Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Likwidacja stanowiska pracy – wypowiedzenie, odszkodowanie, kodeks

Likwidacja stanowiska pracy – wypowiedzenie, odszkodowanie, kodeks

 
Likwidacja stanowiska pracy – wypowiedzenie, odszkodowanie, kodeks

Zmiany organizacyjne w firmie mogą doprowadzić do likwidacji niektórych stanowisk. Jakie prawa przysługują w takiej sytuacji pracownikowi, który był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony? Dokument, który określa zasady takich zwolnień to Ustawa z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. W przypadku zwolnień ze względu na likwidację stanowiska pracy, pracownik ma prawo ubiegać się o pieniężne odszkodowanie.

 

Spis treści

Likwidacja stanowiska pracy: wypowiedzenie


Przede wszystkim pracodawca ma obowiązek wręczyć pracownikowi pisemny dokument, w którym będą podane przyczyny wypowiedzenia, w tym właśnie likwidacja stanowiska pracy. Taki dokument powinien być przedłożony najpóźniej w dniu wręczenia wypowiedzenia.


Likwidacja etatu a odprawa


Ustawa jasno określa zasady postępowania w przypadku likwidacji stanowiska. Pracownik ma prawo do odszkodowania pieniężnego. Sposób naliczania takiego odszkodowania różni się w zależności od stażu pracy w danej firmie.

Jeżeli pracownik pracował w danej firmie krócej niż 2 lata, to przysługuje mu równowartość miesięcznego wynagrodzenia. W przypadku stażu pracy wynoszącego od 2 do 8 lat, pracownik dostaje odszkodowanie w wysokości dwumiesięcznej pensji. Analogicznie można obliczyć rekompensatę w przypadku zatrudnienia, które trwało dłużej niż 8 lat. Jest to odszkodowanie, które wynosi równowartość trzymiesięcznej wypłaty.

Jak zatem liczyć staż pracy? Jest to każde zatrudnienie na umowę o pracę u danego pracodawcy. Jeżeli zakład był przejęty przez firmę zwalniającą, to należy do tego doliczyć także lata pracy u poprzedniego właściciela przedsiębiorstwa. Odprawę należy wypłacić najpóźniej z ostatnią pensją. 

 

 

Pozorna likwidacja stanowiska pracy: odszkodowanie


Niestety, czasami zdarzają się pewne naruszenia w przypadku wypowiedzeń ze względu na likwidację etatu. Określa się to mianem pozornej likwidacji stanowiska.

Do takiej sytuacji dochodzi, jeżeli pracodawca zwolnił jednego pracownika, motywując to likwidacją stanowiska pracy, a na to miejsce przyjął kogoś innego. Nowe stanowisko może mieć inną nazwę, ale zakres obowiązków się pokrywa. O pozornej likwidacji etatu mówimy też wtedy, kiedy obowiązki zostały rozdzielone między innych pracowników.

Taka sytuacja jest poważnym wykroczeniem. Sąd rozpatruje wtedy wniosek o stwierdzenie pozornej likwidacji stanowiska pracy. Jeżeli sąd zwróci się do przedsiębiorcy o przedstawienie aktualnej struktury zatrudnionych pracowników, to pracodawca musi dostarczyć taki dokument. Sąd może także przesłuchać nowo zatrudnione osoby, aby zweryfikować ich zakres obowiązków. Na tej podstawie sąd może stwierdzić, że podczas zwolnienia doszło do naruszenia przepisów, a pracownik może się ubiegać o ponowne zatrudnienie lub odszkodowanie. Dodatkowo, jeżeli faktycznie doszło do złamania prawa, to pracodawca może stanąć przed sądem pracy.


Likwidacja stanowiska Kodeks Pracy

 

Jeżeli pracodawca zatrudnia mniej niż 20 osób, to wtedy zasady likwidacji stanowisk i wypowiedzeń określane są przez Kodeks Pracy. W takich przypadkach nie obowiązuje wyżej wymieniona Ustawa. W przypadku likwidacji etatu w mniejszej firmie jest zachowany okres wypowiedzenia adekwatny do czasu zatrudnienia w danym miejscu.

Czytaj takżeWynagrodzenia w 2025 roku. GUS podał nowe dane

 

Likwidacja stanowiska pracy: najczęściej zadawane pytania:

 

  • Jakie prawa ma pracownik w przypadku likwidacji stanowiska pracy?

 

Pracownik, którego stanowisko pracy jest likwidowane, ma prawo do zachowania okresu wypowiedzenia zgodnego z umową, a także, zależnie od miejsca pracy, stażu i wielkości firmy, odprawy. Powinien także otrzymać ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Ma też prawo do urlopu na poszukiwanie nowej pracy w czasie okresu wypowiedzenia.

 

  • Kiedy pracownik może domagać się odszkodowania z tytułu zwolnienia z powodu likwidacji stanowiska?

 

Pracownik moze domagać się odszkodowania, kiedy pracodawca tłumaczy wypowiedzenie umowy likwidacją stanowiska pracy, co jest jednak niezgodne z prawdą. Jeśli pracownik ma podejrzenie, że jest to pozorna likwidacja stanowiska, może zwrócić się do PIP i sąd pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?