Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

 
Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

Jak podnieść ROI z targów pracy? W jaki sposób zachęcić odwiedzających do natychmiastowego przesłania aplikacji? Jak w prosty sposób pokazać kulturę organizacyjną firmy i zainteresować osoby, które do niej pasują? Jak sprawić, by o spotkaniu z pracodawcą uczestnik targów opowiedział znajomym?

Skuteczne stoisko na targach pracy to już nie tylko roll-up i paczka wizytówek. Wykorzystując marketingowy model AIDA, nowoczesne technologie i kilka kreatywnych pomysłów można wyróżnić ekspozycję i znacznie podnieść skuteczność budowania wizerunku pracodawcy w ramach targów pracy.

 

Model AIDA z perspektywy wystawcy

 

Marketingowy model reakcji klienta wobec produktu można z powodzeniem zastosować, przygotowując stoisko pracodawcy na targi pracy IT i każde inne. Model AIDA składa się z 4 elementów:

A – Attention – przyciągniecie uwagi uczestnika targów do stoiska,
I – Interest – zainteresowanie uczestnika pracodawcą,
D – Desire – przekonanie uczestnika targów do tego, że firma jest dla niego idealnym miejscem pracy i rozwoju,
A – Action – nakłonienie uczestnika do działania – przesłania aplikacji, wypełnienia formularza rekrutacyjnego, poinformowania o ofertach pracy znajomych.


A jak Attention – czyli atrakcyjne stoisko


Giełda pracy  to idealne miejsce na budowanie wizerunku pracodawcy. W dobie nowoczesnych technologii warto pomyśleć o tym, jak uatrakcyjnić stoisko, tak by już z daleka przyciągnąć uwagę. Ciekawym rozwiązaniem są tablice interaktywne, które umożliwiają przeprowadzenie szybkiej prezentacji i pozwalają odwiedzającym stoisko na samodzielnie przeszukiwanie informacji o firmie. Odpowiednie wykorzystanie kolorów i zbudowanie przestrzeni oraz proponowanie aktywności, które sprawią, że przy stoisku stale ktoś się będzie znajdował, przyciągną dodatkowe osoby. Niezwykle pomaga również uśmiech na twarzach wystawców!

 

I jak Interest – czyli jak zainteresować uczestników pracodawcą?


Same ulotki i miseczka z cukierkami to zdecydowanie za mało. Uczestnika trzeba wciągnąć w proces poznawania firmy. Proste i skuteczne pomysły to np.:
    • wyświetlany na monitorze filmik prezentujący wnętrze firmy;
    • stoisko wyklejone zdjęciami pracowników (również takimi robionymi spontanicznie, przy okazji imprez, spotkań czy nawet pokazujących pasje i zainteresowania pracowników – miłośnik wspinaczki skałkowej widząc, że kilku pracowników też pasjonuje się tym sportem, na pewno pomyśli o tym, że w takiej firmie miałby o czym rozmawiać z kolegami „po godzinach”);
    • niebanalne przedstawienie ofert pracy – np. w formie graficznych ogłoszeń, komiksowych stripów zachęci do głębszego zainteresowania się oferowanymi stanowiskami pracy;
    • ciekawe gadżety, które są związane z branżą – czy inżynierowi uda się rozwiązać techniczną łamigłówkę z klocków? Ile osób zabierze ze sobą wlepkę, na której poza logo firmy znajdzie się również motywacyjne hasło lub zabawny komentarz branżowy?

Dla mierzenia efektywności targów i by ocenić rentowność inwestycji, ważne jest prowadzenie monitoringu poziomu zainteresowania pracodawcą. Wskaźniki można uzyskać za pomocą metody obserwacji, analizy liczby i jakości otrzymanych CV, wejść na stronę www pracodawcy (zarówno główną, jak i mobilną) w dniu targów i w kilka dni po ich zakończeniu. Niekiedy organizatorzy targów proponują również dodatkowe rozwiązania. Np. podczas organizowanych w marcu 2015 roku targów pracy przez Praca.pl, monitoring zainteresowania był prowadzony już na etapie rejestracji uczestników online, którzy mogli zadeklarować chęć spotkania z pracodawcą. Tego typu narzędzia dają pracodawcom jeszcze przed samymi targami informacje na temat potencjalnych uczestników spotkań i możliwość bardziej adekwatnego przygotowania się do nich.

 

D jak desire, czyli jak sprawić, by uczestnik targów chciał w firmie pracować

 

Targi pracy to również miejsce na to, by pokazać, jakie możliwości rozwoju daje firma, jakimi wartościami się kieruje, dlaczego warto stać się członkiem zespołu. Nie ma jednak czasu na to, by opowiadać o ścieżkach kariery na poszczególnych stanowiskach czy prezentować ofertę szkoleniową, w jakiej może uczestniczyć pracownik.

Można:
    • przygotować krótki przewodnik o możliwościach rozwoju – np. w formie plakatu na ścianie stoiska,
    • zaproponować program referencyjny (w ten sposób uczestnicy o ofercie pracodawcy informują znajomych),
    • przygotować warsztaty, na których manager z doświadczeniem podzieli się wiedzą w określonym zakresie (uczestnicy będą bardziej zainteresowani warsztatami w ich obszarze zainteresowań, związanymi z pracą, niż ogólnymi pogadankami na temat procesu rekrutacji czy historii firmy),
    • zorganizować Dni Otwartych Drzwi i zaprosić na nie osoby, które przyszły np. na studenckie targi pracy i zainteresowały się pracodawcą.
 
