Praca.pl Poradniki TSL
Plusy i minusy pracy w logistyce

Plusy i minusy pracy w logistyce

 
Plusy i minusy pracy w logistyce

Z analiz serwisu Praca.pl wynika, że branża logistyki i dystrybucji należy do topowych, jeśli chodzi o ilość publikowanych w serwisie ogłoszeń rekrutacyjnych. Aż 7,4% wszystkich ogłoszeń w serwisie to właśnie logistyka i dystrybucja. Czyni to z tej branży jednego z najpoważniejszych pracodawców, który dodatkowo od kilku lat cierpi na deficyt pracowników.

 

Spis treści

Plusy i minusy pracy w logistyce

 

Szybka ekspansja branży, rozwój finansowy, duża liczba miejsc pracy, możliwość międzynarodowego rozwoju i nowe obszary zawodowe – to główne plusy pracy w TSL.

Do minusów pracy w tym obszarze należą: nierówność płac pomiędzy stanowiskami, duży poziom wymagań wobec pracowników i wysoki poziom stresu oraz konieczność pracy w nieregularnym trybie.


Jakich stanowisk w TSL jest najwięcej?

 

Z analiz ogłoszeń publikowanych w serwisie pracy Praca.pl wynika, że najwięcej ofert pracy w branży TSL pojawia się na stanowiska: Magazynier (w tym osoby zarządzające magazynowaniem) – praca operacyjna, fizyczna. Związana często z wymaganiami posiadania uprawnień na wózki widłowe i ciągnikowe. Wynagrodzenie najczęściej godzinowe, a praca często w systemie zmianowym.

  • Spedytor (krajowy oraz międzynarodowy) – tu wymaga się doświadczenia (najczęściej ok. 2 lat), znajomości giełd transportowych, nastawienia na działanie proklienckie, umiejętności pracy pod presją czasu, a w przypadku spedycji międzynarodowej – również znajomości języków obcych.

 

  • Kierowca (najczęściej kat. C+E) – plusem są różnego rodzaju certyfikaty i kursy. Ze względu na dużą konkurencję na rynku i brak pracowników coraz częściej kierowcy zatrudniani są na umowę o pracę.

 

  • Supply Planner (osoba odpowiedzialna za planowanie łańcucha dostaw, kontakt z dystrybutorami, zarządzanie całością transportu od strony operacyjnej).

 

Czy w logistyce jest miejsce dla kobiet?

 

Zatrudnione w tym obszarze kobiety udowadniają, że tak. TSL to branża zdominowana przez mężczyzn, ale – jak pokazują konkretne historie, np. Beaty Krawczyk (dyrektor zarządzająca Mainfreight Poland Sp. z o.o) czy Marzeny Wal (dyrektor handlowy ID Logistics) – kobieta również może znaleźć w niej swoje miejsce. Niestety, z badań przeprowadzonych w ramach IV Forum Kobiet w Logistyce wynika, że 1/3 zatrudnionych w TSL pań uważa, że pracodawcy faworyzują płeć męską, a ponad połowa nie czuje, by pracodawcy wspierali kobiety. To dla kandydatek zainteresowanych pracą w tym obszarze ważna wiadomość – kariera nie jest niemożliwa, ale na pewno nie będzie łatwa. Za to dojście do wysokiego stanowiska zapewni dużą satysfakcję.


Nowe wyzwania w logistyce

 

Tak jak w każdej branży, tak w logistyce i transporcie warto mieć rękę na pulsie w zakresie nowych stanowisk i wyzwań, które się wraz z nimi w branży pojawiają. Dzięki nowym technologiom i globalizacji rośnie zapotrzebowanie na nowe specjalności, w których wiedzę nierzadko można zdobyć jedynie przez doświadczenie i praktykę. Jakimi obszarami logistyki warto się zainteresować, by w przyszłości być ekspertem wśród niewielu specjalistów?

