Wybrana kategoria

Higiena pracy umysłowej: jak o nią dbać?

2021-06-15

Praca biurowa, umysłowa, uchodzi za mało męczącą – wykonywana jest przecież w pozycji siedzącej, nie wymaga siły fizycznej, a jedynie skupienia. Warto jednak wiedzieć, że także taka forma realizowania obowiązków – bez zachowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy – może skończyć się wypadkiem albo pogorszeniem stanu zdrowia pracownika. Po kilku godzinach przy komputerze odczuwasz ból głowy, a praca biurowa wydaje Ci się najgorszą udręką? Być może warto bardziej zadbać o higienę pracy umysłowej. Sprawdź, jak to robić.


Zasady higieny pracy umysłowej


Niezależnie od tego, czy pracujemy w biurze, czy we własnym domu, bardzo ważne jest ergonomiczne stanowisko pracy – z dobrym oświetleniem, wygodnym krzesłem, bez hałasu, rozpraszaczy, zorganizowane w regularnie wietrzonym pomieszczeniu.

O ergonomii często zapominamy, pracując na laptopie, a to bardzo popularne narzędzie pracy w biurze i poza nim. Pozwala realizować zadania z dowolnego miejsca, także np. w podróży czy leżąc. Warto jednak pamiętać, że niewygodna pozycja do pracy na komputerze może wywoływać ból mięśni szyi, kończyn górnych, problemy z kręgosłupem. Niekorzystne dla naszego zdrowia jest też długotrwałe siedzenie.

Kolejne kwestie dotyczą odpoczynku, aktywności pozwalającej zachować kondycję fizyczną i równowadze między życiem zawodowym a osobistym. Odpowiedni rytm pracy, oddzielenie czasu na obowiązki i relaks jest bardzo ważne.

Niebagatelne znaczenie ma również przerwa w pracy, a właściwie 5-minutowe pauzy po każdej godzinie pracy przy komputerze oraz 15-minutowa przerwa w ciągu 8-godzinnego dnia pracy. Każdy pracownik ma do nich ustawowe prawo i warto z niego korzystać. W czasie takiego odpoczynku warto wstać od biurka, chwilę się poruszać i oderwać wzrok od ekranu. Spędzenie przerwy na przeglądaniu telefonu komórkowego nie jest najlepszym rozwiązaniem.


Brak higieny pracy umysłowej: skutki


Jeśli jesteśmy przeciążeni pracą umysłową, pracujemy po kilkanaście godzin na dobę, nie przestrzegając przerw, szybko odczujemy skutki takiego działania. Ból głowy i oczu, zmęczenie, problemy z koncentracją, dolegliwości ze strony układu mięśniowo-szkieletowego to symptomy, po których pojawieniu się powinna się nam włączyć czerwona lampka.

Przemęczony pracownik jest mniej wydajny, bardziej narażony na stres. Słabnące zadowolenie z pracy, obniżenie poczucia własnej wartości, stałe napięcie mogą powodować syndrom wypalenia zawodowego. To oczywiście długofalowe skutki, ale warto respektować zasady higieny pracy umysłowej – dla własnego zdrowia i komfortu.

 

Przeczytaj także: