Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nie doceniasz czy przeceniasz swój potencjał w pracy? Syndrom oszusta vs efekt Dunninga-Krugera

Nie doceniasz czy przeceniasz swój potencjał w pracy? Syndrom oszusta vs efekt Dunninga-Krugera

 
Nie doceniasz czy przeceniasz swój potencjał w pracy? Syndrom oszusta vs efekt Dunninga-Krugera

Żyjesz w przeświadczeniu, że Twoje życie zawodowe jest kłamstwem albo fartem? Twój sukces w pracy, zrealizowany projekt, pozyskane fundusze – to wszystko udało Ci się przez przypadek? Inni przypisują Ci zasługi, których nie widzisz? A może cenią Cię za coś, co dla Ciebie jest oczywistością? Jeśli tak, to prawdopodobnie dotyka Cię syndrom oszusta.

 

Spis treści

Czym jest syndrom oszusta

 

O tym zjawisku dużo zostało napisane, jeszcze więcej powiedziane, literatura i opinie ekspertów są szeroko cytowane w sieci, co pokazuje, jak ważny jest to temat. Syndrom oszusta to zjawisko psychologiczne, które powoduje u ludzi brak wiary we własne możliwości i realne sprawstwo. Mimo iż dowody ze świata zewnętrznego świadczą o wysokich kompetencjach, osoby, które cierpią z powodu tego syndromu, zakładają, że nie zasługują na sukces i pochwałę. Przyczyn powodzenia upatrują w szczęściu, zbiegach okoliczności lub byciu postrzeganym jako ktoś lepszy / bardziej kompetentny niż w jest rzeczywistości.

 

Syndrom oszusta – kto jest na niego narażony?

 

Początkowo syndrom oszusta uważano za typowy dla kobiet na wyższych stanowiskach, jednak mozaika tych przekonań dotyka ludzi niezależnie od płci, poziomu stanowiska czy kraju, w jakim żyją. Co ciekawe, syndrom oszusta jest powszechny nie wśród osób, które nie mają na swoim koncie żadnych osiągnięć, ale wśród tych, które zebrały wiele doświadczeń i dużo osiągnęły. Jedno z badań1 pokazuje, że to zjawisko dotyka aż 70% z nas. Jak dla mnie – HR-owca – jest to poziom niepokojąco wysoki.

 

Przyczyny pojawienia się syndromu oszusta

 

Powodów, dla których dotyka Cię ten efekt, może być wiele, a jego zalążki niejednokrotnie sięgają dzieciństwa i okresu dojrzewania. Młoda osoba, która w tym delikatnym czasie dorastania i kształtowania się osobowości, nie uzyskuje wsparcia lub choćby akceptacji ze strony otoczenia, często doświadcza takich problemów jak:

 

  • niskie poczucie własnej wartości,

  • poczucie niedopasowania i kompleksy,

  • trudności w nawiązywaniu trwałych / wartościowych relacji,

  • niepewność co do swoich społecznych umiejętności,

  • lęki przed utratą: wizerunku, dobrego imienia, znajomych itp.

 

Gdy stajemy się dorośli, trudności te pozostają. Jedne się nasilają, inne ewoluują, generując w nas m.in. omawiany syndrom oszusta.

 

Warto podkreślić, że syndrom oszusta wpływa na całe nasze życie. Autodestrukcyjne zachowania, jakie się z nim wiążą, prowadzą do problemów we wchodzeniu w relacje, w tym relacje zawodowe i utrzymywaniu wysokiej jakości związków. Przeszkadzają także w realizowaniu się w obszarze zawodowym i swobodnym budowaniu kariery. Nie pozwalają rozwinąć skrzydeł na wielu polach.

 

Co pomoże w walce z syndromem oszusta?

 

Dobra wiadomość jest taka: z syndromem oszusta możemy walczyć!

 

Możemy nad sobą pracować chociażby:

 

  • ucząc się realnie oceniać własne kompetencje – tak! Zaufaj mi – każdy z nas je ma!

  • uświadamiając sobie własne osiągnięcia – dobrze jest założyć dzienniczek osiągnięć, a także nie zapominać o świętowaniu każdego, nawet drobnego sukcesu,

  • dając sobie przyzwolenie na popełnianie błędów i wyzbywając się okrutnego perfekcjonizmu – łatwo się pisze, a trudniej się wdraża – wiem, potwierdzam, ale można to zrobić – naprawdę!

  • przestając porównywać się z innymi – życie innych wcale nie jest tak piękne i łatwe, nawet jeśli zdjęcia z wakacji ze znanych portali społecznościowych mogą sugerować coś innego,

  • często prosząc o feedback – by zmniejszać swój strach przed oceną, a także by uczyć się przyjmować pochwały i za nie dziękować!

 

Syndrom oszusta z punktu widzenia HR

 

Będąc częścią zespołu HR, wiele razy obserwowałam ludzi, którzy posiadali olbrzymią wiedzę o procesach w swoim dziale / organizacji, mieli cenione na rynku pracy umiejętności, potrafili niezwykle szybko i precyzyjnie rozwiązywać problemy, mieli bardzo pozytywne nastawienie do działań i ludzi, z którymi lub dla których pracowali... a mimo to szarpały nimi tak duże wątpliwości co do posiadanego potencjału, że blokowało ich to w rozwoju i prowadziło do ciągłej walki z wewnętrznym krytykiem.

