Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Mówca motywujący – rola, a może już profesja

Mówca motywujący – rola, a może już profesja

 
Mówca motywujący – rola, a może już profesja

Wybitni specjaliści w swojej dziedzinie, będący teoretykami, ale z elementami praktycznego doświadczenia, umiejący atrakcyjnie zaprezentować swoją wiedzę podczas wystąpień publicznych, a do tego jeszcze mający choć odrobinę charyzmy i dar komunikatywnego wysławiania się – mają w dzisiejszym globalnym świecie szansę na niezłą karierę. W Polsce to jeszcze nowość, ale na Zachodzie role określane terminami: keynote speaker, motivational speaker, inspirational speaker to już prawie odrębne zawody.

Świetnych mówców poszukują organizatorzy partyjnych konferencji czy przedwyborczych konwencji, by nadali pożądany ton i kierunek obradom. Występujący na takich zgromadzeniach keynote speakers to – przez analogię do muzycznej definicji – osoby, które podają główny motyw, „klucz wiolinowy” do tematu, moderują „melodię” spotkania. Warto wiedzieć, że prezydencka kariera Baracka Obamy zaczęła się od... roli keynote speakera na konwencji Demokratów w 2004 roku.

 

„Guru” zarządzania i efektywni praktycy biznesu są ozdobą licznych branżowych kongresów i spotkań ludzi biznesu. Niejeden słuchacz wystąpień np. Briana Tracy'ego czy Stephena Coveya i wielu innych na pewno stwierdził potem: „Świetny speech, mądrzy faceci! Dali mi do myślenia”.

 

Często (szczególnie w USA) zarządy firm zatrudniają charyzmatycznych mówców, kiedy chcą przekonać swoich pracowników do nowej strategii, czy po prostu zmotywować ich do efektywniejszej pracy. Ale np. Steve Jobs, nieżyjący już współtwórca Apple, nie musiał nikogo do takiej roli zatrudniać – robił to sam. Do historii przeszedł jako najbardziej wpływowy lider biznesu, zarażający swoim entuzjazmem, motywujący podwładnych do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, a także sam prezentujący opinii publicznej kolejne, wprowadzane na rynek produkty swojej firmy.

 

Oczywiście nie każdy prezes musi być od razu Stevem Jobsem czy Brianem Tracym. Dlatego „motywujący mówcy” mają wzięcie. Firmy zatrudniają takich specjalistów, którzy mają za zadanie w atrakcyjny i zarazem klarowny sposób wyjaśnić nową strategię, pokazać przyszłość w pozytywnym świetle, zainspirować pracowników do wspólnego działania w warunkach planowanej zmiany. Motivational speakers w USA mają pełne ręce roboty, działają w ramach specjalnych usługowych firm, a biznesowe periodyki i portale internetowe publikują ich rankingi. Ich działalność nie wchodzi w kolizję z rolą firm szkoleniowych, gdyż zadaniem motywującego mówcy jest danie słuchaczom jednorazowego impulsu, który potem może (a nawet musi) być przekształcony w nawyk przez trenera.

 

W skrócie można powiedzieć, że „motivational” to fachowa prezentacja z emocjonalną zachętą do działania. Natomiast pewną odmianą roli motywującego mówcy jest inspirational speaker. Różnica tkwi nie tyle w celu jego pracy, co w formie – przekaz mówcy inspirującego jest bardziej osobisty, zabarwiony emocjonalnie, oparty najczęściej na własnym trudnym doświadczeniu. W przypadku pokazanym niedawno w telewizyjnym kanale National Geographic takim inspirującym spikerem jest mężczyzna, który napadnięty w lesie przez pumę sam gołymi rękami wygrał z nią walkę, a teraz swoim doznaniem wewnętrznej siły dzieli się z innymi. W podobnych rolach występują znani sportowcy po skończeniu kariery zawodniczej, słynni podróżnicy etc.

 

A w Polsce? Czy mamy już takich moderujących, inspirujących, motywujących mówców? Wymieńmy tylko kilka nazwisk: Andrzej Blikle, Grzegorz Turniak, Tomasz Kamel, Mateusz Kusznierewicz, Michał Kamiński. To prekursorzy trendu, który być może i u nas zaowocuje powstaniem nowej, specjalistycznej profesji.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?