Masz swój własny, dobrze prosperujący lokalny biznes, ale zaczynasz dostrzegać, jak duże możliwości daje internet? Chcesz sprzedawać i w sklepie stacjonarnym, i online? A może dopiero rozważasz założenie działalności gospodarczej i planujesz prowadzić ją za pośrednictwem sieci? Niezależnie od tego, na jakim etapie jesteś, sprawdź, co musisz wiedzieć, by zgodnie z prawem rozwijać twój biznes online.
Działalność gospodarcza w internecie – jakich aktów prawnych należy przestrzegać?
Tak rejestracja działalności gospodarczej przez internet, jak i założenie samego sklepu, nie są szczególnie skomplikowanymi czynnościami. Aby jednak się w tym nie pogubić, nie łamać prawa, warto zaznajomić się z najważniejszymi aktami, które regulują zasady internetowego biznesu.
Zacznijmy od podstaw. Co powinna znać każda osoba prowadząca działalność gospodarczą? Prawo przedsiębiorców, czyli ustawę z 2018 r. Zawiera ona podstawowe prawa i obowiązki przedsiębiorcy, jest niezwykle ważna, niezależnie od tego, czy zajmuje się on e-commerce, czy firma nie ma nic wspólnego z internetem.
Kolejne bardzo ważne akty prawne, które trzeba znać, to:
-
RODO
RODO, czyli rozporządzenie o ochronie danych osobowych, obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej i nakłada na przedsiębiorców wiele obowiązków związanych z ochroną administrowaniem danymi konsumentów. W przypadku działalności internetowej bardzo ważna jest zgoda klientów na przetwarzanie ich danych. Dlatego nie można np. osobie, która dokonała zakupu w e-sklepie, automatycznie przesyłać np. newslettera czy innych powiadomień. Konieczna do tego celu jest osobna zgoda danej osoby – świadoma i dobrowolna oraz możliwa do wycofania. Użytkowników trzeba poinformować, po co i w jakim zakresie dane będą przetwarzane.
-
Ustawa o prawach konsumenta
Kupując w internecie, konsument jest bardziej narażony na to, że przedmiot sprzedaży nie spełni jego oczekiwań, np. będzie niezgodny z opisem.Dlatego transakcje zawierane na odległość podlegają szczególnej ochronie. Klient ma prawo odstąpić od umowy i dokonać zwrotu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni (lub dłużej – w zależności od polityki sklepu). Może też zareklamować towar na podstawie gwarancji bądź rękojmi, a w razie problemów zwrócić się o pomoc do rzecznika ochrony praw konsumenta.
-
Prawo telekomunikacyjne
E-mail marketing, newsletter to skuteczne sposoby dotarcia do odbiorców. Wiadomość, która trafia do skrzynki, przez wiele osób sprawdzanej codziennie, trudno przeoczyć. Zgodnie z art. 172. ustawy Prawo telekomunikacyjne, nie można jednak wysyłać informacji handlowej bez zgody odbiorcy. Przedsiębiorca ma też obowiązek informowania użytkowników strony WWW o wykorzystywaniu plików cookies. Muszą oni wyrazić na to zgodę (art. 173.)
-
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną
To kolejny ważny akt prawny. Nakłada na prowadzących e-biznes obowiązek sporządzenia regulaminu obowiązującego w sklepie internetowym (art. 8.) i spełnienia obowiązku informacyjnego względem klienta (szczegóły w art. 5. i 6.).
-
Ustawa o cyberprzestępczości
W cyberprzestrzeni cenne są przede wszystkim nasze dane i to je należy szczególnie chronić. Ich utrata może być niezwykle kosztowna i dla, i dla jej klientów, dlatego, zakładając sklep, trzeba dokładnie zorganizować kwestie bezpieczeństwa, m.in. wykupić certyfikat SSL. O te aspekty powinni zadbać wszyscy przedsiębiorcy.
Nie każda własna działalność gospodarcza prowadzona online będzie jednak podlegać Ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Dokument dotyczy m.in. dostawców usług cyfrowych (są nimi np. internetowe platformy handlowe, sklepy, strony streamingowe), jeśli prowadzi je osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo przedstawiciela mającego jednostkę organizacyjną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, świadcząca usługę cyfrową, z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców [...] (art. 17.1.). Z obowiązkami wynikającymi z tej ustawy powinni więc zaznajomić się przedsiębiorcy tworzący spółki: akcyjne, z o.o., komandytowe, jawne, oraz stowarzyszenia.