Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

 
Charyzma w miejscu pracy: czy to na pewno zaleta?

Charyzmatyk to ktoś, kogo w pracy znają wszyscy. Chętnie rozmawia ze współpracownikami, umie ciekawie i zabawnie opowiadać o najbardziej prozaicznych wydarzeniach oraz dobrze zaprezentować się na spotkaniu biznesowym. Jednak czy charyzma to zawsze pożądana cecha osobowości w miejscu pracy? Sprawdź, czy są sytuacje, gdy bycie „wygadanym” może Ci zaszkodzić. 

 

Spis treści

Charyzma – co to?

 

Definicję charyzmy podaje Internetowy Słownik Języka Polskiego. Charyzma to:

 

  • szczególne cechy osobowości, którym osoba je posiadająca zawdzięcza niekwestionowany autorytet u ludzi i wpływ na nich.

 

Ktoś charyzmatyczny przejawia entuzjazm, często również empatię, a także jest pewny siebie. Widać to szczególnie w sposobie komunikowania się takiej osoby. W czasie rozmowy chętnie utrzymuje kontakt wzrokowy, mówi pełnymi zdaniami, a jej wypowiedzi nierzadko są nacechowane emocjonalnie. Dzięki temu przykuwa uwagę, wydaje się interesująca, kompetentna, wzbudza podziw, szacunek. 

 

Otwartość i rozwinięte zdolności oratorskie sprawiają, że charyzmatyka łatwo polubić. Robi bardzo dobre pierwsze wrażenie, zarówno w życiu towarzyskim, jak i zawodowym. Potrafi bronić swoich racji, negocjować, zachęcać. Ma cechy lidera i zazwyczaj uwielbia być w centrum uwagi. 

 

Charyzma w pracy – czy jest ważna?

 

Wysoko rozwinięte kompetencje komunikacyjne z całą pewnością pomagają już na etapie szukania pracy. Charyzmatyk w czasie rozmowy rekrutacyjnej umie zaprezentować się w korzystnym świetle i przekonać przyszłego pracodawcę o swoich zaletach. Dzięki temu łatwiej znaleźć mu zatrudnienie niż komuś, kto posiada takie same, a nawet nieco większe umiejętności i doświadczenie, ale nie potrafi o nich tak ciekawie i z pasją opowiadać. 

 

Osoby wygadane i entuzjastyczne to cenni pracownicy branży reklamowej, doskonali sprzedawcy, marketingowcy, opiekunowie klienta, specjaliści ds. public relations, pracownicy obsługi, przedstawiciele handlowi, rzecznicy prasowi, barmani, kelnerzy, specjaliści ds. kadrowych, nauczyciele, politycy, dyplomaci, prezenterzy, aktorzy czy dziennikarze. Sprawdzają się tam, gdzie mogą rozwijać swoje zdolności interpersonalne, zjednywać sobie innych, błyszczeć w grupie. 

 

Istnieją jednak zawody, w których zdolności oratorskie nie są tak pożądaną cechą jak umiejętność słuchania innych – na przykład w profesji terapeuty. Upodobanie do pracy z ludźmi i przemawiania nie idzie również w parze ze stanowiskami, w ramach których pracownik wykonuje zadania indywidualnie, w odosobnieniu lub gdy musi przez wiele godzin w milczeniu koncentrować się na jakiejś precyzyjnej czynności, np. manualnej podczas produkcji przemysłowej.

 

Oczywiście cechy charakteru, inteligencja emocjonalna to kwestie bardzo złożone, dlatego nie jest powiedziane, że charyzmatyk nie sprawdzi się jako archiwista albo że komunikatywność przekreśla zdolność do wielogodzinnej koncentracji. Każdy z nas posiada kombinację wielu cech, często sprzecznych, które na dodatek z czasem mogą się zmieniać, modyfikować. Ponadto w wyborze zawodu kierujemy się nie tylko rysami charakteru, ale i upodobaniami, zainteresowaniami, spodziewanymi korzyściami i innymi czynnikami. Dlatego trudno powiedzieć, że charyzma przekreśla jakąkolwiek ścieżkę kariery. Z pewnością może nam natomiast pomóc w zdobyciu upragnionego stanowiska. 

 

Jak być charyzmatycznym?

 

Nie każdy rodzi się doskonałym mówcą, warto jednak pamiętać, że umiejętność wypowiadania się, przemawiania, można – i warto! – trenować. Dlaczego ćwiczenie charyzmy to dobry pomysł? Ponieważ rozwinięcie zdolności interpersonalnych często może otworzyć drogę do kariery, i to niezależnie od tego, w jakiej branży się specjalizujemy. Pracodawca, który ma do czynienia z dwoma kandydatami o podobnych kwalifikacjach, wybierze tego, który potrafił się lepiej zaprezentować, z którym po prostu łatwiej mu się rozmawiało. Nie ma w tym nic dziwnego – w wielu dziedzinach dobra komunikacja w zespole oraz zdolność do korzystnego prezentowania wyników pracy np. przed klientem – to absolutna podstawa. To dlatego w niezliczonych ofertach pracy znajdziemy wśród wymagań sformułowanie: wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko tzw. ekstrawertycy mogą być charyzmatyczni! Osoby z osobowością introwertyczną również bywają wspaniałymi mówcami.

