Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zróżnicowanie kulturowe a biznes

Zróżnicowanie kulturowe a biznes

 
Zróżnicowanie kulturowe a biznes

Różnice kulturowe – definicja


Każdy naród ma swoje własne zwyczaje, zasady postępowania, utrwalone w tradycjach przywiązanie do określonych wartości, zestaw cech, które go charakteryzują. Mimo że świat stał się globalną wioską, a migracje ludności są dziś czymś naturalnym, różnice kulturowe w komunikacji i innych obszarach nadal są zauważalne i generują pewne bariery. Wiedza na temat zwyczajów przedstawicieli innych państw przydaje się i w życiu osobistym, i w biznesie, zwłaszcza że wielokulturowość w firmie to współcześnie norma nie tylko w dużych, międzynarodowych korporacjach.

Coraz częściej, by rozwijać biznes, nawet pracodawcy działający jedynie lokalnie, poszukują możliwości współpracy z partnerami z zagranicy czy rekrutują cudzoziemców o odpowiednich kwalifikacjach. Z tego względu warto poznać najważniejsze różnice kulturowe w komunikacji interpersonalnej, zwyczajach i stosunku do poszczególnych istotnych w biznesie kwestii.

 

Różnice kulturowe a zachowania w biznesie

 

Różnice kulturowe w biznesie można zauważyć na gruncie stosunku do relacji biznesowych:

  • kultura propartnerska jest charakterystyczna m.in. dla Japończyków czy Chińczyków. Objawia się w początkowej nieufności do partnerów. Nawiązywanie kontaktów biznesowych wiąże się mocno ze zbudowaniem pozytywnych relacji osobistych w biznesie, zdobywaniem zaufania, lojalnością, unikaniem konfrontacji i okazywaniem szacunku,
  • kultura protransakcyjna – cechuje ją to, że kontakty biznesowe nawiązuje się sprawniej, partnerzy szybciej przechodzą do interesów w myśl reguły: czas to pieniądz. Rozmowy są bezpośrednie i konkretne, nastawione na zawarcie porozumienia i efekt. Nie ma przeszkód, by ważne ustalenia zatwierdzać nie twarzą w twarz, a np. telefonicznie. Na tych zasadach kontakty w biznesie prowadzą np. Amerykanie czy Niemcy.


Przedstawicieli poszczególnych części świata różni podejście do czasu i punktualności. W Polsce wybaczamy drobne, sporadyczne spóźnienia, a jednocześnie uznajemy, że przychodzenie o umówionej godzinie wyraża szacunek dla innych osób i siebie samego, świadczy o profesjonalizmie, kulturze osobistej w pracy. Niemcy i Japończycy nie akceptują spóźnień, niedotrzymywania terminów. Inaczej do tych kwestii podchodzą m.in. mieszkańcy krajów arabskich i Ameryki Południowej. Nie interpretują oni niepunktualności w negatywny sposób, a przekładanie spotkań, odwoływanie ich, nawet w ostatniej chwili, nie ma negatywnego wydźwięku w interesach.

Odmienność widoczna jest również w sytuacjach komunikacji twarzą w twarz. Dla zachowawczych i zdystansowanych Brytyjczyków, Japończyków czy Niemców rozmowa bez znajomości różnic kulturowych z mówiącymi głośno, ekspresyjnymi Włochami, Grekami lub mieszkańcami Ameryki Południowej może być mało komfortowa. Ważną kwestią jest też kontakt wzrokowy – dla jednych zupełnie naturalny, dla innych wprawiający w zakłopotanie.

Różnice kulturowe w negocjacjach biznesowych to oczywiście dużo obszerniejszy zbiór. Osoba, która przygotowując się do współpracy z przedstawicielem innej narodowości, poprzedzi pierwszy kontakt analizą zwyczajów charakterystycznych dla potencjalnego partnera, ma większe szanse na nawiązanie relacji niż ktoś, kto kwestie obyczajowe zupełnie zignoruje.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.