Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jesteś mądrzejszy od swojego przełożonego? Jak się zachowywać w takiej sytuacji?

Jesteś mądrzejszy od swojego przełożonego? Jak się zachowywać w takiej sytuacji?

 
Jesteś mądrzejszy od swojego przełożonego? Jak się zachowywać w takiej sytuacji?

Uważasz, że jesteś mądrzejszy od szefa? Zauważasz jego błędy, nie brakuje Ci kompetencji i Twoim zdaniem bez problemu, choćby jeszcze dziś, mógłbyś zająć miejsce przełożonego i kierować zespołem? Jeśli tak, to znalazłeś się w dość trudnej sytuacji zawodowej. Podpowiadamy, jak sobie z nią poradzić.

 

Spis treści

Po pierwsze, bądź ze sobą szczery i postaraj się obiektywnie ocenić sytuację. Pamiętaj, że zwykle to, co widzisz, że robi Twój szef, jest jedynie częścią jego obowiązków zawodowych. Przełożony zawsze przychodzi godzinę po czasie i wychodzi z biura wcześniej? Może Ci się wydawać, że pracuje krócej, ale być może w tym czasie wykonuje zadania w innym miejscu, takie, o których nawet nie wiesz. Może się zdarzyć, że jesteś świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale brakuje Ci szerszego spojrzenia na zarządzanie zespołem, planowanie strategii. Jeśli nigdy wcześniej nie kierowałeś działem, skąd pewność, że jesteś do tego stworzony? Wiara w siebie pomaga w pracy, ale odrobina pokory również bardzo się przydaje.


Pamiętaj też, że zarządzanie ludźmi to nie tylko zatwierdzanie planów urlopowych i sprawdzanie, czy wszyscy wykonali swoje zadania. Wiąże się ono również z rozwiązywaniem konfliktów, raportowaniem pracy wyżej, odpowiedzialnością za sukcesy, ale też za porażki zespołu. Ta odpowiedzialność to duże obciążenie. Czy na pewno jesteś na nią gotowy?

 

Zorientuj się, czego nie mówić

 

Przede wszystkim nie bądź protekcjonalny, nie podważaj na każdym kroku decyzji Twojego szefa. Pozwól mu przekonać się, że masz wysokie kompetencje. Możesz proponować pomoc, dzielić się swoją opinią, ale nie komunikuj ciągle, co zrobiłbyś lepiej. Złym pomysłem jest też sabotowanie działań przełożonego. Nie chodzi o siedzenie cicho, kiedy Twoim zdaniem plan realizacji projektu jest fatalny. Jest jednak różnica między doradzaniem a ciągłą krytyką.

Sporo ryzykujesz, wchodząc w otwarty konflikt z przełożonym i komunikując wszystkim, że jesteś gotowy zająć jego miejsce. Tym samym podważasz również decyzję osoby, która przydzieliła mu to stanowisko. Postaw na dyplomację, bądź pewny siebie, ale nie arogancki. Pokaż, że jesteś dobrym, kompetentnym pracownikiem, którego warto docenić.

 


Znajdź w nim coś, co wzbudza Twój podziw


Być może szef zrobił na Tobie złe pierwsze wrażenie. Spróbuj poszukać takich jego cech, które Ci imponują. Nie możesz zakładać, że właścicielowi firmy nie zależy na rozwoju swojego biznesu, dlatego znalazł niekompetentną osobę i obdarował ją kierowniczym stanowiskiem. Być może Twój przełożony ma cechy bardzo pożądane w firmie.

Manager nie zawsze musi być specjalistą w dziedzinie, którą zajmuje się jego zespół. Odpowiada natomiast za skoordynowanie działań, motywowanie, budowanie relacji, w których wszyscy czują się ważną częścią firmy. Doceń to!

 

Dobrze wykonuj swoją pracę

 

Zastanów się, jaki może być powód tego, że awansowała osoba Twoim zdaniem mniej kompetentna od Ciebie. Być może prezentowała bardziej profesjonalną postawę, ukończyła jakiś dodatkowy kurs, miała bardzo dobre relacje z prezesem. Kiedy poznasz powody, będziesz mógł rozwijać swoje doświadczenie zawodowe tak, aby w przyszłości również zająć wyższe stanowisko. Jeśli masz żal do szefa, poczucie niesprawiedliwości odbiera Ci motywację do pracy, warto szczerze porozmawiać o Twojej sytuacji z przełożonymi wyższego szczebla. Nie atakuj jednak swojego bezpośredniego szefa, ale skup się na Twojej sprawie, zapytaj o możliwości własnego rozwoju w strukturach firmy.

Niezależnie od tego, jaki masz stosunek do przełożonego, po prostu dobrze wykonuj swoje obowiązki. Koncentrując się wyłącznie na niekompetencji swojego szefa i czekaniu, kiedy powinie mu się noga, łatwo odsunąć własne zadania na dalszy plan.

 

Wiedz, kiedy odejść z pracy

 

Czy słyszałeś o zasadzie Dilberta? Mówi ona o tym, że pracownicy z małymi kompetencjami bywają awansowani na kierownicze stanowiska, ponieważ na nich mogą wyrządzić najmniej szkód. Absolutnie nie jest to regułą, a zasada ma raczej wydźwięk satyryczny, niemniej czasem faktycznie się sprawdza. Co, jeśli ma to miejsce właśnie w firmie, w której pracujesz? Czy Twoja mądrość i kompetencje nigdy nie zostaną docenione?

Rozsądny szef, pewny siebie i swojego autorytetu, doceni, że ma w zespole specjalistów i będzie wiedział, jak wykorzystywać ich talenty dla dobra firmy. Zdarzają się jednak managerowie, którzy nigdy nie powinni zarządzać pracą innych. Stawiają na ciągłą kontrolę, mikrozarządzanie i nie pozwalają nikomu na wyrażanie swoich pomysłów. W niektórych przypadkach najlepszym wyjściem będzie odejście z pracy. To duża życiowa zmiana, ale być może niezbędna, abyś mógł skończyć z brakiem rozwoju z pracy pod okiem niekompetentnego szefa.

Czytaj takżeEpidemia samotności w pracy – co oznacza i czy można z nią walczyć?

 

Pracownik mądrzejszy od szefa – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Co robić, gdy jesteś mądrzejszy od swojego szefa?

 

Wielu pracowników ma poczucie, że podejmowaliby lepsze i trafniejsze decyzje niż ich przełożeni. Nie zawsze jest to prawda. Pracownicy nie mają pełnego oglądu sytuacji, dlatego decyzje przełożonych często wydają się im niezrozumiałe. Z drugiej strony zdarza się, że szef jest mniej kompetentny od podwładnego. W takiej sytuacji pracownik powinien zadać sobie pytanie, czy chce dalej pracować w jego zespole, czy nie. Bez względu na wszystko warto zachować profesjonalizm w pracy i szacunek dla drugiej osoby. 

 

  • Jakie są oznaki, że jesteś mądrzejszy od szefa?

 

Jeśli zawsze wpadasz na najlepsze rozwiązania jako pierwsza osoba, trafnie przewidujesz i widzisz pomyłki w decyzjach przełożonego, jest szansa, że jesteś bardziej kompetentny w danej dziedzinie od przełożonego. Pamiętaj jednak, że to, że jesteś specjalistą, nie oznacza, że byłbyś dobrym szefem. Stanowiska kierownicze wiążą się z zarządzaniem, organizacją pracy, kontaktami z kontrahentami. Dlatego obejmują je osoby mające szeroki wachlarz różnorodnych kompetencji, niekoniecznie najlepsi specjaliści w danej dziedzinie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?