Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

 
Zwierzenia w pracy – kogo obdarzyć zaufaniem? Dlaczego warto zachować ostrożność?

Pierwszego dnia w nowym miejscu jesteś zachwycony / zachwycona atmosferą w pracy. Nowy kolega lub koleżanka szybko wciągają Cię w szczere rozmowy i nim się obejrzysz, opowiadacie nie tylko swoje historie z życia, ale też – zachęcony okazanym Ci zaufaniem – zwierzasz się ze swoich problemów osobistych. Dopiero po powrocie do domu zaczynasz się zastanawiać – czy nie powiedziałeś zbyt wiele? Czy życie prywatne to właściwy temat do rozmów ze współpracownikami i kiedy warto stosować zasadę ograniczonego zaufania? Dlaczego tak często wpadamy w oversharing, czyli zbyt dużą otwartość w niewłaściwym miejscu i czasie?

 

Spis treści

Czy warto zwierzać się w pracy? 

 

Jak może skończyć się powyższa historia? Wszystko zależy od tego, czy zaufanie w pracy zostało właściwie ulokowane. Jeśli trafiłeś na osobę mającą dobre intencje, całkiem możliwe, że to początek głębszej, nawet wieloletniej relacji. Przyjaźń w pracy jest przecież możliwa.

Jednak prawdopodobny jest też zupełnie inny scenariusz. Następnego dnia w kuchni wszyscy współpracownicy plotkują na temat Twoich problemów. Kiedy wchodzisz do pokoju – rozmowy milkną. Kątem oka dostrzegasz uśmieszki lub współczujące spojrzenia. Czujesz się wykorzystany i mimo dobrego początku zaczynasz wręcz rozważać zmianę pracy. Jak do tego doszło?

 

Komu nie warto się zwierzać w pracy?

 

Po pierwsze osoba, która wyciągnęła od Ciebie zwierzenia, była dla Ciebie kimś obcym – w związku z tym czuje większą lojalność wobec tych pracowników, których zna dłużej, innych kolegów i koleżanek – niż wobec Ciebie. Opowiedziała im, czego udało jej się dowiedzieć na Twój temat – w końcu wszyscy są ciekawi nowego pracownika.

 

Mogłeś / mogłaś także trafić na prawdziwego firmowego plotkarza – kogoś nie potrafiącego zachować tajemnicy, uwielbiającego spekulować na temat innych. Przykładowo, pozostali członkowie zespołu wiedzą, że należy zachować ostrożność w rozmowie z taką osobą – jeśli nie chce się, by własne historie z życia prywatnego stały się tematem do powszechnych dyskusji przy kawie.

 

Ty – jako ktoś nowy – oczywiście mogłeś / mogłaś nie wiedzieć, że w rozmowie z tą osobą powinieneś / powinnaś ograniczyć opowiadanie o sobie do kilku ogólnych informacji. Plotkarz wykorzystał Twoją niepewność w nowym miejscu i wdzięczność na życzliwość, wyciągając od Ciebie jak najwięcej informacji. Co więcej, to, co Tobie wydało się neutralnym stwierdzeniem, osoba kochająca plotki mogła zamienić w soczystą, szokującą wiadomość na Twój temat, zgrabnie lawirując między prawdą a spekulacjami. 

 

Zwierzenia w pracy – co zrobić, kiedy powiedziałem za dużo?

 

Co zrobić, kiedy Twoje problemy już są na ustach współpracowników i szefa? Nie cofniesz czasu i nie wymażesz informacji z pamięci innych. Należą Ci się jednak wyjaśnienia i prawdopodobnie przeprosiny ze strony plotkarza, któremu dałeś / dałaś się wykorzystać. Doprowadź do konfrontacji.

 

Nie unikaj też pozostałych osób, nawet jeśli czujesz wstyd. Warto się przełamać i postarać się zbudować zdrowe relacje z ludźmi, z którymi pracujesz. Bierz udział w lunchach, proś o pomoc, pytaj i zagaduj. Pokaż, że jesteś w stanie poradzić sobie z osobistymi emocjami, zachowywać profesjonalizm. Możliwe, że szybko otrzymasz wsparcie ze strony pozostałych członków zespołu. 

 

 

Dlaczego zwierzamy się w pracy?

 

Niektórzy są zdania, że przestrzeń zawodowa to nie miejsce na opowiadanie o życiu osobistym. Ograniczają rozmowy z koleżankami i kolegami z pracy do kwestii związanych z wykonywanymi zadaniami w czasie pracy. Oczywiście zawsze pojawia się przestrzeń do tzw. small talków. Pogawędki w czasie przerw czy dyskusje na spotkaniach integracyjnych są ważne, ponieważ pozwalają obniżyć stres, a także zbudować zaufanie.

