Zatrudniając pracownika na dane stanowisko, bada się jego kompetencje. Sprawdza predyspozycje do podjęcia pracy w określonej grupie współpracowników, posiadanie odpowiedniego przygotowania merytorycznego, czy dokumentów potwierdzających uprawnienia.
Samodzielność w pracy - dlaczego jest ważna
Zasadniczym celem zatrudniania nowych pracowników jest możliwość powierzenia im wykonywania odpowiednich czynności, tak by w efekcie przełożyło się to na prawidłowe funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa.
Wśród wielu kryteriów decydujących o przyznaniu stanowiska, bardzo często oczekuje się samodzielności w pracy.
Jakie korzyści przyniesie taka osoba przedsiębiorstwu? W zależności od rodzaju pracy - może służyć odciążeniu kierownika, który nie jest w stanie w określonym czasie wykonać wszystkich niezbędnych obowiązków. W innych sytuacjach samodzielność może polegać na objęciu całkiem nowego, niezależnego etatu, stanowiącego np. nowy obszar działalności firmy.
Ważne jest, by zaznaczyć, że samodzielność pracownika nie wynika wyłącznie z jego wiedzy i przygotowania merytorycznego. Musi on mieć predyspozycje do przejęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Aby tak się stało powinien cieszyć się dużym zaufaniem (lub umieć je zdobyć) ze strony przełożonych i współpracowników.
Kolejnym elementem, wynikającym częściowo z pierwszej wytycznej, jest dostęp do informacji. Osoba samodzielna musi mieć wystarczająco dużo wiedzy o sytuacji w przedsiębiorstwie, by jej działania przynosiły korzyści, a nie straty.
Im większe przedsiębiorstwo tym więcej zadań, poleceń do wydania i decyzji do podjęcia. Gdyby wszystko miało czekać na decyzję jednej osoby, czas wykonywania poszczególnych czynności byłby zdecydowanie dłuższy. Samodzielny pracownik, w zależności od szczebla w hierarchii, odpowiednio skraca te procesy.
Samodzielny pracownik - zalety
Samodzielne wykonywanie pracy przez danego pracownika wiąże się z szeregiem zalet zarówno dla pracodawcy jak i zatrudnionej osoby.
Przełożony/kierownik otrzymuje wsparcie od odpowiednio przygotowanego personelu. Część decyzji, mniej istotnych z jego punktu widzenia, może zostać podjętych na niższym poziomie w strukturze firmy. Przez to po pierwsze skraca się czas podejmowania decyzji, po tworzą się szanse na wykorzystanie nagłych, nietypowych okoliczności.
Pracownik może z kolei zdobyć przede wszystkim cenne doświadczenie. Zmiana struktury - inicjowanie rozwiązań, zamiast stosowania gotowych wytycznych, daje duże pole działania. Zyskuje się możliwość wprowadzania własnych innowacji, nieszablonowego podejście do starych problemów (oczywiście wszystko w wyznaczonym zakresie).
Pracownik jest zaangażowany w wykonywanie swoich obowiązków, ponieważ dużo od niego zależy. Natomiast jego celem jest przyczynić się do rozwoju przedsiębiorstwa, by zasłużyć na zaufanie. Korzyści są więc obopólne.