Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Samoocena pracownika

Samoocena pracownika

 
Samoocena pracownika

Samoocena pracownika - czemu służy

 

W strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw dużą wagę przywiązuje się do rozwoju pracowników. Chodzi tu nie tylko o rozwój w kontekście przydatności dla firmy, ale też w odniesieniu do osobistej kariery zawodowej.

 

Aby wkraczać na kolejne szczeble kariery, dobrze jest się do tego odpowiednio przygotować. Temu służy między innymi samoocena pracownicza. Jest to z jednej strony podsumowanie przeszłych działań, a z drugiej przygotowanie przyszłych kroków.

 

Dobrze napisana samoocena pracownika pomoże przeanalizować wady i zalety. Pozwoli na przyjrzenie się sukcesom i porażkom. Zebranie doświadczeń z całego roku będzie podstawą, by przeanalizować działania pracownika z szerszej perspektywy (a nie np. przez pryzmat ostatniego sukcesu lub ostatniej porażki).

 

Samoocena pracownika jest bardzo pomocna przy okresowych rozmowach z menadżerami. Po pierwsze dlatego, że jeśli ocenia się dłuższy czas, to przełożeni niekoniecznie pamiętają o wszystkich osiągnięciach, sukcesach, do których przyczynił się dany pracownik.


Może również stanowić element potwierdzający starania o podwyżkę lub awans. Kiedy przedstawimy na piśmie dokonania, udowodnimy realizację wyznaczonych celów, będziemy mieli podstawy do ubiegania się o różne gratyfikacje.

 

Samoocena pracownika - przykłady

 

Samoocenę pracownika często stosuje się równolegle z oceną  menadżera. Te same pytania i kryteria pozwalają sprawdzić, jak dany pracownik ocenia siebie i jak jest postrzegany przez przełożonych. 

 

Przykładowa samoocena pracownika powinna zawierać weryfikację naszych osiągnięć. Powinniśmy napisać, czego udało się nam dokonać, zwracając przy tym uwagę, jakie cechy nam w tym pomogły. Dobrze jest opisać też problemy, jakie były napotykane i w jaki sposób udało się z nich wybrnąć.
W samoocenie powinny się też znaleźć informacje, jakie kompetencje chcemy rozwijać i jakie kwalifikacje zdobyć.

 

Samoocena pracownika - jak napisać

 

Nie ma jednego konkretnego sposobu na to, jak napisać samoocenę. Jednak najlepiej jest zadać sobie pytania dotyczące własnej kariery i odpowiednio skonstruować odpowiedzi.

 

Po pierwsze warto zastanowić się, jakie cele chce się osiągnąć. Dobrze mieć jasność, czego my sami oczekujemy od siebie i czego oczekuje pracodawca. Czy kompetencje, które posiadamy, są nam pomocne, czy jest coś, co powinniśmy poprawić.

 

Jest kilka podstawowych informacji, które powinna zawierać samoocena pracownika - przykłady osiągnięć, do których się przyczyniliśmy, sytuacje problematyczne, z których udało się wybrnąć, plany, jakie chciałoby się zrealizować.

Warto postawić na konkrety. Nie pisać ogólnikowo, że np. chce się rozwinąć, ale podać dokładnie, w jakim obszarze i jaką drogą planuje się to zrobić.
Tak samo, jeśli opisujemy przeszłe doświadczenia. Nie pisać, że jesteśmy pomocni, ale podać konkret - komu się pomogło i przy jakim zadaniu. Nie należy pomijać porażek, ale trzeba opisać je wyciągając konstruktywne wnioski i proponowane rozwiązania na przyszłość.

 

Jeśli chcemy przedstawić samoocenę w formie pisemnej, dobrze jest zadbać o formę takiego dokumentu.
Często przydatne są tabele, które pozwolą zadbać o przejrzystość wypowiedzi takiej samooceny pracownika. Jak napisać coś takiego? Wystarczy wprowadzić kryteria oceniania i zdefiniować je za pomocą skali (np. pięciostopniowej lub dziesięciostopniowej).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?