Marketing zapachowy jako innowacyjna forma reklamy firmy

2019-06-19

Zapach świeżo wypieczonych drożdżówek w piekarni, ekskluzywnych perfum w drogerii czy woń pieczonego jabłka z cynamonem unosząca się w galerii handlowej tuż przed świętami Bożego Narodzenia… To wszystko bez wątpienia kojarzy się dobrze. I nie jest to przypadek.

 

Aromamarketing - na czym polega?


Marketing zapachowy, nazywany też aromamarketingiem, zalicza się do działającego na zmysły marketingu sensorycznego i polega na celowym aromatyzowaniu pomieszczeń, w których przebywają klienci. Czemu służy? Tworzy przyjemną atmosferę, która sprzyja zakupom. Co więcej, zapachy silnie zapadają w ludzką pamięć, dlatego aromatyzacja wnętrz sprawia, że nawet po jakimś czasie klienci kojarzą dany sklep z miłym zapachem.

Co więcej, aromamarketing wspiera także budowanie wizerunku firmy, podnosi jej prestiż. Powinien być spójny z elementami wizualnymi i adekwatny do grupy docelowej. Inne zapachy do sklepu wykorzysta ekskluzywny salon z biżuterią, a inne młodzieżowa, dynamiczna sieciówka. Zapach, kolory, muzyka tworzą jedną całość i dzięki nim zwykłe zakupy mają stać się prawdziwą ucztą dla zmysłów i w efekcie zwiększyć sprzedaż.

W miłych miejscach klienci są skłonni spędzić więcej czasu. Aromatyzacja jest często spotykana nie tylko w sklepach odzieżowych czy perfumeriach. Bardzo często korzystają z niej właściciele hoteli, salonów spa, klinik medycyny estetycznej, gabinetów dentystycznych, restauracji czy sal konferencyjnych.

Na czym dokładnie polega marketing zapachowy? Na aromatyzacji pomieszczeń za pomocą dyfuzorów zapachowych. Te bardziej profesjonalne po odpowiednim zaprogramowaniu rozpylają wybrany aromat nawet przez kilka tygodni. Dzięki temu w pomieszczeniu unosi się ten sam charakterystyczny zapach, z identyczną intensywnością, a nieprzyjemne zapachy są neutralizowane.

 

Marketing zapachowy - czy jest skuteczny?


Nikt nie lubi nachalnych reklam. Klientów drażnią pojawiające się w kulminacyjnym momencie filmu przerywniki, bilbordy przysłaniające przydrożny krajobraz czy stale wyskakujące okienka na internetowych stronach. Aromamartketing jest bardzo subtelnym narzędziem. Większość klientów nawet nie zdaje sobie sprawy, że określony zapach w sklepie to celowe działanie, które ma wpłynąć na decyzję o zakupie. To niewątpliwie wielki plus marketingu zapachowego.

Pozytywne emocje wywołane zapachem wpływają na całościowy odbiór danej marki. Sklep, w którym panuje przyjemny, odprężający bądź energetyczny zapach, zazwyczaj uznawany jest za lepiej wyposażony, z milszą i bardziej kompetentną obsługą. I jako taki zostanie zapamiętany przez klientów.

Przeczytaj także:

Skomentuj