Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Słuchawki do pracy – kiedy nie można ich używać?

Słuchawki do pracy – kiedy nie można ich używać?

 
Słuchawki do pracy – kiedy nie można ich używać?

Słuchanie muzyki w pracy to sposób na odprężenie i uniknięcie uciążliwych dźwięków charakterystycznych dla przestrzeni typu open space. Nadmierny hałas w środowisku pracy może utrudniać skupienie, a tym samym wykonywanie obowiązków zawodowych, dlatego słuchawki do pracy w biurze często są akceptowane przez pracodawców. Niemniej w jednych zawodach słuchawki są wręcz niezbędne, w innych kategorycznie zakazane. Kiedy muzyka do pracy umysłowej zwiększa efektywność pracowników, a kiedy może stanowić zagrożenie ich bezpieczeństwa?

 

Spis treści

Słuchawki do pracy – zalety i wady

 

Słuchawki do pracy w open space dla wielu pracowników są strzałem w dziesiątkę. Oczywiście to, czy warto kupić taki sprzęt, jest kwestią indywidualną, jednak nie ma wątpliwości, że wygłuszenie hałasu pozytywnie wpływa na koncentrację w pracy. Co ważne, słuchawki bluetooth do pracy to nie tylko prosty i skuteczny sposób, aby odciąć się od niechcianych dźwięków, ale jednocześnie wygodny dodatek do spotkań w trybie online.

 

Jedna z zalet słuchawek to ogromny wybór produktów, które można dopasować do indywidualnych upodobań. Możesz zdecydować się na słuchawki przewodowe i słuchawkibezprzewodowe, nauszne i douszne, idealne do pracy biurowej i takie, które wygłuszają nawet najbardziej uciążliwe hałasy. 

 

Słuchając muzyki, wielu osobom łatwiej jest się skoncentrować oraz wyciszyć, a co więcej muzyka w pracy zwiększa efektywność. Taka zależność wynika z faktu, że słuchanie muzyki w pracy poprawia funkcjonowanie mózgu. Zależność na linii dźwięki-ośrodki mózgowe ma wpływ nie tylko na samopoczucie czy emocje, ale również na kreatywność i efektywność pracy.

 

Czy słuchanie muzyki do pracy w biurze ma jakieś wady? Niestety, odcięcie od otoczenia nie zawsze jest możliwe ani korzystne. Słuchawki na uszach mogą utrudniać komunikację pomiędzy pracownikami, co źle wpływa na przepływ informacji i atmosferę w zespole. Słuchający muzyki pracownik może łatwo przegapić biurowe wydarzenia i ważne informacje. W dodatku w niektórych przypadkach melodia w tle znacznie ogranicza produktywność, a zamiast ułatwiać koncentrację – rozprasza uwagę. Czasem słuchawki stwarzają także zagrożenie zdrowia, a nawet życia – głośna muzyka sprawia, że nie usłyszysz alarmu czy nadjeżdżającego samochodu.

 

Słuchawki do pracy w biurze – czy pracodawca może zabronić ich używać?

 

Słuchawki wygłuszające do pracy w biurze to opcjonalny dodatek, którego wykorzystania nie regulują przepisy prawa pracy. Jednak Kodeks pracy (art. 100 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – j.t. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502) wskazuje, że pracownik ma obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie, jednocześnie stosując się do poleceń przełożonych, o ile nie są one sprzeczne z umową o pracę bądź przepisami prawa. Oznacza to między innymi, że pracownik powinien:

 

  • przestrzegać regulaminu pracy oraz ustalonego w zakładzie pracy porządku;

  • przestrzegać przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych;

  • przestrzegać zasad współżycia społecznego obowiązujących w zakładzie pracy.

 

Zgodnie z tym muzyka w pracy nie jest zakazana, ale możliwość korzystania ze słuchawek uzależniona jest od zasad ustalonych przez pracodawcę. Ze względu na rodzaj wykonywanych obowiązków może on wymagać skupienia na powierzonych zadaniach, może też zezwolić na słuchawki douszne czy wygodne słuchawki nauszne z zastrzeżeniem, że nie mogą one negatywnie wpływać na komfort pracy współpracowników. Jeśli pracodawca ustali, że słuchanie muzyki w miejscu pracy stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych, korzystanie ze słuchawek może oznaczać ukaranie za ich naruszenie.

 

O ile muzyka do pracy biurowej w open space pozostaje w gestii pracodawcy, o tyle istnieją zawody, w których słuchawki do pracy w hałasie są koniecznością. Stosują je między innymi pracownicy budowlani, operatorzy maszyn i piloci. Środki ochrony słuchu wymagane są, gdy:

 

  • dopuszczalny hałas przekracza 85 dB (decybeli) – słuchawki wyciszające hałas są obowiązkowe;

  • dopuszczalny hałas przekracza 80 dB (decybeli) – słuchawki powinny być do dyspozycji pracowników.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?