Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

 
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Pierwszego dnia w nowym miejscu jesteś zachwycony / zachwycona atmosferą w pracy. Nowy kolega lub koleżanka szybko wciągają Cię w szczere rozmowy i nim się obejrzysz, opowiadacie nie tylko swoje historie z życia, ale też – zachęcony okazanym Ci zaufaniem – zwierzasz się ze swoich problemów osobistych. Dopiero po powrocie do domu zaczynasz się zastanawiać – czy nie powiedziałeś zbyt wiele? Czy życie prywatne to właściwy temat do rozmów ze współpracownikami i kiedy warto stosować zasadę ograniczonego zaufania? Dlaczego tak często wpadamy w oversharing, czyli zbyt dużą otwartość w niewłaściwym miejscu i czasie?

 

Spis treści

Czy warto zwierzać się w pracy? 

 

Jak może skończyć się powyższa historia? Wszystko zależy od tego, czy zaufanie w pracy zostało właściwie ulokowane. Jeśli trafiłeś na osobę mającą dobre intencje, całkiem możliwe, że to początek głębszej, nawet wieloletniej relacji. Przyjaźń w pracy jest przecież możliwa.

Jednak prawdopodobny jest też zupełnie inny scenariusz. Następnego dnia w kuchni wszyscy współpracownicy plotkują na temat Twoich problemów. Kiedy wchodzisz do pokoju – rozmowy milkną. Kątem oka dostrzegasz uśmieszki lub współczujące spojrzenia. Czujesz się wykorzystany i mimo dobrego początku zaczynasz wręcz rozważać zmianę pracy. Jak do tego doszło?

 

Komu nie warto się zwierzać w pracy?

 

Po pierwsze osoba, która wyciągnęła od Ciebie zwierzenia, była dla Ciebie kimś obcym – w związku z tym czuje większą lojalność wobec tych pracowników, których zna dłużej, innych kolegów i koleżanek – niż wobec Ciebie. Opowiedziała im, czego udało jej się dowiedzieć na Twój temat – w końcu wszyscy są ciekawi nowego pracownika.

 

Mogłeś / mogłaś także trafić na prawdziwego firmowego plotkarza – kogoś nie potrafiącego zachować tajemnicy, uwielbiającego spekulować na temat innych. Przykładowo, pozostali członkowie zespołu wiedzą, że należy zachować ostrożność w rozmowie z taką osobą – jeśli nie chce się, by własne historie z życia prywatnego stały się tematem do powszechnych dyskusji przy kawie.

 

Ty – jako ktoś nowy – oczywiście mogłeś / mogłaś nie wiedzieć, że w rozmowie z tą osobą powinieneś / powinnaś ograniczyć opowiadanie o sobie do kilku ogólnych informacji. Plotkarz wykorzystał Twoją niepewność w nowym miejscu i wdzięczność na życzliwość, wyciągając od Ciebie jak najwięcej informacji. Co więcej, to, co Tobie wydało się neutralnym stwierdzeniem, osoba kochająca plotki mogła zamienić w soczystą, szokującą wiadomość na Twój temat, zgrabnie lawirując między prawdą a spekulacjami. 

 

Zwierzenia w pracy – co zrobić, kiedy powiedziałem za dużo?

 

Co zrobić, kiedy Twoje problemy już są na ustach współpracowników i szefa? Nie cofniesz czasu i nie wymażesz informacji z pamięci innych. Należą Ci się jednak wyjaśnienia i prawdopodobnie przeprosiny ze strony plotkarza, któremu dałeś / dałaś się wykorzystać. Doprowadź do konfrontacji.

 

Nie unikaj też pozostałych osób, nawet jeśli czujesz wstyd. Warto się przełamać i postarać się zbudować zdrowe relacje z ludźmi, z którymi pracujesz. Bierz udział w lunchach, proś o pomoc, pytaj i zagaduj. Pokaż, że jesteś w stanie poradzić sobie z osobistymi emocjami, zachowywać profesjonalizm. Możliwe, że szybko otrzymasz wsparcie ze strony pozostałych członków zespołu. 

 

 

Dlaczego zwierzamy się w pracy?

