Praca.pl Poradniki Beauty&Fashion
Czarny koń biznesu

Czarny koń biznesu

 
Czarny koń biznesu

Wydatki na odzież i kosmetyki rosną na całym świecie, a wraz z większą konsumpcją, zwiększa się ilość miejsc pracy. Wprawdzie branża modowa bardziej niż z Warszawą kojarzy się nam z Paryżem, Mediolanem czy Nowym Jorkiem, ale Polki też chcą być modne i zadbane. A to sprawia, że również w Polsce branża beauty & fashion rozwija się niezwykle dynamicznie.

 

Spis treści

Branża fashion – możliwości i wyzwania

 

W Polsce branża odzieżowa zdominowana jest przez zachodnie marki sieciowe. Nie znaczy to jednak, że nie mamy polskich, liczących się w kraju i na świecie marek. Odzież Bytom S.A., LPP S.A. (House, Cropp, Mohito, Reserved), Warmia S.A. można spotkać również w Paryżu czy Madrycie. Możemy też pochwalić się kilkoma znanymi nazwiskami – Paprocki & Brzozowski, Zień, Gosia Baczyńska.

Powoli pojawia się również trend, od dawna widoczny już na Zachodzie, zainteresowania designerskimi, niszowymi projektami. Często produkowanymi w limitowanych, krótkich seriach przez projektantów, których nazwiska zaczynają być coraz bardziej rozpoznawalne. Ich prace pojawiają się głównie w internetowych showroomach (PolscyProjektanci.com, ptasia6, Mostrami, Fabryka Stylu) i na targach mody niezależnej (np. na Mustache Yard Sale w Warszawie pojawiło się 400 wystawców i ponad 35 tys. odwiedzających).

 

Własna marka fashion?

 

To jedna z możliwości dla młodych, kreatywnych osób, które interesują się modą. Aby zacząć, trzeba mieć zarówno talent, jak i pomysł na siebie. Ci, którym się udało, podkreślają, że ważne jest, by mimo własnych wizji artystycznych projektować ubrania wygodne do noszenia i z dobrych gatunkowo materiałów, bo na to właśnie uwagę zwracają polscy konsumenci. Jeśli mamy zapłacić za ubranie więcej niż w popularnej sieciówce, to chcemy czuć różnicę nie tylko stylu, ale również jakości.

Do uruchomienia własnej marki odzieżowej nie potrzeba wiele na start. Niektórym wystarczyło zaledwie kilka tysięcy złotych. Ubrania można promować głównie w internecie, korzystając z social mediów i blogmarketingu. Trzeba jednak mieć pomysł na siebie oraz przygotowanie biznesowe – zrobić biznesplan, wyznaczyć cele do osiągnięcia. Bez tego sukcesu nie da się osiągnąć.

 

Własny e-sklep?

 

Dla interesujących się modą, którzy jednak sami nie chcą projektować, też jest rozwiązanie – e-sklep bądź platforma showroomowa pośrednicząca między klientem docelowym a projektantem czy marką odzieżową. Tego typu inicjatywy działają najczęściej w oparciu o dropshipping, a główne zadanie właściciela e-sklepu opiera się na promocji i pozyskiwaniu ruchu. Konieczne jest tu nie tylko zainteresowanie modą, ale ogromna wiedza o marketingu, zwłaszcza internetowym. Potencjał jest, bo Polacy nadal nieco jeszcze odstają od Zachodu w zakresie ilości wykonywanych zakupów online, a moda należy do najszybciej rozwijających się kategorii e-commerce na świecie.

 

Doradztwo stylizacyjne?

 

Obszarem, który daje młodym kreatywnym wiele możliwości, jest praca w obszarze doradztwa i konsultingu związanego ze stylizacjami. Stylistów zatrudniają nie tylko media, ale również firmy produkujące odzież, sklepy, platformy e-commerce czy nawet osoby prywatne. Popularne stanowisko to personal shopper.

