Public affairs to zagadnienie pokrewne do public relations. Jak public affairs wpływa na wizerunek firmy? Czy warto postawić na tego typu strategię?
Public affairs: co to?
Public affairs oznacza utrzymywanie stałych i dobrych relacji podmiotu z jednostkami administracji publicznej lub innymi podmiotami mającymi wpływ na kształt życia społecznego. Stanowi zatem formę lobbingu i może mieć na celu na przykład wpływanie na procesy prawodawcze w danym kraju czy regionie.
Public affairs – cel
Zwykle efektem kampanii public affairs ma być wprowadzenie prawa bądź rozporządzenia korzystnego z punktu widzenia działalności danej firmy czy całej branży – lub też zniesienie niekorzystnych rozwiązań prawnych.
Budowanie wizerunku przedsiębiorstwa i pozytywnych relacji z organami administracji przyjmuje różnorodny charakter. W szerszym sensie ten element marketingu firmy może przybierać formy działalności dobroczynnej, edukacyjnej, prospołecznej. Dzięki takim działaniom podmiot zaznacza swoją obecność jako istotny podmiot dla danej społeczności, buduje pozytywne skojarzenia, długofalowe relacje.
Bardziej bezpośrednim elementem public affairs jest organizowanie spotkań informacyjno-marketingowych, przedstawienia ekspertyz dotyczących dziedziny działalności firmy, odwoływanie się do badań naukowych, które mogą mieć znaczenie dla prac legislacyjnych w konkretnym zakresie. Innymi często wykorzystywanymi strategiami jest zlecanie badań opinii publicznej i przekazywanie wyników do organów administracji publicznej, czy wreszcie prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych.
Public affairs: zalety
Co niezwykle istotne, public affairs jest prowadzone w granicach prawa i z poszanowaniem norm etycznych. Żeby uchronić przedsiębiorstwo przed stratami wizerunkowymi czy nawet niesłusznymi oskarżeniami, warto zadbać, by tego typu lobby miało charakter przejrzysty i jawny.
Do najważniejszych zalet public affairs należy:
- budowanie warunków korzystnych dla rozwoju firmy,
- szybki dostęp do informacji np. dotyczących regulacji prawnych,
- poprawa wizerunku przedsiębiorstwa,
- umacnianie pozycji firmy na rynku.