 

Niektórzy są zdania, że przestrzeń zawodowa to nie miejsce na opowiadanie o życiu osobistym. Ograniczają rozmowy z koleżankami i kolegami z pracy do kwestii związanych z wykonywanymi zadaniami w czasie pracy. Oczywiście zawsze pojawia się przestrzeń do tzw. small talków. Pogawędki w czasie przerw czy dyskusje na spotkaniach integracyjnych są ważne, ponieważ pozwalają obniżyć stres, a także zbudować zaufanie.

 

Niemniej często nawet tego typu konwersacje pozostają w sferze tzw. neutralnych tematów: rozmów o pogodzie, korkach, wydarzeniach sportowych, wydarzeniach kulturalnych, filmach, serialach, książkach i innej rozrywce, psach, kotach i innych zwierzakach domowych, urlopach, podróżach, modzie, motoryzacji, bieżących wydarzeniach (choć niekiedy tematy polityczne traktowane są już za zbyt osobiste, bo dotykające prywatnych poglądów).

 

W miejscu pracy, w którym spędzamy dużą część naszego życia, często pojawia się potrzeba pogłębienia relacji. Gromadząc wspólne doświadczenia, razem stawiając czoła różnym przeciwnościom i realizując wspólne cele, poznajemy charakter kolegi czy koleżanki z pracy, dowiadujemy się też nieco więcej o jej postawie życiowej, priorytetach, słabościach czy obawach. To, w jaki sposób współpracownik zachowuje się wobec innych, jak realizuje swoje zadania, świadczy o jego / jej cechach osobowości, przekonaniach czy wartościach, jakimi się kieruje. Widzisz , jak reaguje na stres, czy docenia innych, czy jest osobą egoistyczną, a może zawsze pomaga i tłumaczy trudne zagadnienia stażystom. Czy przestrzega procedur, czy ma do nich lekceważący stosunek, czy dba o narzędzia pracy, a może jest osobą roztrzepaną, mającą trudność w organizacji pracy, zachowaniu porządku w dokumentach itp. Jednocześnie w ten sam sposób dajemy poznać siebie. To całkiem naturalne, że im bardziej zaczynamy kogoś lubić i mu ufać, tym chętniej odsłaniamy siebie i dajemy poznać się także z prywatnej strony. 

 

Jednak zwierzenia z pracy mogą mieć też inne podłoże. Kiedy zmagamy się z poważnymi problemami w życiu osobistym, pozostajemy w dużym stresie i nie znajdujemy w bliskich osobach z rodziny bądź grona przyjaciół wsparcia, jakiego potrzebujemy, zaczynamy szukać go gdzieś indziej. Wówczas potrzeba obniżenia napięcia, znalezienia zrozumienia może być tak silna, że proste sygnały uprzejmości możemy nadinterpretować jako zaproszenie do zwierzeń. Desperacko poszukując powiernika, kogokolwiek życzliwego, kto zechce nas wysłuchać, możemy wpaść w pułapkę i obciążyć swoimi prywatnymi sprawami osobę, która wcale nie jest gotowa na to, by ich wysłuchać i uznaje to za niestosowne – albo co gorsza, która uzna je za świetną historię do opowiadania innym w czasie lunchu. 

 

Jeśli chcesz się zwierzyć z prywatnej sprawy, szczególnie bardzo osobistej czy bolesnej, zastanów się, co Tobą kieruje, a także czy masz podstawy by sądzić, że Twój sekret będzie u danej osoby bezpieczny.

 

 

Zasada ograniczonego zaufania – dlaczego warto ją zachowywać w relacjach w pracy?

 

Jak postępować, by nie wpaść pułapkę? Do nowego zespołu warto wkroczyć z otwartą głową i życzliwością. Pamiętaj jednak, że socjalizacja w pracy to dość długotrwały proces. Minie trochę czasu, nim lepiej poznasz współpracowników, hierarchię w firmie, odkryjesz, w jaki sposób postępować w danej sytuacji, w relacjach z konkretnymi ludźmi. Z kim lepiej nie poruszać pewnych tematów, kto jest obrażalski, a kto zawsze chętnie Ci pomoże. Dlatego na początku warto kierować się szczerością w kontaktach, ale i zasadą ograniczonego zaufania. Co to oznacza?

