyte w okresie 8 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej,
  • mają zawartą umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej.

 

Aby uzyskać zezwolenie, należy złożyć wniosek o wpis do rejestru brokerów, wraz z wymaganymi dokumentami. Ich listę znaleźć można w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 6 września 2018 r. w sprawie wykazu dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia  na wykonywanie działalności brokerskiej.

 

Jakie obowiązki ma broker reasekuracyjny?


Broker reasekuracyjny jest pośrednikiem między zakładem reasekuracji a zakładem ubezpieczeń w procesie zawierania umowy reasekuracyjnej. Ma ona na celu wymianę i podział ryzyka, wyeliminowanie niebezpieczeństwa powstania strat po stronie zakładu ubezpieczeń, które przekraczałyby jego fundusze.

Obowiązki pracownika na tym stanowisku obejmują także ocenę ryzyka dla zakładu ubezpieczeniowego, informowanie ubezpieczyciela o dostępnych formach i rodzajach reasekuracji, zakresie ochrony. Broker doradza przy wyborze reasekuratora, biorąc pod uwagę szereg danych m.in. zakres ochrony, aspekty prawne czy możliwości finansowe ubezpieczyciela. Prowadzi także negocjacje między ubezpieczycielem a reasekuratorem, dba o poprawność dokumentów.

Broker nie pracuje z klientami indywidualnymi – zawiera umowy z zakładami ubezpieczeniowymi. Aby był wiarygodny i skuteczny, musi stale śledzić wydarzenia gospodarcze i polityczne w kraju oraz za granicą, błyskawicznie reagować na zmiany.

Nie jest to typowa praca w biurze. Posada brokera wymaga mobilności – spotkania z klientem często odbywają się poza siedzibą firmy.

 

Gdzie szukać pracy jako broker reasekuracyjny?


Brokerów reasekuracyjnych zatrudniają kancelarie brokerskie. Co ważne, osoba, która zdobyła licencję i pracuje jako broker, może rozwijać swoją ścieżkę kariery, np. awansując na stanowiska kierownika oddziału kancelarii czy stanowisko dyrektorskie. Broker może także otworzyć własną działalność gospodarczą i w jej ramach zajmować się reasekuracją w ubezpieczeniach.

 

Ile zarabia broker reasekuracyjny?


Wynagrodzenie za pracę brokera bardzo często opiera się na systemie obejmującym stałą podstawę i premię wypłacaną w zależności od wyników. Dlatego zarobki są ściśle zależne od liczby klientów i podpisanych umów reasekuracyjnych. Wpływ ma nie nie także renoma czy lokalizacja firmy brokerskiej.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - usługi weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • WOVU Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa   100,00 - 130,00 zł / godz. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Oczekujemy: doświadczenia w udzielaniu pomocy w przynajmniej jednym z obszarów: pomoc indywidualna osobom dorosłym, dzieciom i ich rodzicom, pomoc indywidualna dzieciom i ich rodzinom, pomoc w zakresie seksuologii, terapia par i małżeństw, terapia uzależnień, doświadczenia w diagnostyce...
  • Grupa Inter Cars
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Poszukujemy do współpracy osoby, która potrafi wspierać pracę Zarządu w firmie o rozbudowanej strukturze. Praca codzienna koncentruje się na zadaniach: Organizowanie i protokołowanie posiedzeń Zarządu (2 spotkania w tyg.) Opracowanie dokumentów z zakresu wizji i strategii firmy, na bazie...
  • Kierownik Robót Hydraulicznych

    INSTALEO   Islandia, Reykjavik   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  kontrakt B2B  pełny etat   129 zł netto (+VAT)/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków kierowanie zespołem i pracami; wykonywanie instalacji wod-kan i C.O. montaż grzejników; "biały montaż" wykonywanie i montaż węzłów ciepłowniczych; budowa instalacji wentylacyjnych; budowa systemów przeciwpożarowych; wykonywanie przyłączy budynków; budowa...
  • Elektryk

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Prace w zakresie konserwacji instalacji elektrycznych, hydraulicznych i technicznych.
  • Szef Placówki Bankowej

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Jeśli potrafisz: zarządzać Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki Bankowej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku nie są Ci obce; dobierać metody i narzędzia podnoszące efektywność sprzedażową, Zaaplikuj!

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.