Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Audyt BHP w firmie

Audyt BHP w firmie

 
Audyt BHP w firmie

Audyt BHP

 

Według 94. artykułu Kodeksu pracy do obowiązków pracodawcy należy między innymi: zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Niedopełnienie tego wymogu może skutkować nałożeniem kar finansowych w przypadku kontroli Państwowej inspekcji Pracy. Aby sprawdzić, czy firma spełnia wszystkie warunki bezpieczeństwa, można przeprowadzić audyt BHP. Korzyści, jakie płyną z weryfikacji warunków BHP to między innymi:

• aktualizacja wszystkich instrukcji,
• zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadków,
• zabezpieczenie przed ewentualnymi sankcjami nakładanymi przez PIP,
• ograniczenie wydatków np. na odszkodowania,
• poprawa wizerunku firmy.

 

Audyt BHP w firmie

 

Audyt wewnętrzny BHP polega na porównaniu warunków panujących w zakładzie pracy z aktualnymi przepisami prawnymi. Dokładna kontrola pozwoli zweryfikować wszelkie nieprawidłowości oraz wprowadzić odpowiednie zmiany.

 

Audytor BHP sprawdza między innymi:

• regulamin wewnątrzzakładowy,
• stan techniczny maszyn oraz urządzeń,
• zaopatrzenie apteczek pierwszej pomocy,
• aktualne szkolenia pracowników z zakresu BHP,
• ocenę ryzyka zawodowego,
• przystosowanie stanowisk pracy,
• pomieszczenia sanitarne,
• oznakowanie dróg ewakuacyjnych,
• rejestry wypadków, jakie miały miejsce w zakładzie pracy,
• system ochrony przeciwpożarowej,
• aktualne badania pracownicze,
• wykaz prac szczególnie niebezpiecznych,
• występowanie czynników szkodliwych, uciążliwych oraz niebezpiecznych oraz zakres działań, które mają wyeliminować powyższe czynniki,
• zapisy dotyczące występowania chorób zawodowych,
• protokoły z przeglądu budynków np. odnoszące się do stanu systemu klimatyzującego,
• akta osobowe zatrudnionych,
• używanie odzieży ochronnej, jeśli w danym przedsiębiorstwie zachodzi taka potrzeba.

 

Pod koniec kontroli sporządzany jest dokładny raport. Zawarte są w nim wyniki każdego sprawdzanego aspektu funkcjonowania firmy. Co zrobić, gdy zostały stwierdzone nieprawidłowości? Pracodawca ma określony czas, aby naprawić bądź wyeliminować wszystkie czynniki niezgodne z przepisami prawa.

 

Dodatkowo większość raportów z kontroli zawiera zalecenia oraz wskazówki, jak zmniejszyć ryzyko wystąpienia wypadków lub jak wdrożyć nowe procedury oraz podwyższyć standardy bezpieczeństwa.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Operator / Inżynier procesu produkcji

    Pure Ice Sp. z o.o.   Moszna-Parcela, k. Pruszkowa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 800 - 7 800 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: obsługa automatycznej linii produkcyjnej; obsługa automatycznej linii pakowania i paletyzacji; prowadzenie prostych czynności administracyjnych związanych z produkcją, raportowanie; utrzymywanie maszyn i urządzeń w odpowiednim stanie technicznym; dbałość o powierzone...
  • widziszwszystko sp. z.o.o
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukujemy osoby, która lubi wyzwania i będzie aktywnie dążyć do realizacji i przekraczania celów sprzedażowych. Twoja praca będzie polegać na aktywnym pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu własnej bazy kontaktów. W tym celu będziesz sporządzać oferty,...
  • Lekarz Ortodonta

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Żytnia 16    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z co najmniej 2-letnim doświadczeniem w leczeniu aparatami stałymi, ruchomymi i Invisalign®,​ otwartych na rozwój w interdyscyplinarnym zespole, chętnych do pracy na 1 dyżur w tygodniu (pracujemy od...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    LUX MED Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Fabryczna 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    1 godz.
    Nasze oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; mile widziane ukończone kursy specjalistyczne z zakresu: EKG, RKO, szczepień ochronnych; znajomość...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    LUX MED Sp. z o.o.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie
    1 godz.
    Oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; mile widziane ukończone kursy specjalistyczne z zakresu: szczepień ochronnych, EKG, RKO; znajomość języka...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    LUX MED Sp. z o.o.   Wrocław    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / zlecenie
    1 godz.
    Oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku pielęgniarstwo; aktualne prawo wykonywania zawodu; mile widziane ukończone kursy specjalistyczne z zakresu: szczepień ochronnych, EKG, RKO; znajomość języka...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?