 

E-logistyka – branża przyszłości

 

Dzięki wykorzystaniu nowych technologii i internetu logistyka zmienia swoje oblicze. Może zredukować liczbę pośredników (hurtowników czy dystrybutorów), a towar jest w stanie płynnie przemieszczać się po świecie, zarządzany zdalnie przez internet, i trafiać bezpośrednio do klienta. Aby to było możliwe, konieczna jest idealna koordynacja działań i planowanie łańcucha dostaw oraz szybka wymiana i dostęp do informacji. To zaś sprawia, że w obszarze logistyki rozwija się cała infrastruktura IT – od systemów ERP i CRM poprzez oprogramowanie SRM (Supplier Relationship Management) po SCM (Supply Chain Management). Powstają też systemy odpowiadające każdemu poddziałaniu logistycznemu – np. systemy umożliwiające zarządzanie głosem w magazynach (pick-by-voice), elektroniczne sprawdzanie kompletności ładunku czy porównywarki umożliwiające wybór najbardziej korzystnego dostawcy. Każdy z tych obszarów wymaga specjalistycznej wiedzy, a wraz z rozwojem technologicznym rosną możliwości, jakie ma przed sobą e-logistyka.

 

Kogo potrzebuje e-logistyka?

 

Inżynierów oprogramowania potrafiących projektować systemy wspierające logistykę, specjalistów IT, którzy są w stanie realizować nowoczesne rozwiązania informatyczne (programiści, administratorzy), wdrożeniowców, którzy potrafią implementować systemy do firm. W tym obszarze odnajdą się również osoby z doświadczeniem w tradycyjnej logistyce, które będą w stanie przestawić swój sposób myślenia i zaadaptować posiadaną wiedzę do nowych warunków.


Administracja w logistyce

 

Dzięki centralizacji procesów i wykorzystaniu nowych technologii firmy, którym udało się uzyskać przewagę konkurencyjną, rosną niezwykle szybko. To zaś sprawia, że firmy małe zaczynają aspirować do pozycji średnich, a te stają się dużymi przedsiębiorstwami. Taka zmiana wymaga całego szeregu nowych stanowisk administracyjnych i tych związanych z obsługą klienta. W logistyce jest więc coraz więcej pracy niekoniecznie dla dystrybutorów i spedytorów, ale również dla pracowników działów HR, marketingu, IT.

 

 

Logistyka w e-commerce

 

Handel elektroniczny rośnie w siłę. By sklepy internetowe mogły być konkurencyjne, muszą coraz mocniej skupiać się na klientach, a to oznacza nie tylko jak najszybszą dostawę towaru, ale również danie klientowi możliwości jego wygodnego odebrania, sprawdzenia czy umożliwienia zwrotu bez zbytniej biurokracji. Dla logistyki oznacza to konieczność dopasowania się do wymagań klientów i nowego rynku.

 

Logistyka w e-commerce to transport wielu małych i lekkich paczek z dostawą do centrów miasta to spore wyzwanie, by skoordynować działania tak, by dostawa była szybka, wygodna i tania. Z wielu badań wynika, że Polska będzie jednym z najważniejszych rynków e-commerce w Europie. Nie tylko jesteśmy krajem o sporym potencjale zakupowym, ale również nasza lokalizacja sprawia, że jesteśmy atrakcyjnym partnerem dla zagranicznych podmiotów.

Z badania przeprowadzonego przez Prologis wynika, że każdy miliard euro nowej sprzedaży w sektorze e-commerce generuje zapotrzebowanie na 77 tys. m² nieruchomości logistycznych. W Europie do 2020 roku pojawi się zatem zapotrzebowanie na 15 mln m² powierzchni magazynowej oraz 200 tys. miejsc pracy (czyli około 100 dziennie!).


Kogo potrzebuje logistyka w e-commerce?

 

Specjalistów od zarządzania dostawami, ekspertów potrafiących zaprojektować systemy dopasowane do różnych platform sklepowych, pracowników do zarządzania powierzchnią magazynową, specjalistów potrafiących zoptymalizować koszty obsługi sklepów internetowych posiadających wahania sprzedaży w ciągu roku. To wszystko nowe obszary działania, w których specjalistów będzie na razie brakować.


