Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Metoda 5S w biurze

Metoda 5S w biurze

 
Metoda 5S w biurze

Przedsiębiorstwo, które wdrożyło lean management – w zarządzanie lub produkcję, zmierza do optymalnego wykorzystania swoich zasobów. Zasada 5S to jeden z podstawowych elementów tej strategii. Na czym polega?

 

Metoda 5S w praktyce – na czym polega?

 

Lean management i 5S ma swoje korzenie w Japonii (podobnie jak popularna metoda Kaizen). To strategia zarządzania, w której wszyscy skupiają się na optymalizacji kosztów, eliminacji zbędnych wydatków i marnotrawienia zasobów. Takie podejście początkowo wykorzystywano głównie w hali produkcyjnej, ale z czasem zaczęto dostrzegać zalety 5S w biurze, a nawet w życiu prywatnym.

Na system 5S składa się 5 etapów:

  • seri,
  • seition,
  • seiso,
  • seiketsu,
  • shitsuke.


Seri, czyli selekcja, sortowanie, to etap pierwszy. Inwentaryzacja wszystkich przedmiotów i ich podział na przydatne, nieprzydatne i takie, które obecnie są niepotrzebne, ale w przyszłości mogą się jeszcze przydać, wprowadza czystość na stanowisku pracy. Na tym etapie znika wszystko, co było zbędne. Elementy niepotrzebne się eliminuje, a te, które aktualnie nie są używane, zostają oznaczone czerwoną etykietą i magazynowane.

Seition – systematyka – stanowiska pracy biurowej i ich organizacja powinny sprzyjać efektywnej, ergonomicznej pracy, która jest możliwa dzięki wizualnemu sterowaniu. Na czym ono polega? Przydatne rzeczy powinny być tak rozmieszczone, by korzystanie z nich nie sprawiało żadnej trudności. Niezbędne jest ich oznaczenie – każdy pracownik musi wiedzieć, co gdzie się znajduje.

Seiso oznacza sprzątanie. Aby stanowisko było nieprzerwanie gotowe do użycia, należy utrzymywać je w czystości. W firmie wyznacza się standardy poprawnego sprzątania i jego częstotliwość. W tym etapie zawiera się także szybka identyfikacja awarii, braków i usterek.

Seiketsu – standaryzacja – opracowanie standardów obsługi stanowiska pracy (poprzednich 3 etapów) tak, by były one w pełni zrozumiałe. Uwzględnia się tutaj zakres odpowiedzialności pracownika, częstotliwość wykonywania poszczególnych zadań.

Shitsuke – ostatni z etapów. Shitsuke oznacza samodyscyplinę. Pomaga w tym regularny audyt. Organizacja miejsca pracy biurowej wg metody 5S i przestrzeganie poprzednich czterech zasad muszą wejść pracownikom w nawyk, stać się czymś naturalnym, a nie jedynie nakazem z góry.

 

Wpływ metody 5S na pracy

 

Metoda 5S w praktyce lean management to właściwie kontrola nad stanowiskiem pracy. Każdy etap przynosi korzyści pracownikom i zapobiega marnotrawieniu zasobów.

Pracownicy nie tracą czasu na poszukiwanie dokumentów, przedmiotów. Organizacja miejsca pracy eliminująca nieprzydatne rzeczy pozwala zaoszczędzić przestrzeń i pozytywnie wpływa na przepływ informacji. Co zyskuje się dzięki poukładaniu przedmiotów? Oszczędza się czas na szukanie materiałów, ogranicza możliwość pomyłek. Filozofia 5S to także organizacja bezpiecznego stanowiska pracy. Systematyczne sprzątanie pozwala szybko eliminować potencjalne awarie, utrzymać stanowisko na odpowiednim poziomie.

Jasno określone standardy 5S pozwalają pracownikom identyfikować się ze swoim miejscem pracy, tworzą lepszą atmosferę. Dzięki zachowaniu ergonomii i nie marnotrawieniu zasopbów, możliwe jest zwiększenie produktywności w pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami wykonującymi roboty instalacyjne / budowlane; Koordynowanie harmonogramów prac firm podwykonawczych; Przygotowywanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej; Pomoc i weryfikacja ofert przetargowych; Weryfikacja ofert dostawców i...
  • Inżynier Produkcji (Obszar Mechaniczny)

    Dellner Sp. z o.o.   Miszewko    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Zakres obowiązków obejmuje m.in.: Analiza techniczna nadchodzących projektów (w kontekście montowalności produktu), Nadzór inżynieryjny nad wdrożeniami nowych projektów oraz wsparcie w bieżącej produkcji, Zapewnienie technologii montażu oraz testowania produktu, Przygotowywanie...
  • Kierownik Robót

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Do obowiązków kierownika robót należeć będzie wykonywanie wszystkich obowiązków przewidzianych w aktualnie obowiązujących przepisach prawa w tym prawa budowlanego i aktach wykonawczych tego prawa.
  • Inżynier / Inżynierka budowy

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    20 godz.
    Osoba zatrudniona na stanowisku inżyniera budowy odpowiedzialna będzie między innymi za nadzór na pracownikami, podwykonawcami, dokonywanie obmiaru, kontrola robót budowlanych , dostaw materiałów, bhp na budowie itp.
  • Trener Call Center / Coach call center

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    21 godz.
    Zakres obowiązków: koordynowanie, przygotowywanie i przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla nowych konsultantów, prowadzenie szkoleń merytorycznych i obsługowych na podstawie zidentyfikowanych potrzeb szkoleniowych, prowadzenie indywidualnych spotkań coachingowych i monitorowanie efektywności...
  • Operator Wytwórni Betonu

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    22 godz.
    Zadania: Produkcja mieszanek betonowych. Prace konserwacyjne (przeglądy, bieżące naprawy itp.). Utrzymanie ciągłości produkcji i terminowa realizacja zamówień. Realizacja zadań zleconych przez Kierownictwo Wytwórni. Przestrzeganie ustalonych norm, regulaminów, instrukcji dotyczących...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.