Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Matryca Eisenhowera - czym jest, zasada, prioryteryzacja zadań

Matryca Eisenhowera - czym jest, zasada, prioryteryzacja zadań

 
Matryca Eisenhowera - czym jest, zasada, prioryteryzacja zadań

Matryca Eisenhowera  - co to jest?


Matryca Eisenhowera to popularne narzędzie, które pomocne jest w obszarze zarządzania czasem oraz naszymi aktywnościami. Jej działanie opiera się na priorytetyzacji zadań. Narzędzie tworzą dwa paradygmaty: ważność i pilność. Matryca Eisenhowera to inaczej matryca zarządzania czasem.

Jej przekrój obrazuje cztery grupy działań, na których skupiamy się w głównej mierze poświęcając im czas. Te cztery grupy to zadania pilne/niepilne oraz ważne/nieważne. Aby móc w pełni rozwijać się zawodowo, najpierw trzeba ustalić sobie te priorytety. Jednak zanim możliwe będzie ich ustalenie trzeba mieć ich świadomość. Dlatego ta popularna macierz priorytetów pozwala nam uświadomić sobie, jak należy mądrze planować zadania, aby skutecznie zarządzać nimi w czasie.

 

Zasada Eisenhowera  

 

Dwight Eisenhower, jeden z prezydentów Stanów Zjednoczonych słynął z genialnego zarządzania czasem. Jak sam kiedyś powiedział: "To, co ważne, rzadko bywa pilne, a to, co pilne, rzadko bywa ważne". I tak powstała macierz Eisenhowera.

 

Zasada Eisenhowera to podział zadań na cztery kategorie. Najprościej zobrazować sobie to, biorąc kartkę papieru i podzielić ją na cztery części. Te części pozwolą w odpowiedni sposób zaplanować swoje działania.

 


Matryca Eisenhower

 


Zestawiając oś z podziałem, otrzymujemy matrycę zarządzania czasem, inaczej zwaną macierzą ważne-pilne.

 

Priorytetyzacja zadań  


Matryca czasu, a raczej zarządzania czasem służy do określenia priorytetów. Najlepiej zobrazować sobie to jako takie macierze zadania. Jak to wygląda w praktyce? Sprawdźmy na przykładzie macierzy Eisenhowera:

WAŻNE I PILNE


    • przygotowanie umowy dla klienta
    • przesłanie oferty handlowej
    • przygotowanie prezentacji na spotkanie


WAŻNE I NIEPILNE


    • zapisanie się na kurs fotograficzny
    • przeczytanie poradnika zarządzania czasem


NIEWAŻNE I PILNE


    • zapłacenie rachunków
    • zaległe maile


NIEWAŻNE I NIEPILNE


    • sprawdzenie wiadomości w Internecie
    • zakup nowego telefonu

Zadania ważne i pilne - czyli takie, które wymagają natychmiastowego lub szybkiego działania.
Zadania ważne i mało pilne - czyli istotne, ale które mogą poczekać.
Zadania nieważne, ale pilne - te które np. odkładaliśmy na potem, aż stały się niezwykle pilne.
Zadania nieważne i niepilne - z cyklu rutynowe i niemające zbytnio wpływu na otoczenie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?