Ile zarabia się w logistyce?

 

Z analiz przedstawionych na seminarium „Wynagrodzenia w branży TSL – w oczekiwaniu na rok 2016” wynika, że zarobki w branży w najbliższym czasie mogą wzrosnąć. Wynika to zarówno z coraz większego zapotrzebowania na pracowników jak i fakty że w innych branżach płace bywają wyższe – i to przyciąga najzdolniejszych. Jeśli branża chce być atrakcyjna i mieć dostęp do pracowników, musi zrewidować siatki płac.

Dla polskich pracowników zagrożeniem mogą być emigranci z Ukrainy, którzy coraz chętniej zatrudniani są w logistyce i zaczynają wypełniać wolne wakaty. Zarobki w logistyce: spedycja krajowa drogowa 3 700 – 5 500 zł brutto spedycja międzynarodowa drogowa 4 200 – 5 600 zł brutto spedycja morska 4 900 – 6 800 zł brutto spedycja lotnicza 4 500 – 6 800 zł brutto Najniższe zarobki są w województwach: podkarpackim, świętokrzyskim, lubuskim. Najwyższe – w kujawsko-pomorskim, łódzkim i mazowieckim.

 

Nierówność płac w logistyce

 

Dla kandydatów szukających pracy w TSL ważne jest to, że płace w branży są bardzo nierównomierne. Pomiędzy poszczególnymi stanowiskami, regionami kraju oraz tym, jakiej wielkości jest firma, istnieją ogromne dysproporcje – nawet do 100%. Wysokość wynagrodzenia zależy nie tylko od doświadczenia kandydata, ale również od znajomości języków obcych, gotowości do pracy w niestandardowym wymiarze czasu oraz regionu, w jakim się pracuje.

 

Czytaj także: Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Więcej artykułów "TSL"

Polecane oferty

  • Kierowca Kat. C+E z kodem 95

    Gröner Harnecker Logistik GmbH   Niemcy, Kassel, Hamm i Henstedt-Ulzburg    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   13 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    6 dni
    Zadania: Praca polega na rozwożeniu żywności z magazynu do sklepów. (tzw. praca wokół komina) Załadunek i rozładunek towaru;
  • Pracownik magazynu bez znajomości języka

    OTTO Work Force   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twoja rola: Jako pracownik magazynu będziesz kluczowym ogniwem procesu logistycznego. Do Twoich zadań należeć będzie: Kompletowanie i pakowanie zamówień; Kontrola jakości; Etykietowanie paczek i obsługa zwrotów; Skanowanie, zamykanie i wysyłka przesyłek; Sortowanie produktów; Praca...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Utrzymania Wózków i Sprzętu Transportowego

    Media Expert   Łódź, Centrum Dystrybucji    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    Opis stanowiska Zapewnienie sprawnego funkcjonowania urządzeń transportu bliskiego oraz nadzór nad akumulatorownią; Organizacja napraw i kontakt z serwisami zewnętrznymi; Prowadzenie dokumentacji serwisowej i kontrola kosztów eksploatacji; Monitorowanie zapasów części zamiennych i ich...
  • Pomocnik magazynowy do pakowania w zakładzie mięsnym

    Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe TOPAZ   Żeleźniki    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    10 godz.
    Twoje zadania: pakowanie wędlin i produktów mięsnych zgodnie z procedurami; ważenie, etykietowanie i przygotowanie towaru do wysyłki; kontrola jakości produktów przed zapakowaniem; kompletacja zamówień i układanie do pojemników; utrzymywanie porządku na magazynie i na stanowisku pracy;
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Pracownik w magazynie – Operator Wózka Widłowego (Czołowego)

    TIM Tietze Industrie Montage GmbH   Niemcy, Wolfsburg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Poszukujemy operatorów wózków widłowych do pracy w magazynie w branży automotive w miejscowości Wolfsburg (Niemcy). Praca przy rozładunku i załadunku kontenerów oraz platform transportowych z częściami na linię produkcyjną. Zatrudnienie od zaraz! Opis stanowiska: Obsługa wózka...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.