Życie biurowe rzadko kiedy kręci się jedynie wokół obowiązków – raportów do wypełnienia i telefonów do wykonania. W pracy spędzamy bardzo długie godziny, nawiązujemy relacje, wspólnie z innymi odnosimy sukcesy i porażki, przeżywamy silne emocje. Takie doświadczenia na pewno łączą, ale czy można powiedzieć, że ta więź to właśnie przyjaźń?
Przyjaźń w pracy – plusy i minusy
Przyjaźń, także ta na gruncie zawodowym, ma wiele plusów. Przyjaciel pozwala poczuć się pewniej, a dobry nastrój w zespole to ważny motywator – przekłada się na satysfakcję zatrudnionych i jakość wykonywania zadań.
Przyjazna atmosfera w pracy sprawia, że wykonywanie obowiązków jest przyjemniejsze. Świadomość, że w trudnych chwilach można otrzymać od innych wsparcie, że wszyscy się szanują i grają do jednej bramki naprawdę pomaga. Wizja wypicia wspólnej kawy, pożartowania w przerwie, czy możliwości omówienia problemów i zawodowych, i prywatnych motywują.
Przyjaźń w pracy może mieć jednak różne oblicza. Bywa, że osoba, która zaczyna spoufalać się z innymi, robi to z czysto egoistycznych pobudek. Manipuluje i łączy przyjaźń z korzyściami, które wynikają z bliższej relacji np. z szefem. Często liczy na nierówne traktowanie, na to, że będzie odbierana lepiej, bardziej doceniana, ale nie ze względu na swoje wyniki, a właśnie na osobiste relacje.
Czy istnieje przyjaźń w miejscu pracy?
Choć sceptycy uważają, że w pracy istnieje jedynie przyjaźń fałszywa i nie sposób nawiązać bliskiej więzi, gdy w grę wchodzą ambicja oraz pieniądze – zdrowe relacje oparte na szczerości są możliwe. Nawiązana w pracy więź często przenosi się na grunt pozazawodowy. Wspólne wakacje, imprezy, wyjścia łączą na długie lata.
Przyjaźń w pracy poprawia samopoczucie i pozwala przeżyć trudne chwile. Aby jednak przetrwała przez lata, należy ją stale pielęgnować, dawać sobie wzajemnie wsparcie. Trzeba się też liczyć z tym, że czeka ją niejedna próba. Awans przyjaciela, przeniesienie go do innego działu czy nawet zwolnienie, czy choćby małe sukcesy, mogą albo wzmocnić relację, albo zupełnie ją zniszczyć. Kiedy przyjaciele przestają sobie ufać, pojawiają się wzajemne oskarżenia i intrygi, często trudno odbudować więź. Przedłużające się nieporozumienia i napięta atmosfera mogą być nawet powodem odejścia z firmy jednej z osób. Gdy przyjaźń się kończy, dużym wyzwaniem jest oddzielenie uczuć od profesjonalizmu i wykonywania obowiązków.