Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

 
Stres organizacyjny – czym jest? Jak mu zapobiegać?

Spis treści

Nierealistyczne wymagania szefa, przeładowany grafik, goniące terminy, konieczność zostawania po godzinach, czy wreszcie niezadowoleni klienci – te i wiele innych czynników wywołuje tzw. stres organizacyjny. Na czym dokładnie polega to zjawisko i jak radzić sobie ze stresem w pracy?

 

Stres organizacyjny – definicja

 

Stres organizacyjny to stres związany z pełnieniem określonej roli zawodowej. Dotyczy więc między innymi:

 

  • wykonywania obowiązków,
  • spełniania oczekiwań przełożonego,
  • pełnienia roli przełożonego, team leadera,
  • relacji ze współpracownikami,
  • kontaktów z klientami,
  • uczestniczeniem w życiu firmy.

 

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia Pracy definiuje stres związany z pracą jako: wzajemne oddziaływanie między pracownikiem a środowiskiem pracy (wystawianie pracownika na zagrożenia związane ze środowiskiem pracy). Tego typu stres pojawia się, gdy wymagania stawiane przez środowisko pracy przekraczają zdolność pracownika do raczenia sobie z nimi, kontrolowania ich. (Badania nad stresem związanym z pracą, Biuletyn „Fakty” 02/06/2000).

 

Dr Tomasz Grad w publikacji Stres organizacyjny i syndrom wypalenia się zawodowego w pracy nauczyciela zauważa, że stres organizacyjny może być wynikiem takich czynników jak:

 

  • konflikt roli – odbieranie jednocześnie dwóch lub więcej przekazów, które są sprzeczne, a nawet się wykluczają;
  • wieloznaczność roli – brak istotnych informacji niezbędnych do efektywnego jej pełnienia, a także nieumiejętne ich przekazywanie;
  • przeciążenie roli – wysuwanie pod adresem pracownika takich wymagań, których nie jest w stanie spełnić w oddanym do jego dyspozycji czasie i przekazanych mu środkach.

 

Stres organizacyjny, czyli dotyczący pracy, pojawia się zatem wówczas, gdy mamy poczucie, że nakładane na nas obowiązki, oczekiwania środowiska przerastają nasze możliwości, nie utożsamiamy się z rolą zawodową, nie potrafimy sprostać nowej funkcji czy poradzić sobie z nową sytuacją.

 

Stres organizacyjny może wynikać z niewłaściwej struktury organizacyjnej firmy (kilku managerów o nachodzących na siebie kompetencjach, nierównomierny rozkład obowiązków służbowych, złe planowanie zadań). Innym powodem jest ogólny charakter danej branży – np. naprzemienne okresy przestoju i przeładowania zadaniami, praca pod presją czasu.

 

Jako stresory wskazuje się także niewłaściwe relacje między zatrudnionymi i ogólnie złą atmosferę w pracy, pogłębiającą poczucie wykluczenia, znużenia i niezadowolenia z pełnionej roli.

 

Stres organizacyjny – jak mu przeciwdziałać?

 

Jak radzić sobie ze stresem organizacyjnym? Kwestią kluczową jest wskazanie źródła lub źródeł problemu. Czy dotyczą one rozkładu zadań, charakteru wykonywanych obowiązków, relacji w pracy, sposobu zarządzania? A może wynikają z osobistych pobudek, np. niezadowolenia z przebiegu własnej ścieżki zawodowej, wypalenia?

 

Problemy dotyczące niewłaściwej organizacji pracy – przy dobrej woli przełożonego – można rozwiązać. Szef czy manager często nie zdają sobie sprawy np. z tego, że zadania w ich zespole nie są przydzielane równomiernie, powinien uprzedzać zatrudnionych o wzmożonej intensywności działań lub okresach przestoju.

 

Każdy pracownik powinien zarazem znać swoje prawa – wiedzieć, że nie zawsze musi zgadzać się na nadgodziny, przysługuje mu określony czas na przerwy w pracy, wypoczynek dobowy, tygodniowy, roczny, nie może być dyskryminowany i poddawany mobbingowi itp.

 

Jeśli źródłem stresu organizacyjnego są konflikty personalne, warto wykazać się dobrą wolą i postarać je rozwiązać, na przykład z udziałem zewnętrznego mediatora.

 

Pracownik doświadczający stresu organizacyjnego powinien także wiedzieć, gdzie szukać wsparcia. Dobrym pomysłem jest wizyta u psychologa i psychoterapeuty.

 

Sprawdź także, czym jest stres cyfrowy

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Coral Travel Poland Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj naszym Klientom wymarzone wakacje! Do głównych zadań Supervisora Biura Sprzedaży należeć będzie m.in. bezpośrednia obsługa Klienta w salonie Coral Travel oraz...
  • Kierowca autobusu miejskiego 

    ASMO Solutions Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 800 - 12 600 zł brutto/mies.
    10 godz.
    OPIS OFERTY: Praca w różnych lokalizacjach w Niemczech Stanowisko: kierowca autobusu miejskiego Elastyczny grafik tygodniowy Przerwy są liczone do czasu pracy Trasy wokół komina Firma to renomowany niemiecki przewoźnik OCZEKUJEMY: Prawa jazdy kategorii D albo DE, kodu 95 Doświadczenia...
  • Menadżer projektu / Menadżer sprzedaży

    3S AGENCY   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Pomaganie klientom w realizacji projektów, od początkowej konsultacji aż do zakończenia. Przygotowywanie ofert odzwierciedlających życzenia klientów, włączając oferty handlowe, rysunki, moodboardy, próbki tkanin oraz zestawy materiałów wykończeniowych itp....
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Piekarz / Cukiernik

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska: praca przy produkcji pieczywa lub wyrobów cukierniczych; obsługa maszyn, linii i pieców piekarniczych; praca zmianowa - również nocna;
  • Kierownik produkcji

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Opis stanowiska: organizacja i zarządzanie procesem produkcji; kierowanie zespołem ludzi;

Najnowsze artykuły

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.