Długie godziny pracy, zabieranie pracy na weekend, dwa etaty, dodatkowe zlecenia – to codzienność milionów Polaków. Staliśmy się jednym z najbardziej zapracowanych narodów na kontynencie i wg Eurostatu pracujemy o kilka godzin tygodniowo dłużej niż mieszkańcy wszystkich państw Europy Zachodniej i Skandynawii. To, co wielu z nas, szczególnie Milenialsów i przedstawicieli starszych pokoleń, uznało za normę, budzi sprzeciw najmłodszego pokolenia na rynku pracy. To właśnie Zetki wskazują na toksyczne aspekty polskiego rynku pracy i swoimi postawami wyrażają: wartościowa praca i rozwój – tak, przepracowanie i brak życia osobistego – nie!
Spis treści
Postawy pokolenia Z na rynku pracy – raport Praca.pl i Experience Institute
Praca.pl i Experience Insitute po raz kolejny połączyły siły, by przyjrzeć się postawom i oczekiwaniom uczestników rynku pracy w Polsce. Przygotowaliśmy dla Was aż pięć raportów – cztery poświęcone przedstawicielom pokoleń: Z, Milenialsom, X i Baby Boomers, oraz piąty, w którym przedstawiamy pełny obraz wszystkich pokoleń współtworzących dzisiejszą rzeczywistość zawodową.
W raporcie pt. Między Z a BB. Praca oczami pokoleń Gen Z. Nowe spojrzenie na rynek pracy z perspektywy czterech generacji – od najmłodszych pracowników po doświadczonych liderów przyglądamy się oczekiwaniom, opiniom i działaniom charakterystycznym dla pokolenia Z. Wskazujemy na istotne różnice pokoleniowe między Zetkami a starszymi osobami, ale też zauważamy, co nas łączy bez względu na wiek i w jakich aspektach możemy się porozumieć, by wspólnie kształtować rynek pracy przyjazny dla pracownika.
Zetki nie chcą pracować po godzinach
Jedną z cech wyróżniających przedstawicieli młodego pokolenia jest to, w jaki sposób myślą o pracy w kontekście swojego życia jako całości. Jak pokazuje badanie, wiele Zetek cechuje się elastycznością i otwartością na nowe doświadczenia. Jednocześnie elastyczność np. w kwestii miejsca i czasu wykonywania obowiązków nie oznacza, że zgadzają się na wymieszanie życia prywatnego z zawodowym i w praktyce „pracę bez przerwy". Przeciwnie, to właśnie Zetki stawiają wyraźną granicę między czasem wolnym, dla rodziny, na realizację pasji, i czasem pracy. Choć pojęcie „work-life balance" zyskało na popularności, gdy na rynek pracy wkraczali Milenialsi, wiele wskazuje na to, że dopiero Zetki w pełni rozumieją, jak cenne i wymagające ochrony jest ich prawo do wypoczynku i życia prywatnego, poza pracą, poza nawet najbardziej przyjazną korporacją, z dala od telefonów służbowych na wakacjach.
-
Pokolenie Z a nadgodziny
Zgodnie z najnowszym raportem Praca.pl i Experience Institute tylko 22% pracowników z pokolenia Z deklaruje pracę w godzinach nadliczbowych. Dla porównania, w ogólnej próbie badanych odsetek osób deklarujących pracę po godzinach wyniósł 30%.
-
Pokolenie Zet a zabieranie pracy do domu
Zabieranie dokumentów i innych materiałów z miejsca pracy do domu, by wieczorem dokończyć to, czego nie udało się wykonać w ciągu dnia? To kolejna rzecz, na którą nie godzą się Zetki. Zgodnie z raportem pracę do domu zabiera około 18% (19% pracowników z ogólnej próby respondentów).
-
Zetki w praca w weekendy
Młode pokolenie nie chce również pracować w weekendy. Różnica między postawą Zetek a przedstawicieli starszych pokoleń również tutaj jest znacząca. Pracę w weekend zadeklarowało 22% Zetek, w porównaniu do wyniku 31% w ogólnej próbie badanych.
Oczekiwania pokolenia Z na rynku pracy – czego jeszcze dowiesz się z badania?
Postawa Zetek wobec życia zawodowego w wielu aspektach znacząco różni się od tego, jakie prezentuje pokolenie X czy Y. Z raportu Między Z a BB. Praca oczami pokoleń Gen Z dowiesz się między innymi:
- czy Zetki są zadowolone z pracy i co wpływa na ich zadowolenie,
- czy są usatysfakcjonowane poziomem wynagrodzeń na polskim rynku pracy,
- co myślą o benefitach pozapłacowych oferowanych przez firmy w Polsce,
- czy są zaangażowanymi pracownikami,
- czy są lojalni wobec pracodawców,
- jaki odsetek młodych planuje w najbliższym czasie zmianę pracy,
- jak często Zetki przeglądają ogłoszenia.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem!
Badanie Praca.pl i Experience Institute zostało zrealizowane na przełomie grudnia 2024 roku i stycznia 2025 roku na łącznej próbie 1767 aktywnych zawodowo Polaków, z zachowaniem proporcji płci, wieku i województw.
Czytaj także: Work life-integration: cyfrowy nomada czy okupant biur – kim jesteś? Raport Praca.pl i Experience Institute