Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Muzyka w pracy zwiększa efektywność?

Muzyka w pracy zwiększa efektywność?

 
Muzyka w pracy zwiększa efektywność?

Muzyka nie tylko łagodzi obyczaje i odpręża – może wpływać też na efektywność w pracy. Czy to reguła, która sprawdzi się w przypadku każdego biura i home office?

 

Zanim zainwestujemy w profesjonalne stereo i słuchawki do pracy, zastanówmy się, czy muzyka na koncentrację rzeczywiście jest nam potrzebna.

 

Jaka muzyka sprzyja produktywności pracy?

 

Muzyka relaksacyjna, muzyka motywująca, muzyka pobudzająca, muzyka do pisania… w internecie znaleźć można setki playlist z utworami, których zadaniem jest wywołać odpowiedni efekt na słuchaczu. Wpływ muzyki na samopoczucie i funkcje poznawcze zauważyli już starożytni Grecy. W 2016 r. naukowcy z Uniwersytetu Cornella postanowili uporządkować wiedzę dotyczącą wpływu poszczególnych typów utworów na produktywność. Wyniki badań opublikowano w Journal of Organizational Behavior (tom 38, nr 3).

 

Naukowcy zbadali trzy scenariusze. W pierwszym pracownikom puszczano wesołe, popularne piosenki, takie jak Brown Eyed Girl, Yellow Submarine czy Walking on Sunshine. W drugim wariancie zbadano wpływ, jaki na podwładnych miały utwory heavymetalowe mało znanych zespołów, uważane za trudne w odbiorze.


Już na tym etapie badania wyniki okazały się być obiecujące. Naukowcy odkryli, że efektywność pracowników, którzy słuchali tzw. pozytywnych piosenek, była aż o jedną trzecią wyższa w stosunku do tych, którym puszczano heay metal.

 

Następnie, by potwierdzić, że wesołe piosenki faktycznie mobilizują do większego zaangażowania w obowiązki, wzięto pod uwagę również trzeci wariant – kiedy podwładni pracują w ciszy. Okazało się, że nie są tak skuteczni w działaniu jak ci słuchający radosnych utworów.

 

Muzyka do pracy: zalety i wady

 

Zdaniem naukowców optymistyczna muzyka sprawia, że członkowie zespołu są bardziej skłonni do współpracy, bardziej się angażują w obowiązki i przez to wzrasta ich efektywność. Najlepsze efekty przynosiły te piosenki, które mają stały rytm, są łatwe w odbiorze.

 

Czy to znaczy, że w każdym biurze, również tym home office, powinno teraz rozbrzmiewać radio? A może, zgodnie z powszechnym przekonaniem, że najlepiej na koncentrację wpływają utwory Mozarta, muzyka do pracy powinna składać się wyłącznie z jego symfonii i koncertów fortepianowych?

 

Wnioski płynące z powyższego badania są ogólne, a w praktyce należy wziąć pod uwagę indywidualne preferencje. Nawet najbardziej optymistyczny utwór, który z jakiegoś powodu nas irytuje, nie będzie dobrze wpływać na jakość wykonywanych obowiązków. Mozart czy Beethoven również mogą być początkowo trudne w odbiorze dla osób nieprzyzwyczajonych do słuchania muzyki klasycznej. Problematyczne jest też narzucanie współpracownikom określonej playlisty w biurze. Z kolei zbyt głośna muzyka w czasie pracy fizycznej może dekoncentrować, wywoływać groźne momenty nieuwagi.

 

Muzyka do pracy ma swoje wady i zalety. Z pewnością jest to wariant, który warto wypróbować, biorąc jednak pod uwagę osobiste upodobania oraz dobro współpracowników.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?