Boomerang employee – czy ponowne zatrudnienie byłego pracownika to dobry pomysł?

 
Boomerang employee – czy ponowne zatrudnienie byłego pracownika to dobry pomysł?

Czy ponowne zatrudnienie osoby, która kiedyś była już częścią firmy i z jakichś przyczyn ją opuściła, to dobry pomysł?

 

Boomerang employee – definicja

 

Mianem boomerang employee z angielskiego określa się pracownika, który ponownie został zatrudniony w firmie, gdzie już kiedyś pracował.

Powody, dla których ktoś po odejściu decyduje się wrócić do firmy, są bardzo różne. Motywacja może być podyktowana sprawami osobistymi – jak wyprowadzka do innego miejsca, a potem powrót, czy kwestiami zawodowymi, np. lepszymi warunkami pracy i wynagrodzeniem zaoferowanym w nowej firmie czy chęcią podnoszenia swoich kwalifikacji. To, dlaczego, w jakich okolicznościach i atmosferze pracownik odszedł, ma duże znaczenie przy ponownym jego zatrudnieniu. Jeśli w grę wchodziły konflikt na linii pracownik-przełożony, chęć zemsty na szefie i wiele negatywnych emocji, o powrocie nie może być mowy. Wielu pracodawców dba  jednak o tzw. outboarding i pozytywne relacje z byłymi członkami zespołu, a gdy zwolni się stanowisko, nie waha się zaproponować go osobie, która doskonale zna przedsiębiorstwo. Dlaczego? Ponieważ ponowne zatrudnienie pracownika może być dla pracodawcy bardzo korzystne.

 

Ponowne zatrudnienie byłego pracownika – dlaczego warto?


Rekrutacja w przypadku osoby, którą już się zna, przebiega zdecydowanie szybciej niż kiedy szuka się nowych kandydatów. Może zacząć się od rozmowy kwalifikacyjnej. Rekruter powinien poznać powody ponownego zwolnienia i zatrudnienia u tego samego pracodawcy, dowiedzieć się, co boomerang employee robił w czasie nieobecności. Na nowo ustala się warunki współpracy, prowadzi negocjacje finansowe. Osoba, która podjęła ryzyko i zrezygnowała z pracy, zdobyła doświadczenie w innym miejscu, zapewne będzie oczekiwać lepszych warunków niż poprzednie. Pracodawca powinien się z tym liczyć. Wiele jednak zyskuje. Przede wszystkim nie musi prowadzić kosztownej rekrutacji ani organizować procesu wdrażania kandydata do pracy. Stary – nowy pracownik zna już metody pracy, zespół. Wie, do kogo, z czym się zgłosić. Dzięki temu bardzo szybko może osiągnąć wysoki poziom wydajności.

Na koniec trzeba jednak podkreślić, że ponowne zatrudnienie pracownika wiąże się też z pewnymi trudnościami. Jeśli dana osoba została zwolniona w wyniku złej sytuacji finansowej firmy i przyjęta, kiedy sprawy się poprawiły, może czuć się jak gorszy pracownik, nie mieć zaufania do pracodawcy i być mniej lojalna niż wcześniej. Jeśli też zmieniło się kierownictwo czy ważne zasady firmy, zaadaptowanie się do zmian może nie być wcale łatwe. Każdy przypadek warto zatem rozpatrywać indywidualnie.

 

Więcej artykułów "Zmiana pracy"

Polecane oferty