Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

 
Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

Nierealistyczne wymagania szefa, przeładowany grafik, goniące terminy, konieczność zostawania po godzinach, czy wreszcie niezadowoleni klienci – te i wiele innych czynników wywołuje tzw. stres organizacyjny w miejscu pracy. Na czym dokładnie polega to zjawisko i jak radzić sobie ze stresem w pracy? 

 

Spis treści

Stres organizacyjny – co to? Objawy

 

Stres organizacyjny to nadmierny stres w miejscu pracy związany z pełnieniem określonej roli zawodowej. Taki stres zawodowy dotyczy więc między innymi:

 

  • wykonywania obowiązków,
  • spełniania oczekiwań przełożonego / pracodawcy,
  • pełnienia roli przełożonego, team leadera,
  • relacji ze współpracownikami,
  • kontaktów z klientami,
  • uczestniczeniem w życiu firmy, 
  • budowaniem własnej marki, profesjonalnego wizerunku,
  • niemożnością zachowania równowagi między pracą a życiem prywatnym.

 

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia Pracy definiuje stres związany z pracą jako:

 

wzajemne oddziaływanie między pracownikiem a środowiskiem pracy (wystawianie pracownika na zagrożenia związane ze środowiskiem pracy). Tego typu stres pojawia się, gdy wymagania stawiane przez środowisko pracy przekraczają zdolność pracownika do raczenia sobie z nimi, kontrolowania ich (Badania nad stresem związanym z pracą, Biuletyn „Fakty” 02/06/2000).

 

Stres organizacyjny – rodzaje

 

Dr Tomasz Grad w publikacji Stres organizacyjny i syndrom wypalenia się zawodowego w pracy nauczyciela* zauważa, że stres organizacyjny może być wynikiem takich czynników jak:

 

  • konflikt roli – odbieranie jednocześnie dwóch lub więcej przekazów, które są sprzeczne, a nawet się wykluczają;
  • wieloznaczność roli – brak istotnych informacji niezbędnych do efektywnego jej pełnienia, a także nieumiejętne ich przekazywanie;
  • przeciążenie roli – wysuwanie pod adresem pracownika takich wymagań, których nie jest w stanie spełnić w oddanym do jego dyspozycji czasie i przekazanych mu środkach.

 

Stres organizacyjny, czyli dotyczący pracy, pojawia się zatem wówczas, gdy mamy poczucie, że nakładane na nas obowiązki, oczekiwania środowiska przerastają nasze możliwości, nie utożsamiamy się z rolą zawodową, nie potrafimy sprostać nowej funkcji czy poradzić sobie z nową sytuacją.

 

Stres organizacyjny może wynikać z niewłaściwej struktury organizacyjnej firmy (kilku managerów o nachodzących na siebie kompetencjach, nierównomierny rozkład obowiązków służbowych, złe planowanie zadań). Innym powodem jest ogólny charakter danej branży – np. naprzemienne okresy przestoju i przeładowania zadaniami, praca pod presją czasu.

 

Jako przyczyny stresu wskazuje się także niewłaściwe relacje między zatrudnionymi i ogólnie złą atmosferę w pracy, pogłębiającą poczucie wykluczenia, znużenia i niezadowolenia z pełnionej roli.

 

* Tomasz Grad, Stres organizacyjny i syndrom wypalenia się zawodowego w pracy nauczyciela, Nauczyciel i Szkoła 1-2 (22-23), 32-38, 2004, artykuł zdigitalizowany i opracowany przez Muzeum Historii Polski.

 

 

Stres organizacyjny – jak zapobiegać?

 

Jak radzić sobie ze stresem organizacyjnym? Kwestią kluczową jest wskazanie źródła lub źródeł problemu. Czy dotyczą one rozkładu zadań, charakteru wykonywanych obowiązków, relacji w pracy, sposobu zarządzania? A może wynikają z osobistych pobudek, np. niezadowolenia z przebiegu własnej ścieżki zawodowej, wypalenia?

 

Problemy dotyczące niewłaściwej organizacji pracy – przy dobrej woli przełożonego – można rozwiązać. Szef czy manager często nie zdają sobie sprawy np. z tego, że zadania w ich zespole nie są przydzielane równomiernie, powinien uprzedzać zatrudnionych o wzmożonej intensywności działań lub okresach przestoju.

 

Każdy pracownik powinien zarazem znać swoje prawa – wiedzieć, że nie zawsze musi zgadzać się na nadgodziny, przysługuje mu określony czas na przerwy w pracy, wypoczynek dobowy, tygodniowy, roczny, nie może być dyskryminowany i poddawany mobbingowi itp.

