Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika

Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika

 
Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika

Szukając zatrudnienia, codzienne przeglądamy oferty pracy w Internecie i wysyłamy CV do kolejnych pracodawców. Warto zwiększyć swoje szanse i skorzystać z innych możliwości zaprezentowania się na rynku pracy. Dobrą ku temu okazją jest giełda pracy.

 

Giełda pracy i radiowa giełda pracy - definicja

 

Giełdy i targi pracy to wydarzenia, podczas których spotykają się przedstawiciele firm rekrutujących oraz osoby zainteresowane zatrudnieniem. Najczęściej organizatorami są powiatowe urzędy pracy, akademickie biura karier, agencje pracy albo organizacje studenckie. Gdzie odbywają się targi? Warszawa, Wrocław, Poznań i inne największe miasta, zwłaszcza akademickie, mogą pochwalić się dużą częstotliwością tych wydarzeń. W mniejszych miejscowościach najczęściej wystawiają się pracodawcy z regionu – powiatu albo województwa.

 

Warto także wspomnieć o giełdach Powiatowych Urzędów Pracy. Organizuje się je, jeśli firma zgłosi zapotrzebowanie na większą liczbę pracowników na jedno stanowisko albo ma do rozdysponowania kilka stanowisk bądź w urzędzie zarejestrowanych jest wiele osób, które spełniają kryteria. Także kiedy pracodawca chce zamiast indywidualnych rozmów spotkać się ze wszystkimi kandydatami w tym samym czasie, PUP organizuje taką możliwość.

 

Pracownicy urzędu dobierają i zapraszają na tego typu giełdę wybrane osoby. Dlatego to realna szansa na znalezienie zatrudnienia. Co więcej, nieuzasadniona odmowa udziału, jeśli spełnia się wymagania oferty, skutkuje skreśleniem z rejestru osób bezrobotnych.

 

Poza stacjonarnymi wydarzeniami popularne są internetowe giełdy pracy - warto wziąć w nich udział, zwłaszcza jeśli szukamy pracy za granicą bądź na odległym krańcu Polski - a także radiowe giełdy pracy. Lokalne rozgłośnie o określonej godzinie udostępniają czas antenowy pracodawcom i pracownikom. Wystarczy wysłać SMS z treścią ogłoszenia i zostanie ono odczytane w radiu. Dodatkowo zazwyczaj oferty udostępniane są także przez określony czas na stronach internetowych stacji.


Giełda pracy - korzyści dla pracodawcy

 

Jakie są korzyści z takiego bezpośredniego kontaktu z potencjalnym pracownikiem? Giełdy pracy to szansa na zapełnienie wakatów. Można wstępnie porozmawiać z kandydatami, a wybranych zaprosić na kolejny etap rekrutacji. Ponadto udział w targach pozwala budować wizerunek przedsiębiorstwa jako dobrego miejsca pracy (employer branding). Inwestycja w dobrą markę pracodawcy szybko się zwraca. Rekrutacja i wdrażanie nowych osób do pracy to kosztowny proces, dlatego pozyskanie najlepszych kandydatów jest opłacalne.

 

Stoisko na targach stanowi też pewną formę reklamy. Bannery i logotypy oraz firmowe gadżety pozwalają odwiedzającym lepiej i na dłużej zapamiętać wystawcę.

 

Targi pracy - korzyści dla pracownika

 

Giełda pracy za granicą, studenckie targi pracy czy giełda pracy - transport i logistyka, IT, budowlanka... wybór jest naprawdę szeroki, a wydarzenia te często są tematyczne. Dlatego udział w spotkaniu z pracodawcami to dla osób chcących znaleźć zatrudnienie duża szansa. Możliwość porozmawiania z rekruterami i sprawdzenia, jakie są oczekiwania wobec pracowników oraz jak wyglądają rynkowe realia, daje sposobność weryfikacji, czy obrany kierunek zawodowej kariery jest słuszny.

 

Ponadto warto wskazać na kolejny bardzo istotny atut targów pracy - opinie, które szukający zatrudnienia może zebrać o kilku a nawet kilkunastu pracodawcach z interesującej go branży. Zadawanie pytań, obserwowanie przedstawicieli firmy i tego w jakich słowach wypowiadają się o atmosferze pracy i wartościach przedsiębiorstwa, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować z zamieszczonego w Internecie ogłoszenia.

 

Na większe giełdy zapraszani są także doradcy zawodowi i specjaliści w rekrutacji, gotowi pomóc lepiej zrozumieć realia rynku pracy i sprawnie się na nim poruszać. Dlatego udział w takim wydarzeniu, zwłaszcza, jeśli pojawimy się na nim z wydrukowanym CV, nie będzie czasem straconym.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?