 

Niemniej często nawet tego typu konwersacje pozostają w sferze tzw. neutralnych tematów: rozmów o pogodzie, korkach, wydarzeniach sportowych, wydarzeniach kulturalnych, filmach, serialach, książkach i innej rozrywce, psach, kotach i innych zwierzakach domowych, urlopach, podróżach, modzie, motoryzacji, bieżących wydarzeniach (choć niekiedy tematy polityczne traktowane są już za zbyt osobiste, bo dotykające prywatnych poglądów).

 

W miejscu pracy, w którym spędzamy dużą część naszego życia, często pojawia się potrzeba pogłębienia relacji. Gromadząc wspólne doświadczenia, razem stawiając czoła różnym przeciwnościom i realizując wspólne cele, poznajemy charakter kolegi czy koleżanki z pracy, dowiadujemy się też nieco więcej o jej postawie życiowej, priorytetach, słabościach czy obawach. To, w jaki sposób współpracownik zachowuje się wobec innych, jak realizuje swoje zadania, świadczy o jego / jej cechach osobowości, przekonaniach czy wartościach, jakimi się kieruje. Widzisz , jak reaguje na stres, czy docenia innych, czy jest osobą egoistyczną, a może zawsze pomaga i tłumaczy trudne zagadnienia stażystom. Czy przestrzega procedur, czy ma do nich lekceważący stosunek, czy dba o narzędzia pracy, a może jest osobą roztrzepaną, mającą trudność w organizacji pracy, zachowaniu porządku w dokumentach itp. Jednocześnie w ten sam sposób dajemy poznać siebie. To całkiem naturalne, że im bardziej zaczynamy kogoś lubić i mu ufać, tym chętniej odsłaniamy siebie i dajemy poznać się także z prywatnej strony. 

 

Jednak zwierzenia z pracy mogą mieć też inne podłoże. Kiedy zmagamy się z poważnymi problemami w życiu osobistym, pozostajemy w dużym stresie i nie znajdujemy w bliskich osobach z rodziny bądź grona przyjaciół wsparcia, jakiego potrzebujemy, zaczynamy szukać go gdzieś indziej. Wówczas potrzeba obniżenia napięcia, znalezienia zrozumienia może być tak silna, że proste sygnały uprzejmości możemy nadinterpretować jako zaproszenie do zwierzeń. Desperacko poszukując powiernika, kogokolwiek życzliwego, kto zechce nas wysłuchać, możemy wpaść w pułapkę i obciążyć swoimi prywatnymi sprawami osobę, która wcale nie jest gotowa na to, by ich wysłuchać i uznaje to za niestosowne – albo co gorsza, która uzna je za świetną historię do opowiadania innym w czasie lunchu. 

 

Jeśli chcesz się zwierzyć z prywatnej sprawy, szczególnie bardzo osobistej czy bolesnej, zastanów się, co Tobą kieruje, a także czy masz podstawy by sądzić, że Twój sekret będzie u danej osoby bezpieczny.

 

 

Zasada ograniczonego zaufania – dlaczego warto ją zachowywać w relacjach w pracy?

 

Jak postępować, by nie wpaść pułapkę? Do nowego zespołu warto wkroczyć z otwartą głową i życzliwością. Pamiętaj jednak, że socjalizacja w pracy to dość długotrwały proces. Minie trochę czasu, nim lepiej poznasz współpracowników, hierarchię w firmie, odkryjesz, w jaki sposób postępować w danej sytuacji, w relacjach z konkretnymi ludźmi. Z kim lepiej nie poruszać pewnych tematów, kto jest obrażalski, a kto zawsze chętnie Ci pomoże. Dlatego na początku warto kierować się szczerością w kontaktach, ale i zasadą ograniczonego zaufania. Co to oznacza?

 

Po pierwsze nie kłam na swój temat, nie ubarwiaj życiorysu. Prawdopodobnie szybko zapomnisz, co powiedziałeś danej osobie, innemu koledze w pracy powiesz co innego – w efekcie szybko dostaniesz łatkę kłamczucha, osoby nie do końca godnej zaufania.

 

Po drugie stawiaj granice. Nie masz obowiązku odpowiadać na wszystkie pytania nowych kolegów i koleżanek. Jeśli jakiś temat Cię krępuje lub wydaje Ci się niestosowny, po prostu uprzejmie powiedz, że nie chcesz o tym mówić.

 

Po trzecie zaczekaj ze zwierzeniami do czasu, aż poznasz kogoś trochę lepiej. Zostaw zwierzenia dla przyjaciół, osób, którym naprawdę możesz zaufać.