 

Część dużego biznesu modowego

 

Stylistów, projektantów, designerów poszukują też większe marki odzieżowe. To oferta dla tych, którzy chcą być częścią większej korporacji. Warto zauważyć, że struktura dużych firm z branży fashion mocno przypomina FMCG – też mamy działy produkcji, logistyki, zakupów, dystrybucji, marketingu, księgowości i finansów. W niektórych działach (projektowanie, rozwój produktu) konieczne jest wykształcenie związane z modą. W pozostałych zainteresowanie branżą fashion pomaga, a konieczne jest wykształcenie kierunkowe.

 

Branża beauty – możliwości i wyzwania

 

23 mld zł – tyle, według prognoz PMR, ma wynieść wartość branży w 2017 roku. Głównym odbiorcą kosmetyków jest w Polsce kobieta w wieku 18-29 lat, która kosmetyki kupuje w drogerii stacjonarnej, ale coraz częściej szuka ofert w internecie. W siłę rośnie też segment mężczyzn (którzy do niedawna używali jedynie przysłowiowego mydła) oraz zamożniejsza część pokolenia 65+.

Według „Raportu o stanie branży kosmetycznej w Polsce 2017. 15 lat rozwoju”  w Polsce działa około 400 podmiotów w sektorze kosmetyków. Są to zarówno duże, międzynarodowe koncerny, jak małe i średnie przedsiębiorstwa. Polska to szósty rynek kosmetyków w Europie, który rośnie najszybciej i który już zatrudnia ponad 16,5 tys. osób.

 

Gdzie jest praca w obszarze beauty?

 

Dwa najważniejsze sektory to producenci i dystrybutorzy oraz drogerie. Ci pierwsi szukają głównie osób odpowiedzialnych za rozwój linii kosmetyków (technolodzy, kosmetolodzy, toksykolodzy, chemicy, laboranci, farmaceuci) oraz ich sprzedaż (przedstawiciele handlowi, specjaliści ds. eksportu, konsultanci). To ciekawa, rozwojowa praca dla osób, które łączą wykształcenie kierunkowe z zainteresowaniami kosmetycznymi.

Drugim dużym pracodawcą w branży są sklepy kosmetyczne, które zostały w Polsce zdominowane przez drogerie sieciowe, a praca w nich bazuje na schemacie znanym z sieci handlowych. I tak samo jak w innych sklepach sieciowych, ścieżka awansu wiąże się ze szkoleniami wewnętrznymi, często relokacją i szeroką ofertą stanowisk pracy w centralach. Dynamiczny rozwój większości sieci drogeryjnych sprawia, że szczególnie poszukiwane są osoby odpowiedzialne za rozwój terytorialny i otwieranie nowych placówek.

 

Na jakie cechy stawia branża beauty?

 

Artur Vonau, dyrektor handlowy Cosmo Group, właściciela takich marek jak NeoNail, Black-Lashes i Revi, podkreśla, że idealny kandydat powinien interesować się branżą, choć może mieć doświadczenie także z innych sektorów rynku.

 

– Poszukiwane są osoby otwarte na nowe wyzwania, umiejące szybko dostrzegać i analizować zmiany w otoczeniu. Kandydaci potrafiący działać w środowisku mocno konkurencyjnym. Potrafiący szybko i skutecznie budować relacje biznesowe odnoszące się do potrzeb rynku oraz klientów. Przyda się również odporność na stres i umiejętność pracy w grupie oraz cierpliwość i konsekwencja w dążeniu do celu – wyjaśnia.

 

Vonau podkreśla również, że to co ważne w każdej branży, ale w sektorze beauty jest szczególnie istotne, to energia i radość życia. Każdy pracownik jest przecież wizytówką firmy.

 

Ciekawe stanowiska w branży beauty:

 

  • Dermokonsultant / konsultant marki

 

Osoba odpowiedzialna za profesjonalne doradztwo w zakresie produktów pielęgnacyjnych. Najczęściej są to osoby zatrudnianie przez producentów lub dystrybutorów. Pracują bezpośrednio z klientem. Pożądane jest wykształcenie kierunkowe, np. kosmetologia, ale nie jest to konieczne. Coraz więcej ofert kierowanych jest do osób bez doświadczenia, które są przygotowywane przez firmę poprzez serię szkoleń.