Jeśli źródłem stresu organizacyjnego są konflikty personalne, warto wykazać się dobrą wolą i postarać je rozwiązać, na przykład z udziałem zewnętrznego mediatora.

 

Pracownik doświadczający stresu organizacyjnego powinien także wiedzieć, gdzie szukać wsparcia. Dobrym pomysłem jest wizyta u psychologa i psychoterapeuty.

 

Sprawdź także, czym jest stres cyfrowy

 

Stres organizacyjny – konsekwencje

 

Jak informuje na swojej stronie American Psychological Association, chroniczny stres (a taki bywa właśnie stres organizacyjny, jako że wynika z panujących przez długi czas warunków pracy) wpływa zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. APA wskazuje, że długotrwały stres może prowadzić do:

 

  • lęku, 
  • bezsenności, 
  • wysokiego ciśnienia krwi, 
  • bólu mięśni, 
  • osłabienia układu odpornościowego.

 

Co więcej, wg Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego, długotrwały stres może przyczynić się do rozwoju takich chorób jak depresja, choroby serca, otyłość.

 

Warto zauważyć, że długotrwały stres, w tym stres organizacyjny, może negatywnie wpływać na pracę. Do negatywnych skutków takiego stresu można zaliczyć:

 

  • zmniejszenie produktywności i obniżenie efektywności pracy, 
  • częstsze błędy w pracy,
  • zaniedbywanie obowiązków wynikających ze stanowiska pracy,
  • wycofanie pracownika z życia firmy, 
  • pogorszenie atmosfery w zespole, 
  • nieobecności wywołane pogorszeniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
  • większą rotację pracowników.

 

Czy można dostać L4 na stres organizacyjny?

 

Przewlekły i wysoki stres może mieć bardzo poważne konsekwencje zdrowotne. Dlatego, jeśli zauważamy niepokojące objawy stresu, w tym stresu organizacyjnego, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają nam normalne funkcjonowanie, warto jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Zwolnienie lekarskie z powodu poważnych skutków stresu może wystawić na przykład lekarz psychiatra.

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert 

 

Stres organizacyjny – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czym jest stres organizacyjny?

 

Stres organizacyjny to stres wynikający z warunków pracy na danym stanowisku. Często związany jest z niewłaściwym zarządzaniem kadrą, przeładowaniem obowiązkami, zbyt wysokimi wymaganiami, zbyt dużą odpowiedzialnością, wymaganiem wielozadaniowości i wysoką presją czasu.

 

  • Stres organizacyjny – kogo najczęściej dotyka? 

 

Na stres organizacyjny narażone są wszystkie pracujące osoby, w szczególności zaś te, którym stawia się wysokie wymagania, zleca zadania niedostosowane do ich kompetencji, narzuca wysokie tempo pracy lub osoby pełniące odpowiedzialne funkcje. Na wystąpienie stresu organizacyjnego może mieć wpływ także niewłaściwe zarządzanie (np. kilku szefów zlecających sprzeczne zadania). Stres może pogłębiać także brak możliwości zachowania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

 

  • Czy stres organizacyjny wpływa na efektywność pracowników?

 

Niewielki poziom stresu może mieć pozytywny efekt: działa mobilizująco. Jednak kiedy stres jest wysoki lub długotrwały, może negatywnie wpływać na pracę doświadczającej go osoby, np. obniżyć motywację, obniżyć efektywność, prowadzić do błędów, wycofania społecznego, wypalenia zawodowego, z powodu problemów zdrowotnych fizycznych i psychicznych zwiększyć absencję czy wreszcie doprowadzić do decyzji o opuszczeniu firmy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"
Praca RETS Sp. z o.o.

Polecane oferty

  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • RETS Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa / pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Bieżąca obsługa obiektu, utrzymanie w stanie gotowości eksploatacyjnej systemów i urządzeń technicznych (instalacje: elektryczne, wentylacyjne, klimatyzacyjne, sanitarne, chłodnicze, ciepłownicze, systemy ppoż., teleinformatyczne.); Rozwiązywanie problemów...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Twój zakres obowiązków: Zapewnienie prawidłowej pracy instalacji i urządzeń technicznych (nadzór nad eksploatacją i konserwacją) w Obiekcie; Nadzór i koordynacja prac wykonywanych na odrębne zlecenie, uczestniczenie w odbiorach robót; Rozliczanie mediów, kontrola faktur, odbiory robót,...
  • RETS Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.