 

Zwierzenia w pracy:

 

  • Zalety:

    • zacieśnianie więzów z kolegą / koleżanką z pracy, dzięki czemu znajomość zawodowa może przerodzić się w przyjaźń,
    • pogłębienie relacji społecznych w grupie i w efekcie zwiększenie poczucia przynależności i bezpieczeństwa,
    • obniżenie stresu, poczucie ulgi, 
    • uzyskanie dobrych rad od zaufanej osoby,
    • większa satysfakcja i przyjemność z pracy w przyjaznym środowisku, 
    • większe przywiązanie do miejsca pracy.

 

  • Wady

    • wymieszanie życia zawodowego i osobistego może prowadzić do stresu i kłopotliwych sytuacji, 
    • ryzyko zwierzenia się plotkarzowi lub osobie, która wykorzysta daną informację przeciwko nam, 
    • ryzyko zbyt szybkiego opowiadania o swoim życiu osobistym, co może być krępujące dla drugiej osoby, 
    • poczucie naruszenia własnej prywatności, gdy zwierzenia są wymuszane przez innych, 
    • spadek efektywności i stres spowodowany źle ulokowanym zaufaniem, plotkami i wykluczeniem z grupy.

 

Zwierzenia w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kogo można obdarzyć zaufaniem w pracy?

 

Nie zawsze szybko można rozpoznać, kto jest godny zaufania, a kto nie potrafi dochować tajemnicy. Zwracaj uwagę na pewne sygnały: jeśli współpracownik, którego poznajesz, w czasie pogawędki szybko zaczyna opowiadać o szczegółach z życia kolegów i koleżanek z pracy, możesz podejrzewać, że równie chętnie będzie mówić innym o Twoich sprawach. Zastanów się także, czy dana osoba odnosi się do innych z szacunkiem, czy jest zwykle prześmiewcza i krytyczna. Pamiętaj, że żeby zbudować zaufanie, potrzeba czasu i nie warto spieszyć się ze zwierzeniami!

 

  • Czego nie warto mówić o sobie w pracy?

 

Dla wielu osób praca to nie miejsce na opowiadanie o osobistych sprawach, wiele zależy jednak od specyfiki danego środowiska. Jeśli jesteś osobą nową w zespole, na początek poobserwuj, jakie tematy są podejmowane przez współpracowników: czy dotyczą wyłącznie kwestii zawodowych, czy też zahaczają o sferę prywatną. Koledzy i koleżanki z pracy mogą nie mieć ochoty słuchać o Twoim życiu rodzinnym czy problemach, a zespół to nie terapia grupowa! Z drugiej strony, jeśli panują w nim bliższe i mniej formalne relacje, masz ochotę opowiedzieć o sobie więcej i widzisz, że inni chętnie też poznaliby Cię bliżej, nic nie stoi na przeszkodzie, by być bardziej otwartym. Jednak nawet w takim przypadku często unika się tematów uznawanych za konfliktowe lub dotyczące wyznawanych wartości, np. polityki czy religii, a szuka się tematów łączących przez wspólnotę doświadczeń np. rodzicielstwo, pasje, odżywianie, sport, nawyki, zdrowie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inżynier Budowy (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Wsparcie w przekazywaniu wiedzy technicznej i metodologii realizacji. Zarządzanie projektami zgodnie z : koncepcją i metodologią realizacji, inżynierią i projektowaniem, zadaniami geodezyjne, tworzeniem instrukcji roboczych dla instalacji i procesów budowlanych. Planowanie i...
  • Kierownik Budowy (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Rozpoznawanie i spełnianie wymagań jakościowych określonych w warunkach kontraktu Wsparcie techniczne w przygotowywaniu oferty Udział w wyborze podwykonawców i dostawców oraz w procesach negocjacji cen usług i materiałów Przejmowanie placu budowy i organizacja jej zaplecza...
  • Kierownik Projektu (budownictwo tunelowe)

    PORR S.A.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadanie Kompleksowe zarządzanie projektem zgodnie z warunkami kontraktu Weryfikacja dokumentacji inwestycji pod względem formalnym i technicznym Przygotowanie budżetu realizacyjnego projektu, jego kontrola, monitorowanie zmian i realizacji projektu Nadzór nad procesem kontraktacji...
  • Specjalista ds. Handlowych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania i utrzymywanie kontaktów i prowadzenia rozmów handlowych; prowadzenia działalności marketingowej zgodnie z polityką firmy; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; monitorowania rynku i analizy konkurencji;...
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu opieki seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska wykonywanie zabiegów higieniczno-pielęgnacyjnych; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius Medical Care Polska S.A.   Sochaczew    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.