 

Po pierwsze nie kłam na swój temat, nie ubarwiaj życiorysu. Prawdopodobnie szybko zapomnisz, co powiedziałeś danej osobie, innemu koledze w pracy powiesz co innego – w efekcie szybko dostaniesz łatkę kłamczucha, osoby nie do końca godnej zaufania.

 

Po drugie stawiaj granice. Nie masz obowiązku odpowiadać na wszystkie pytania nowych kolegów i koleżanek. Jeśli jakiś temat Cię krępuje lub wydaje Ci się niestosowny, po prostu uprzejmie powiedz, że nie chcesz o tym mówić.

 

Po trzecie zaczekaj ze zwierzeniami do czasu, aż poznasz kogoś trochę lepiej. Zostaw zwierzenia dla przyjaciół, osób, którym naprawdę możesz zaufać.

 

Zwierzenia w pracy:

 

  • Zalety:

    • zacieśnianie więzów z kolegą / koleżanką z pracy, dzięki czemu znajomość zawodowa może przerodzić się w przyjaźń,
    • pogłębienie relacji społecznych w grupie i w efekcie zwiększenie poczucia przynależności i bezpieczeństwa,
    • obniżenie stresu, poczucie ulgi, 
    • uzyskanie dobrych rad od zaufanej osoby,
    • większa satysfakcja i przyjemność z pracy w przyjaznym środowisku, 
    • większe przywiązanie do miejsca pracy.

 

  • Wady

    • wymieszanie życia zawodowego i osobistego może prowadzić do stresu i kłopotliwych sytuacji, 
    • ryzyko zwierzenia się plotkarzowi lub osobie, która wykorzysta daną informację przeciwko nam, 
    • ryzyko zbyt szybkiego opowiadania o swoim życiu osobistym, co może być krępujące dla drugiej osoby, 
    • poczucie naruszenia własnej prywatności, gdy zwierzenia są wymuszane przez innych, 
    • spadek efektywności i stres spowodowany źle ulokowanym zaufaniem, plotkami i wykluczeniem z grupy.

 

Zwierzenia w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kogo można obdarzyć zaufaniem w pracy?

 

Nie zawsze szybko można rozpoznać, kto jest godny zaufania, a kto nie potrafi dochować tajemnicy. Zwracaj uwagę na pewne sygnały: jeśli współpracownik, którego poznajesz, w czasie pogawędki szybko zaczyna opowiadać o szczegółach z życia kolegów i koleżanek z pracy, możesz podejrzewać, że równie chętnie będzie mówić innym o Twoich sprawach. Zastanów się także, czy dana osoba odnosi się do innych z szacunkiem, czy jest zwykle prześmiewcza i krytyczna. Pamiętaj, że żeby zbudować zaufanie, potrzeba czasu i nie warto spieszyć się ze zwierzeniami!

 

  • Czego nie warto mówić o sobie w pracy?

 

Dla wielu osób praca to nie miejsce na opowiadanie o osobistych sprawach, wiele zależy jednak od specyfiki danego środowiska. Jeśli jesteś osobą nową w zespole, na początek poobserwuj, jakie tematy są podejmowane przez współpracowników: czy dotyczą wyłącznie kwestii zawodowych, czy też zahaczają o sferę prywatną. Koledzy i koleżanki z pracy mogą nie mieć ochoty słuchać o Twoim życiu rodzinnym czy problemach, a zespół to nie terapia grupowa! Z drugiej strony, jeśli panują w nim bliższe i mniej formalne relacje, masz ochotę opowiedzieć o sobie więcej i widzisz, że inni chętnie też poznaliby Cię bliżej, nic nie stoi na przeszkodzie, by być bardziej otwartym. Jednak nawet w takim przypadku często unika się tematów uznawanych za konfliktowe lub dotyczące wyznawanych wartości, np. polityki czy religii, a szuka się tematów łączących przez wspólnotę doświadczeń np. rodzicielstwo, pasje, odżywianie, sport, nawyki, zdrowie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    12 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Specjalista ds. Kadr i Administracji

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zakres obowiązków Prowadzenie i aktualizacja akt osobowych pracowników tymczasowych, Przygotowywanie i ewidencjonowanie dokumentów kadrowych (umowy o pracę, aneksy, wypowiedzenia, zaświadczenia), Obsługa ewidencji czasu pracy ( w tym: urlopy, nadgodziny, zwolnienia lekarskie ), Aktualizacja...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.