 

A zatem jak trenować charyzmę? Warto przede wszystkim zainwestować w dobry kurs – na rynku znaleźć można mnóstwo tego typu szkoleń. Pomocne będą również różne ćwiczenia, np.:

 

  • aktywne słuchanie. W trakcie rozmowy staraj się wczuć w sytuację rozmówcy i żywo (ale oczywiście nie nadmiernie) reagować na jego słowa. Zadawaj też pytania, postaraj się wyrażać swoje zainteresowanie na różne sposoby, a więc nie tylko słowami, ale i mimiką czy gestami. Pamiętaj, że komunikacja to nie tylko wypowiadanie się. Prawdziwie charyzmatyczne osoby korzystają z pełnego wachlarza mowy ciała, by zaangażować słuchaczy!

  • zwracanie uwagi na szczegóły. Być może zauważyłeś, że najciekawsze historie to te, w których jest mnóstwo detali i jak najmniej ogólników. Nie ma w tym nic dziwnego – szczegóły pobudzają wyobraźnię, pomagają nam zwizualizować sobie jakąś sytuację, dzięki czemu możemy na nią odpowiedzieć emocjonalnie. Ten mechanizm wykorzystywany jest w literaturze pięknej, dziennikarstwie, filmie czy chociażby w marketingu. Zacznij zatem zwracać większą uwagę na otaczający Cię świat, dostrzegaj szczegóły. W czasie wypowiedzi staraj się być konkretny, nie poprzestawaj na nudnych ogólnikach;

  • mówienie na głos. Wybierz losowy temat i przygotuj krótką wypowiedź – na początek może mieć np. 1-2 minuty. Nagraj swoją wypowiedź i spróbuj ocenić. Co chciałbyś poprawić? Z czasem wypowiedzi mogą być nieco dłuższe.

 

Masz do przygotowania prezentację w pracy? Na początek rozpisz sobie na kartce plan wypowiedzi, najlepiej w formie haseł. Następnie przećwicz mowę – warto ją nagrać lub wykonać ćwiczenie w obecności osoby trzeciej, która wskaże, co jej się podobało, a gdzie widać pewne niedociągnięcia. 

 

Sprawdź, jakie predyspozycje psychofizyczne pracownika są najbardziej cenione przez pracodawcę!

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • ANABUD
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania: współudział w przygotowaniu i organizacji procesu budowy farmy wiatrowej, nadzór nad pracami zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i standardami jakości, koordynacja podwykonawców oraz dostaw materiałów i sprzętu, współpraca z kierownikiem budowy i kierownikiem projektu,...
  • Agent Działu Retencji / Platform Coach

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 20 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników
    12 godz.
    TWOJE OBOWIĄZKI: Pełnienie roli głównego punktu kontaktowego we wszelkich sprawach związanych z kontami twoich klientów. Budowanie i utrzymywanie silnych, długotrwałych relacji z klientami. Budowanie zaufania doradców z kluczowymi klientami. Zapewnienie terminowej i skutecznej dostawy...
  • Specjalista ds. Rekrutacji i Marki Pracodawcy (M/K)

    GRUPA KDM Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Połczyńska 53    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twój zakres obowiązków Samodzielne prowadzenie kompleksowych procesów rekrutacyjnych na wszystkie stanowiska w GRUPA KDM. Zarządzanie bazą kandydatów w ATS i dbanie o aktualność danych. Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydatów (Candidate Experience) poprzez sprawną komunikację i...
  • Magazynier

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sady, ul. Poznańska 16C    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie przesyłek (paczki i palety) obsługa wózka widłowego; obsługa skanera (zapewniamy szkolenie na miejscu) rozładunek i załadunek towarów na terenie magazynu; współpraca w małym i zgranym zespole; praca wyłącznie od poniedziałku do piątku (w...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Świdnica    praca mobilna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    14 godz.
    Opis stanowiska Planowanie i realizacja opieki pielęgnacyjnej stosownie do stanu zdrowia pacjenta, diagnozy lekarskiej. Dokumentowanie przebiegu dializy i procesów pielęgnacyjnych. Przygotowanie stanowiska dializacyjnego, przygotowanie maszyny do dializy oraz dializatora. Przygotowanie pacjenta...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Zakres obowiązków: Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając wysoki poziom ich...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.