Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Praca zdalna a BHP: obowiązki pracodawcy

Praca zdalna a BHP: obowiązki pracodawcy

 
Praca zdalna a BHP: obowiązki pracodawcy

Możliwość pracy zdalnej należy do atrakcyjnych benefitów pozapłacowych. Jakie są obowiązki pracodawcy wobec pracownika w przypadku home office? Co mówi o pracy zdalnej prawo pracy?

 

Zasady BHP w pracy z domu

 

Przede wszystkim w Kodeksie pracy praca zdalna nosi miano: telepraca (choć istnieją spory co do tego, czy są to pojęcia tożsame). O warunkach wykonywania obowiązków i wymogach dotyczących ergonomicznego stanowiska pracy mówią artykuły od 67.5. do 67.17.

 

Telepracą jest praca wykonywana regularnie poza siedzibą firmy, w czasie której podwładny wykorzystuje środki komunikacji elektronicznej, np. telefon, a także komputer, tablet lub inne urządzenie podłączone do internetu etc. Pracownik przedstawia przełożonemu wyniki pracy (np. mailowo, telefonicznie, faksem lub w inny sposób).

 

Do szczególnego rodzaju pracy zdalnej należy zyskujący na popularności home office, czyli sytuacja, w której podwładny ma możliwość wykonywania pracy z domu np. przez część dni w tygodniu, kilka razy w miesiącu itd. Cechuje ją okazjonalność oraz to, że często jest uzależniona od każdorazowej zgody przełożonego. Ta kwestia nie została wyszczególniona w Kodeksie pracy. Warto zatem, by pracodawca – prócz kierowania się ogólnymi zasadami dotyczącymi telepracy – ustalił szczegółowe warunki korzystania z home office np. w regulaminie pracy lub innym dokumencie.

 

W przypadku pracy zdalnej (telepracy), zgodnie z art. 67.11.:

 

§ 1.Pracodawca jest obowiązany:
1) dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy, spełniający wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego (Maszyny i inne urządzenia techniczne),
2) ubezpieczyć sprzęt,
3) pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu,
4) zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu
- chyba że pracodawca i telepracownik postanowią inaczej, w odrębnej umowie, o której mowa w § 2.

 

Wiele zależy od indywidualnych ustaleń między pracodawcą a podwładnym. W odrębnej umowie mogą oni ustalić takie zagadnienia jak zakres ubezpieczenia i zasady korzystania z prywatnego sprzętu podwładnego do pracy, zasady komunikacji między podwładnym a firmą i inne kwestie. Należy pamiętać, że jeśli pracownik korzysta z prywatnych urządzeń:

 

telepracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości określonej w porozumieniu lub regulaminie (...), lub w umowie (…). Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia sprzętu, jego udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracodawcy i jego ceny rynkowe.

 

Przepisy BHP w pracy zdalnej – oświadczenie pracownika

 

Czy pracownika zdalnego obowiązują zasady bhp? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza art. 67.17. Kodeksu pracy:

 

Jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika, pracodawca realizuje wobec niego, w zakresie wynikającym z rodzaju i warunków wykonywanej pracy, obowiązki określone w dziale dziesiątym (mówiącym o zasadach bezpieczeństwa i higieny pracy), z wyłączeniem:

 

1) obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy (…),(oraz wyposażenia technicznego i sprawność środków ochrony indywidualnej, a także ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem, zgodnie z art. 212, pkt. 4.);
2) obowiązków określonych w rozdziale III tego działu (dotyczących budynków i pomieszczeń firmy),
3) obowiązku zapewnienia odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarnych (…).

 

Jak widać zatem, w świetle obecnych przepisów dotyczących telepracy pracodawca nie odpowiada za to, by pomieszczenia prywatne, w których podwładny wykonuje zadania, spełniały przepisy bhp.

 

Jednak istnieją spory dotyczące tego, czy praca w ramach home office powinna być traktowana jako telepraca. Ponieważ jest okazjonalna, można argumentować, że nie spełnia podstawowego warunku telepracy – a zatem wymienione wyżej wyjątki z zakresu bhp nie obowiązują. Z drugiej strony część ekspertów zauważa, że do home office nosi znamiona telepracy, a więc nie ma powodów, by nie stosować zapisów dot. telepracy.

 

Z punktu widzenia pracodawcy najbezpieczniej, gdy firma ustali jasne warunki dotyczące home office w regulaminie, obwieszczeniu bądź innym dokumencie. Częstą praktyką jest też wymaganie od pracownika oświadczenia o wykonywaniu zadań w czasie home office w zgodzie z zasadami bhp.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?