Praca.pl Poradniki Rynek pracy
5 porad, jak sobie poradzić przy przejściu z freelancingu na etat

5 porad, jak sobie poradzić przy przejściu z freelancingu na etat

 
5 porad, jak sobie poradzić przy przejściu z freelancingu na etat

Tryb działania freelancera i osoby na etacie jest zupełnie inny. Nie dziwi zatem, że wiele osób chcących porzucić pracę na własny rachunek na rzecz zatrudnienia w firmie na początku napotyka wiele trudności, szczególnie gdy chodzi o organizację pracy. Jak sprawić, by transfer do pracy na etacie przebiegał gładko i bezproblemowo?

 

Spis treści

Pamiętaj o dobrym nastawieniu

 

Na początek zastanów się, dlaczego zdecydowałeś się przejść na etat. Jakie są dobre strony stałego zatrudnienia w firmie? Co nie całkiem podobało Ci się w pracy freelancera? Dostrzeż plusy swojej nowej sytuacji, a także obiektywnie oceń związane z nią trudności. Jako pracownik na umowie nie musisz rezygnować z siebie i tego, co jest dla Ciebie ważne. Wcześniej pracowałeś na własny rachunek, od tej pory jesteś graczem drużynowym – to nieco zmienia perspektywę. Jeśli zależy Ci na swobodzie w wykonywaniu zadań – walcz o nią w miejscu pracy, przedyskutuj z przełożonym zakres swojej odpowiedzialności. Bądź jednak elastyczny, postaraj się wypracować kompromis. Postaraj się zachować optymizm – skoro tak długo dawałeś sobie radę samodzielnie, dlaczego miałoby Ci się nie powieść w zespole?

 

Zadbaj o rutynę

 

Freelancer rzadko pracuje o ustalonych porach. Dlatego może mieć spory problem z przyzwyczajeniem się do wykonywania zadań od 8:00 do 16:00 pięć dni w tygodniu (lub w innych godzinach wynikających z grafiku). Co więcej, zgodnie z umową o pracę pracownik musi wykonywać zadania w miejscu wskazanym przez pracodawcę – np. w biurze. Ściśle ustalone czas i miejsce pracy narzucają rutynę, do której każdy zatrudniony musi się przyzwyczaić.

 

Jak to zrobić? Przede wszystkim miej świadomość, że początkowo możesz doświadczać kłopotów z koncentracją na zadaniach – Twój umysł musi przyzwyczaić się do trybu wzmożonej aktywności o pewnych porach. Przezornie pozbądź się więc rozpraszaczy, pamiętaj o robieniu regularnych przerw.

 

Pomocne może być także wypracowanie własnych rytuałów. Jako freelancer zlecenia wykonywałeś w nocy, a teraz czeka Cię wczesne wstawanie? Będziesz musiał przeprogramować swój zegar biologiczny, co początkowo może być dość bolesne. Wiedz jednak, że Twój organizm ma zdolność szybkiego przystosowania się do nowych warunków. By sobie pomóc, wypracuj poranną rutynę, daj sobie czas na wypicie kawy czy herbaty i spokojny dojazd do pracy.

 

Zacznij nabierać też dobrych nawyków, jeśli chodzi o relaks po pracy. Pracujesz przed komputerem? Twoim najlepszym przyjacielem jest więc sport czy inna forma aktywnego wypoczynku.

 

Rytuały, dobre nawyki pomogą Ci na nowo poukładać dzienny rozkład zajęć, i ten związany z pracą, i życiem prywatnym.

 

Zachowaj cierpliwość

 

Miej do siebie cierpliwość – jesteś profesjonalistą, musisz po prostu przystosować się do nowych okoliczności. Dlatego zdawaj sobie sprawę, że w początkowym okresie pracy na etacie możesz czuć stres, znużenie czy frustrację. Przyzwyczajanie się do nowych okoliczności to niełatwy proces. Trudności, jakich doświadczasz, szybko miną, dlatego nie wściekaj się na siebie, bądź wyrozumiały, daj sobie czas.

 

Zadbaj o skupienie na jednej czynności

 

Jako freelancer musiałeś wykazać się dużą samodzielnością i wielozadaniowością. Praca na etacie jest łatwiejsza, ponieważ nie musisz już przejmować się kwestiami kontraktów z kontrahentami, planowaniem budżetu, rozliczeniami z fiskusem. Bardzo często masz też z góry ustalony rozkład zajęć. Odpada sporo kwestii organizacyjnych – wystarczy, że skoncentrujesz się na swoich zadaniach zawodowych.

 

Przejście z wielozadaniowości do skupienia na jednej czynności też może przysparzać trudności. Jak poprawić swoją zdolność do koncentracji? Jest wiele technik – poleca się w szczególności medytację, jogę, czytanie książek, majsterkowanie lub oddawanie innemu hobby. Przyzwyczajaj umysł do długotrwałego skupienia na danym zadaniu.

 

Rozmawiaj ze współpracownikami

 

Jako freelancer prawdopodobnie pracowałeś w pojedynkę lub miałeś ograniczone kontakty z osobami, z którymi współtworzyłeś dany projekt. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku pracy na etacie w siedzibie firmy. Musisz przywyknąć do codziennych rozmów z wieloma osobami, wspólnego przebywania w jednym miejscu, spotkań, grupowych lunchów, przerw na kawę itp.

 

Start w nowym miejscu znacznie ułatwi nawiązanie relacji ze współpracownikami. Postaraj się ich poznać, bądź życzliwy i otwarty. Dobra atmosfera redukuje stres. sprawia, że pracuje się przyjemniej. O wiele chętniej będziesz też pojawiać się w biurze, w którym ludzie odnoszą się do siebie przyjaźnie.

 

Co więcej, nowi koledzy i koleżanki z pracy pomogą Ci odnaleźć się w nieznanej rzeczywistości. Dzięki nim dowiesz się, do kogo zwrócić się z konkretną sprawą, kogo poprosić o pomoc, którego współpracownika unikać przed godziną 10:00 itp. Takich niepisanych zasad jest w każdym miejscu pracy mnóstwo – im szybciej je przyswoisz, tym łatwiej będzie Ci funkcjonować jako pracownik na etacie.


Sprawdź także, jak zostać freelancerem.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Cursor S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu / tymczasowa/dodatkowa   45,00 - 70,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Dołącz do naszego zespołu jako Brand Master! Zadania, które będziesz realizować: budowanie silnej, profesjonalnej reputacji marki na rynku; aktywne pozyskiwanie nowych konsumentów; przekazywanie informacji marketingowych i sprzedaż produktów z portfolio BAT (podgrzewacze, e-papierosy,...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży drogowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja, współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Zakres zadań organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży mostowej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z kierownikami robót,...
  • Inżynier / Inżynierka Budowy- branża geotechniczna

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży geotechnicznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie przedmiarów i obmiarów robót w branży torowej, współudział przy prowadzeniu uzgodnień projektowych, przekazywanie uzgodnień technicznych podwykonawcom i wykonawcom, rozliczanie zakontraktowanych podwykonawców, aktywny udział w procesie produkcji,...
  • Dyrektor / Dyrektorka Liceum dla Młodzieży

    TEB Edukacja   Legnica    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: nadzór nad prawidłowym realizowaniem programów nauczania i realizacją podstawy programowej, opracowywanie i realizacja planu pracy szkoły, w tym szkolnych planów nauczania, planów zajęć edukacyjnych, pełnienie nadzoru pedagogicznego, kreowanie rozwiązań...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?