Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Lean government: czym jest? Zastosowanie

Lean government: czym jest? Zastosowanie

 
Lean government: czym jest? Zastosowanie

Angielskie lean oznacza szczupły, a koncepcja lean management – szczupłe zarządzanie – od wielu lat sprawdza się w prywatnych przedsiębiorstwach na całym świecie, które chcą działać wydajnie, unikając marnotrawienia zasobów. Jak zaadaptował ją sektor publiczny?

 

Lean government: co to jest?

 

Lean government jest koncepcją zarządzania publicznego, stosowaną, aby poprawić efektywność pracy tego sektora. W tym celu wykorzystuje się narzędzia i założenia zaczerpnięte z rozwiązań sprawdzonych w firmach prywatnych, czyli lean management. Polega on na dostosowywaniu działań przedsiębiorstwa do warunków na rynku.

 

Oznacza to dążenie do obniżenia kosztów i jednoczesnym zwiększeniu wydajności pracowników, optymalizacji procesów i wprowadzeniu prostego systemu zarządzania. Często okazją do wdrożenia strategii lean jest restrukturyzacja przedsiębiorstwa, ale nie tylko. Minimalizowanie marnotrawstwa zasobów i inne działania pozwalają wypracować lepszy produkt po mniejszych kosztach. Jak to się ma do administracji publicznej?

 

Lean government: zastosowanie

 

Szczupłe zarządzanie można stosować w wielu organizacjach publicznych, przykładami mogą być administracja rządowa, samorządy, ochrona zdrowia, czy szkolnictwo.

 

W zarządzaniu lean jednym z podstawowych narzędzi jest metoda 5S w biurze. Służy ona poprawie jakości stanowisk pracy i sprawdza się zarówno w halach produkcyjnych, jak i korporacjach. Z powodzeniem może być też wykorzystywana w wyżej wymienionych obszarach.

 

Lean government: zalety i wady

 

Wprowadzenie lean government służy realizowaniu usług na wyższym poziomie przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Pozwala osiągnąć większą wydajność pracowników. Nie marnują oni czasu na zbędne, biurokratyczne procedury i stosują nowoczesne narzędzia, ułatwiające wykonywanie zadań i ograniczające prawdopodobieństwo wystąpienia błędów. Dzięki temu skraca się także czas załatwiania urzędowych spraw. Wzrasta jakość usług, a wraz z nią satysfakcja obywateli, a dzięki temu poprawia się wizerunek administracji publicznej.

 

Należy jednak zauważyć, że sektor publiczny a sektor prywatny to dwa zupełnie różne obszary, rządzące się swoimi zasadami.

 

Szczupłe zarządzanie w sektorze publicznym jest o wiele trudniejsze do wdrożenia niż w prywatnych firmach. Przede wszystkim instytucje nie generują zysków, nie mają także konkurencji, trudniej zatem o motywację do oszczędności. Urzędy mają utrwalane latami zasady działania, biurokratyczne struktury, od których trudno odejść.

 

To wszystko sprawia, że praca w sektorze publicznym nad rozwiązaniami lean government napotyka na wiele barier i może być bardziej kosztowna niż w sektorze prywatnym. Jako poważne przeszkody należy tu wskazać m.in. kadencyjność i częste zmiany personalne na kierowniczych stanowiskach, utrudniające kontynuowanie powziętych założeń. Pojawia się także ryzyko, że zostaną wprowadzone tylko niektóre elementy koncepcji, bez zorientowania na główny cel. Selektywne podejście do lean government i np. redukcja etatów w urzędzie, bez przyjrzenia się obowiązującym procedurom i przepływowi informacji, nie przyniosą oczekiwanych efektów.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?