Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pączki na tłusty czwartek a koszty uzyskania przychodu

Pączki na tłusty czwartek a koszty uzyskania przychodu

 
Pączki na tłusty czwartek a koszty uzyskania przychodu

Jedni czekają na oprószone cukrem pudrem lub lukrowane, nadziane różą lub marmoladą pączki tradycyjne, inni wolą pączki z dziurką albo domowe pączki z twarogiem. O gustach się nie dyskutuje, warto natomiast zastanowić się, jak tłusty czwartek w firmie wpływa na sprawy podatkowe. Czy faktury za słodkości umilające dzień klientom, kontrahentom i zatrudnionym można wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

 

Spis treści

Koszty podatkowe a zakup pączków przez przedsiębiorcę

 

  • dla pracowników

 

Pączki na tłusty czwartek w wielu firmach są już niemal niepisaną tradycją. Poczęstunek  od szefa to nie tylko miły gest. Takie działania integrują pracowników, budują wizerunek przedsiębiorstwa i motywują. W miłej atmosferze lepiej się pracuje, zatrudnieni są mniej zestresowani, a przez to wydajniejsi.

 

Czy zatem słodkości, pączki i chrusty można wziąć na fakturę i wliczyć w koszty? Po odpowiedź na to pytanie należy sięgnąć do Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

 

Art. 22.1 Ustawy o PIT.:

 

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

 

Analogiczny zapis znajduje się w art. 15. 1. Ustawy o CIT, wyjątki w art. 16.

 

 

Wśród wydatków, które, pomimo że są bezpośrednio związane z uzyskaniem albo zabezpieczeniem przychodu, nie można odliczać, ustawodawca wymienia koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednocześnie niekiedy trudno bezsprzecznie stwierdzić, co oznacza owa reprezentacja, zwłaszcza że w prawie podatkowej nie zostało to pojęcie zdefiniowane. Czy spotkanie pracownicze z poczęstunkiem na tłusty czwartek będzie służyć zabezpieczeniu źródła przychodu, czy może są to działania wizerunkowe, reprezentacyjne?

 

Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej wielokrotnie już w interpretacjach indywidualnych klasyfikował pączki dla pracowników jako wydatki związane z uzyskaniem przychodu. Przedsiębiorca musi jednak pamiętać, by wydatek miał swoje uzasadnienie i był odpowiednio udokumentowany. W razie kontroli i wątpliwości urzędu skarbowego to na właścicielu firmy spoczywa odpowiedzialność wykazania, że pączek służył uzyskaniu lub zabezpieczeniu przychodu.

 

  • dla klientów

 

Czy poczęstunek dla klientów, kontrahentów lub innych osób odwiedzających siedzibę firmy w tłusty czwartek można potraktować tak samo, jak dla pracowników, czy jednak to wydatki na reprezentację, budowanie prestiżu i wizerunku przedsiębiorstwa? Fiskus z reguły nie kwestionuje zasadności wliczenia w koszty uzyskania przychodu pączków. Jest to drobny poczęstunek, podawany podczas prowadzenia rozmów w zakresie prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej. Za zasadnością takiej praktyki przemawia też fakt, że pączki stały się niemal standardem, podobnie jak kawa i herbata dla pracowników lub proponowana podczas biznesowych spotkań. Na koniec raz jeszcze warto podkreślić, że każdy wydatek przedsiębiorca powinien potrafić racjonalnie uzasadnić i powiązać z przychodem firmy.

 

Czytaj także: Tłusty czwartek w pracy zdalnej

 

Tłusty czwartek a koszty uzyskania przychodu – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy pączki dla pracowników można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

 

Pączki dla pracowników mogą być klasyfikowane jako wydatki związane z uzyskaniem przychodu, niemniej w takim wypadku na przedsiębiorcy ciąży obowiązek odpowiedniego uzasadnienia i udokumentowania okoliczności, które to usprawiedliwiają.

 

  • Czy pączki dostarczone do firmy służą reprezentacji?

 

Zgodnie z Ustawą o PIT do kosztów uzyskania przychodu nie wlicza się między innymi wydatków na reprezentację. Często jednak trudno jednoznacznie stwierdzić, czy dany koszt służył reprezentacji i działaniom wizerunkowym, czy zabezpieczeniu źródła przychodu. Przedsiębiorca powinien rozważyć każdą okoliczność zakupu np. słodyczy do firmy indywidualnie, by odpowiednio zaklasyfikować dany wydatek.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Kontroli Produkcji

    Roca Polska   Gliwice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Jeżeli posiadasz: wykształcenie min. średnie, bardzo dobra znajomość Excela, doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku pracy w firmie produkcyjnej – mile widziane; zdolność szybkiego uczenia się, znajomość programu SAP (mile widziane), zdolności analityczne i sprawna praca ze...
  • Delikatesy Justynka Janusz Pozański
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat / część etatu   4 500 - 5 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Dbanie o poprawne saldo kasy Obsługa kasy fiskalnej i terminala kart płatniczych Obsługa systemu kasowego POS Rozliczenie środków płatniczych Obsługa klientów Dbanie o porządek w sklepie i estetykę miejsca pracy Dbanie o prawidłowe rozmieszczenie towaru, ich jakość oraz prawidłowe oznaczenie cen
  • Pracownik / pracownica działu stolarni

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Warszawa, Marsa    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? profesjonalną i kompleksową obsługę naszych klientów w zakresie zamówień materiałów docinanych na wymiar (m.in. wycinanie formatek z materiałów drewnianych przy użyciu piły wielkoformatowej i wyrzynarki); indywidualne podejście do potrzeb każdego...
  • Kasjer / Kasjerka

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Andrychów    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 400 - 5 400 zł brutto/mies.
    10 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? dbanie o kompleksową obsługę naszych klientów; kontrola i przyjmowanie zwrotu towarów w kasach; pomoc w rozliczeniach, zabezpieczeniach środków finansowych i dokumentów firmowych.
  • Koordynator / Koordynatorka ds. sprzedaży

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Gliwice    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? profesjonalna i kompleksowa obsługę naszych klientów; indywidualne podejście do potrzeb każdego klienta; współtworzenie i koordynowanie pracy zespołu profesjonalistów, w którym liczy się wspólny sukces; dostępność towarów w dziale i ich prawidłowe...
  • Recepcjonista (k/m)

    Novotel i ibis Kraków Centrum   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Twoja misja W swojej pracy połączysz zaangażowanie, otwartość na innych oraz swoje doświadczenie, aby goście mogli cieszyć się miłą atmosferą, profesjonalną obsługą oraz indywidualnym, zorientowanym na ich potrzeby podejściem.

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.