  • Safety assessor

 

Osoba odpowiedzialna za ocenę bezpieczeństwa kosmetyku. Analizę opiera na danych dostarczonych przez producenta i ocenie toksykologicznej składników kosmetyku. Przygotowuje raporty oceniające to, na ile kosmetyk jest bezpieczny dla człowieka. To praca badawcza, analityczna i wymagająca śledzenia najnowszych badań z zakresu biologii, chemii, mikrobiologii i toksykologii. Safety assessorem może zostać osoba, która ukończyła studia farmaceutyczne, medyczne, biochemiczne, kosmetologiczne lub uzyska certyfikat. Każdego roku w Brukseli organizowany jest specjalistyczny kurs „Safety Assessment of Cosmetics in the EU – Training Course”, który kosztuje niestety prawie 4000 euro.

 

  • Specjalista ds. marketingu 

 

Osoby specjalizujące się w marketingu beauty poszukiwane są przez małe i duże marki. Na tym stanowisku sprawdzą się osoby z wiedzą marketingową (szczególnie w obszarze nowych mediów, influencer marketingu, zarządzania treścią i analityki), które jednocześnie pasjonują się kosmetykami i nowościami z branży. Osoby bez doświadczenia mogą próbować swoich sił w ramach staży organizowanych przez niektóre firmy z branży.

Branża beauty & fashion to jedna z najmocniej rozwijających się branż, która daje szanse zarówno osobom szukającym pracy w stabilnych strukturach organizacji, jak i tym, które chcą działać na zasadzie wolnego strzelca. Jest otwarta na specjalistów i osoby bez doświadczenia, a kolejne lata na pewno przyniosą kilka zmian i nowych ciekawych zawodów.

Więcej artykułów "Beauty&Fashion"

Polecane oferty

  • Kosmetolog / Kosmetolożka

    Centrum Medyczne Damiana Sp. z o.o.   Warszawa, Plan Konesera 10a    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu
    15 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetologii (m.in. epilacji laserowej, peelingów chemicznych, mikronakłuwania skóry, fototerapii), ułożenie planu pielęgnacji oraz pomoc w doborze pielęgnacji w zależności od potrzeb klienta, przeprowadzanie wstępnego wywiadu...
  • Nauczyciel przedmiotu zawodowego: Technik Masażysta

    Grupa Pascal   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    prowadzenie zajęć teoretycznych i/lub praktycznych;
  • Podolog

    LUX MED Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Legnicka 51/53    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat
    1 dni
    Nasze oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie kierunkowe - podologia; doświadczenie w zakresie wykonywania podstawowych zabiegów podologicznych; dobra znajomość obsługi komputera MS Office; odpowiedzialność, umiejętność pracy w zespole, podzielność uwagi, komunikatywność, solidność, dyspozycyjność.
  • Zastępca Kierownika w Salonie odzieżowym

    RECMAN SP. Z O.O.   Warszawa, Wola    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Twój zakres obowiązków: Profesjonalna obsługa Klienta – z którym będziesz w stałym kontakcie; Realizacja wyznaczonych celów sprzedażowych – to one mają wpływ na Twoją premię; Ekspozycja produktów – będziesz odpowiedzialny za wizerunek salonu; Obsługa kasy fiskalnej, komputera...
  • Doradca Klienta w Salonie odzieżowym

    RECMAN SP. Z O.O.   Siedlce    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 dni
    Twój zakres obowiązków: Profesjonalna obsługa Klienta – z którym będziesz w stałym kontakcie; Realizacja wyznaczonych celów sprzedażowych – to one mają wpływ na Twoją premię; Ekspozycja produktów – będziesz odpowiedzialny za wizerunek salonu; Obsługa kasy fiskalnej, komputera...
  • Nauczyciel przedmiotu zawodowego: Technik Masażysta

    Grupa Pascal   Gdańsk    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  część etatu  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    prowadzenie zajęć teoretycznych i/lub praktycznych;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.