Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Sygnalista w pracy czy zwykły donosiciel

Sygnalista w pracy czy zwykły donosiciel

 
Sygnalista w pracy czy zwykły donosiciel

Sygnalista - kto to jest?

 

Obecnie nie ma konkretnych przepisów prawnych ani jednej konkretnej definicji sygnalisty. Można wyróżnić jednak kilka cech charakteryzujących osoby określane tym mianem. Według informacji zawartej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sygnaliści to ci, którzy „w dobrej wierze i w interesie publicznym przekazują informacje o potencjalnych naruszeniach reguł konkurencji”.

Jednak nieprawidłowości mogą wystąpić nie tylko w obrębie gier rynkowych. Wszelkie informacje o przekraczaniu granic prawa w ramach stosunków pracy jak np. mobbing, malwersacje, rażące nieprawidłowości w stosowaniu zasad bezpieczeństwa i higieny pracy sygnalista zgłasza odpowiednim organom, mając na uwadze dobro wspólne.

 

Przekazując informacje o zauważonych nieprawidłowościach, nie kieruje się chęcią uzyskania własnych korzyści czy specjalnych przywilejów. Jego działania są wynikiem silnej postawy moralnej, z zakorzenionym poczuciem sprawiedliwości. Sygnalista nie powinien kierować się też chęcią zemsty. W sprawach przez niego poruszanych nie chodzi o własne interesy. Jego celem nie powinno być wspinanie się po szczeblach kariery czy odnajdywanie innych osobistych gratyfikacji.

 

Sygnalista w pracy

 

Sygnalistą może być pracownik przedsiębiorcy lub sam przedsiębiorca, zauważający nieprawidłowości w działaniach np. kontrahenta. Generalnie przyjmuje się, że zgłaszane naruszenia powinno dotyczyć otoczenia zawodowego danej osoby.

 

W zależności od struktury przedsiębiorstwa problemy mogą być przekazywane do odpowiednich działów w firmie lub do UOKiK. Można zrobić to listownie, skorzystać z pomocy pośrednika lub umówić się na spotkanie z zachowaniem poufności. Należy pamiętać, żeby dostarczyć dowody zgłaszanych nieprawidłowości. Własna interpretacja danego zdarzenia może okazać się niewystarczająca. Ważna jest także obiektywna ocena sytuacji.

 

Sygnalista - ustawa

 

Nie ma obecnie regulacji prawnych dotyczących sygnalistów. Dlaczego są one potrzebne? Między innymi, by chronić tych, którzy zgłaszają istotne problemy. Jak wskazują publikacje na stronie Rzecznika Praw Obywatelskich, obecnie sygnaliści często są traktowani jako donosiciele. Zgłaszając nieprawidłowości, narażają się na szykany ze strony przełożonych i współpracowników. W momencie konfrontacji, osobom, które powiadomiły odpowiednie jednostki o problemie, grozi również utrata pracy.

 

Stąd dyskusje na temat wprowadzenia odpowiednich regulacji dotyczących sygnalistów i ich ochrony. Jak wskazuje rzecznik, trwają już pracę nad dyrektywą unijną - zapewniającą bezpieczeństwo osobom zgłaszającym naruszenia unijnych praw.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Bezpośredni nadzór nad podwykonawcami wykonującymi roboty instalacyjne / budowlane; Koordynowanie harmonogramów prac firm podwykonawczych; Przygotowywanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej; Pomoc i weryfikacja ofert przetargowych; Weryfikacja ofert dostawców i...
  • Konstruktor

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Konstruowanie urządzeń pomocniczych smarowania i chłodzenia maszyn wirujących (sprężarki, turbiny), zbiorników, rurociągów, itp. Przygotowywanie modeli 3D konstruowanych urządzeń; Dobór podzespołów, materiałów, wykonywanie obliczeń, analiz ryzyka; Opracowywanie...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Sprzedaży B2B

    Benefit Systems SA   Rzeszów, Aleja Armii Krajowej 21    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 12 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków W naszym zespole będziesz odpowiadać za pozyskiwanie nowych klientów biznesowych. Zajmiesz się sprzedażą Programu MultiLife oraz MultiSport - jednego z głównych świadczeń oczekiwanych na rynku pracy oraz otrzymasz bazę potencjalnych klientów, którą będziesz...
  • Specjalista ds. logistyki i utrzymania floty

    REMONDIS Hydrokan Sp. z o.o.   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Planowanie i tworzenie harmonogramów realizacji usług. Przydzielanie i optymalne zarządzanie zasobami technicznymi oraz ludzkimi (sprzęt, załoga). Koordynacja i nadzór nad pracą zespołu terenowego liczącego ok. 30 pracowników. Planowanie zadań dla załogi, nadzór nad jakością...
  • pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    woj. śląskie, małopolskie, dolnośląskie, wielkopolskie ZADANIA: Wykonywanie prac ciesielskich, zbrojarskich, betoniarskich oraz ogólnobudowlanych przy obiektach mostowych; Montaż i demontaż rusztowań, szalunków systemowych i tradycyjnych; Montaż zbrojenia oraz przygotowywanie stali...
  • Zastępca Dyrektora Technikum

    TEB Edukacja   Starogard Gdański    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola i archiwizacja dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?