 

I tu powinien pojawić się dział HR, ze swoim wspierającym orężem, chociażby w postaci zaangażowanego menedżera/przełożonego takiego pracownika, jak i narzędzi typu mentoring, coaching czy programy rozwoju talentów. Tylko wspólne działanie może realnie pomóc pracownikowi pokonać niepożądane myśli i zniwelować lęki. Takie programy skupiają się na wsparciu pracownika w zauważaniu, grupowaniu i nazywaniu jego osiągnięć, przyglądając się poszczególnym etapom. Nie bez znaczenia jest celne zadawanie pytań, ponieważ prowadzi ono do listowania sukcesów, dalej mamy też feedbackowanie po zakończonym projekcie / zadaniu, zarówno indywidualnie, jak i zespołowo. Te wszystkie działania skutecznie pomagają zmniejszać syndrom oszusta wśród naszych zespołów, a pracownikom gruntować poczucie utożsamiania się z organizacją. To zwyczajnie miłe uczucie gdy Pracodawca / Przełożony widzi i docenia naszą pracę.

 

A może żyjesz w przeświadczeniu, że Twoje życie zawodowe to pasmo nieustających sukcesów? Można Cię zapytać o każdą dziedzinę, bo Ty przecież wszystko wiesz? Jesteś lepszy od tych wszystkich przeciętnych ludzi z Twojego zespołu? Pewnikiem jest, że tylko Ty wykonasz to zadanie / zrealizujesz projekt perfekcyjnie?

 

Jeśli tak, to prawdopodobnie dotyka Cię efekt Dunninga-Krugera.

 

 

Czym jest efekt Dunninga-Krugera

 

Poczucie niekompetencji wśród osób wykwalifikowanych często kontrastuje z nieuzasadnioną, wysoką samooceną osób, które nie są jeszcze ekspertami w swojej dziedzinie2. Z tym także w działach HR spotykamy się dość często. Zaryzykowałabym stwierdzenie, że coraz częściej, szczególnie u ludzi młodych, którzy na rynek pracy wkraczają z przebojowością jako podstawową umiejętnością – i przykrywających nią braki w kompetencjach czy wykształceniu. 

 

Efekt Dunninga-Krugera z punktu widzenia HR

 

Jako HR-owiec często obserwuję, że osoby bez wystarczających umiejętności, wiedzy i doświadczenia nie dostrzegają niskiego poziomu swoich kompetencji. Nie potrafią trafnie ocenić własnego poziomu w odniesieniu do innych członków zespołu czy społeczności, w jakiej funkcjonują. Jednocześnie jednak mają poczucie, że to właśnie ich opinie są najbardziej trafne, a ich działanie będzie najskuteczniejsze. Zdarza się, że pewność siebie takich osób wręcz onieśmiela prawdziwych specjalistów w danej dziedzinie, co jest niebezpieczne dla skuteczności działania całego zespołu.

 

Co pomoże w walce z efektem Dunninga-Krugera?

 

Osoby dotknięte efektem Dunninga-Krugera rzadko są tego świadome. Wręcz przeciwnie, wad i niedociągnięć przede wszystkim doszukują się u innych. Jeśli jednak podejrzewasz, że zmagasz się z takim zjawiskiem, pomoże Ci zwiększenie samokrytycyzmu, proszenie i otwartość na feedback, a także zabieganie o mentoring, regularne pogłębianie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności. Niezwykle ważne jest także konfrontowanie ich poziomu z najbliższym otoczeniem.

 

Czytaj takżeEfekt Dunninga-Krugera – na czym polega? Jak go rozpoznać u współpracownika?

 

Percepcja HR w poszukiwaniu równowagi

 

Z mojego HR-owego doświadczenia wynika, że żadna skrajność nie jest właściwie przygotowaną receptą na sukces. Dlatego będąc zarówno usługobiorcą / pracownikiem, jak i managerem / właścicielem firmy, w sposób ciągły należy stosować narzędzia weryfikujące naszą postawę w świecie zawodowym, sprawdzając, czy nie dotyka nas jeden z powyższych skrajnych efektów. Pamiętajmy, że na przestrzeni lat mogą dołączać do nich kolejne negatywne zjawiska, na przykład prokrastynacja czy wypalenie zawodowe. Musimy pamiętać, że większość z nas nie uniknie takich epizodów w swoim życiu zawodowym. Warto zatem cały czas trzymać rękę na pulsie, by nie przegapić momentu, w którym da się jeszcze stosunkowo łatwo zawrócić z niewłaściwie obranego kierunku!

 

Źródła:

1 The Impostor Phenomenon, Jaruwan Sakulku, James Alexander, International Journal of Behavioral Science 2011, Vol. 6, No.1, 75-97, s. 75;

2 Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments, Justin Kruger, David Dunning (Cornell University), Journal of Personality and Social Psychology 1999, Vol. 77, No. 6. ] 121-1134.

 

Czytaj takżeTransformacja cyfrowa – czy AI zastąpi pracowników działów HR?

Ewelina Nicka – HR Manager, Doradca zawodowy, Rekruter.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Pracownik nawierzchni / Operator prac budowlanych

    PORR S.A.   Świdwin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Opis stanowiska układanie nawierzchni betonowych oraz zacieranie betonu; regulacja i obsadzanie kotew i dybli; ustawianie szalunków oraz wykonywanie prac zleconych przez przełożonego; dbanie o prawidłowy przebieg prac zgodnie z dokumentacją;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.