E-commerce - definicja
Pierwsze zakupy online miały miejsce w 1979 roku. Od tamtej pory globalna sieć internetowa przeżywa niesamowity rozkwit, nikogo więc już nie zdziwi możliwość nabycia przedmiotów drogą elektroniczną. Powstał nawet termin na to zjawisko: e-commerce (czasami hasło to jest wpisywane w wyszukiwarkę jako e commerce). Jest to pojęcie, które swoje źródło ma w języku angielskim, a oznacza handel elektroniczny. Najbardziej spopularyzowaną formę e-handlu stanowią sklepy internetowe, które pozwalają obniżyć koszta prowadzenia działalności gospodarczej. Przy takim rozwiązaniu nie trzeba bowiem wynajmować lokalu użytkowego. Warto zaznaczyć, że e-commerce obejmuje zarówno bankowe usługi online czy kantory.
Korzystanie z internetu w taki sposób nie zawsze było legalne. Na początku służył on tylko i wyłącznie do komunikacji, natomiast zakaz korzystania z sieci w celach komercyjnych został zniesiony w 1992 roku w Stanach Zjednoczonych. Od tego momentu można zauważyć dynamiczny rozwój usług handlowych online.
E-handel - jak działa
Stworzenie sklepu internetowego nie jest trudne. Istnieje wiele gotowych rozwiązań, dzięki którym każda osoba z łatwością otworzy swój biznes. Koszt to mniej więcej kilkadziesiąt złotych miesięcznie. W cenę najczęściej jest już wliczona obsługa oprogramowania wraz ze wsparciem technicznym ze strony informatyków. Jeżeli zależy nam na bardziej zaawansowanej i nieszablonowej witrynie, to możemy się zwrócić do specjalnych firm, które stawiają takie sklepy od zera. W tym wypadku musimy liczyć się ze znacznie wyższymi wydatkami, czasem sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych (jest to wydatek jednorazowy). Większość sklepów ma dodatkowo opcję integracji z mediami społecznościowymi.
Branża e-commerce - jak zacząć
Samo założenie sklepu internetowego to nie wszystko. Kluczowy jest unikalny pomysł, który zapewni nam stały dochód. Warto zatem zastanowić się, na co w danym momencie jest popyt. Na początku trzeba dokładnie określić, jaki asortyment będzie dostępny w naszym sklepie. Równie istotne jest dostosowanie języka oraz ofert do grupy klientów. Dotyczy to np. zdjęć produktowych. Inaczej będą wyglądały te, które mają trafić do młodych ludzi, a inaczej powinny prezentować się fotografie eleganckiej biżuterii.
Obecnie dobrym sposobem na rozwinięcie swojej działalności jest skorzystanie z pomocy specjalistów ds. e-commerce. Jest to stosunkowo nowa profesja przeznaczona dla osób, które z powodzeniem poruszają się po wirtualnej sieci. Na barkach takich osób spoczywa odpowiedzialność za koordynowanie procesami związanymi z obrotem produktów. W związku z tym, że handlel często przenosi się do internetu, wzrasta zapotrzebowanie na ludzi, którzy specjalizują się w tej dziedzinie. Z tej przyczyny coraz więcej uczelni decyduje się na otworzenie kierunków o takiej tematyce (najczęściej są to studia podyplomowe).