Jeśli zainteresowanie firmą i chęć pracy ma się utrzymać, warto popracować nad interakcją już po zakończeniu eventu. Dodatkowe materiały do pobrania ze strony czy przesłanie mailem szczegółowych informacji o procesie rekrutacji pozwoli wzmocnić przekaz i dodatkowo monitorować efekty skuteczności działań.

 

A jak Action, czyli jak nakłonić uczestnika do działania?

 

Warto wziąć pod uwagę, że w różnych wydarzeniach biorą udział określone grupy osób. W zależności od tego, czy odbyły się branżowe, inżynieryjne targi pracy, czy raczej targi pracy dla studentów, wystawiający się pracodawca może dobrać najskuteczniejsze sposoby zainteresowania uczestników swoją ofertą. I tu ma kilka możliwości:


Elektroniczne zbieranie aplikacji w czasie rzeczywistym

 

Nie tylko internetowe targi pracy są okazją od korzystania z technologicznych ułatwień. Przynoszenie przez uczestników wydrukowanych dokumentów aplikacyjnych i zostawianie ich na stoiskach nie jest zbyt wygodne ani dla kandydatów, ani dla wystawców. Znacznie efektywniej gromadzić CV w formie elektronicznej. By zbudować bazę zainteresowanych firmą osób, nie wystarczy przekazanie materiałów reklamowych i nadzieja na to, że kandydat po przyjściu do domu prześle swoje CV. Lepiej zmotywować go do przesłania aplikacji od razu – w momencie wizyty na stoisku.

 

Można w tym celu wykorzystać specjalnie założoną skrzynkę mailową (pozwoli monitorować efektywność targów w obszarze tworzenia bazy kandydatów) lub stworzyć prosty formularz rekrutacyjny, który pozwoli na pozostawienie podstawowych danych (imię i nazwisko, adres mailowy, obszary pracy, jakim zainteresowany jest kandydat). Po zakończonych targach do wszystkich osób, które zostawiły swoje adresy mailowe, wysyła się zaproszenie do dokończenia procesu aplikacji i przesłania swojego CV. Pamiętajmy, że taki formularz musi być responsywny – czyli umożliwiać skorzystanie z niego za pomocą komórki. Zachętą może być również posiadanie na wyposażeniu stoiska kilku tabletów, które pozwolą zainteresowanym na wypełnienie formularza.


Grywalizacja

 

Aplikacje służące rozrywce mogą z powodzeniem sprawdzić się również w rekrutacji lub przedstawieniu kultury organizacji. Inwestycja w aplikację to wprawdzie koszt, ale korzystać można z niej wielokrotnie, umieszczając ją również w sklepach internetowych z aplikacjami lub na stronie pracodawcy. Grywalizacja okazuje się szczególnie skuteczna w promowaniu firmy wśród pokoleń Z i Y, ale znajdzie również i starszych fanów.

 

Konkursy i testy

 

Rozdawnictwo smyczy i długopisów generuje koszty i przynosi niski zwrot z inwestycji. Za to zabawny „psychotest” typu: „czy pasujesz do naszej firmy” lub kilka przykładów rekrutacyjnych zadań, które pozwolą kandydatowi sprawdzić się „w praktyce”, dają szansę na zaangażowanie. Podobnie działają wszelkiego rodzaju konkursy – o ile zarówno zadania, jak i nagrody są związane z firmą.

Informacje, jakie kandydat powinien wynieść z targów pracy


Cele osób odwiedzających targi pracy i wystawców są zbieżne. Pracodawcy chcą pozyskać ciekawych kandydatów i poszerzyć wiedzę o działalności firmy. Odwiedzający chcą zdobyć informacje dotyczące aktualnych ofert pracy, możliwości rozwoju, charakteru firmy i procesu rekrutacji. Odpowiednie przygotowanie prospektów to zatem dostarczenie wiedzy na temat:

    • aktualnych i najbliższych wakatów (Czy macie dla mnie pracę? Czy w przyszłości będą stanowiska odpowiednie dla mnie?),
    • kultury organizacyjnej firmy (Czy pasuję do firmy? Czy będę się w niej dobrze czuł?),
    • możliwości rozwoju, korzyści dla pracowników (Dlaczego powinienem chcieć u was pracować?),
    • procesu rekrutacji (Czego mogę się spodziewać, aplikując do was?).

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Dyrektor,menedżer zarządzający

    Agencja Pracy Koncepcja   Wrocław, 30 km od Wrocławia ( kierunek Strzelin)    praca stacjonarna
    dyrektor / prezes / menedżer  umowa o pracę  pełny etat   20 000 - 30 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    OBOWIĄZKI: W fazie wdrożenia wspieranie obecnego dyrektora zarządzającego we wszystkich operacyjnych i strategicznych obszarach działalności firmy. Zarządzanie i nadzór działalności operacyjnej firmy. Odpowiedzialność za realizację strategii sprzedażowej i produkcyjnej zgodnie z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Personalno-Płacowych

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możlwiy parking dla pracowników    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska obsługa pełnego zakresu spraw kadrowych od zatrudnienia po zakończenie współpracy; przygotowywanie list płac oraz rozliczeń zgodnie z aktualnymi przepisami; wprowadzanie i aktualizacja danych pracowniczych w systemach kadrowo-płacowych; sporządzanie zestawień, raportów i...
  • Samodzielna Księgowa / Samodzielny Księgowy

    ADN Akademia Sp. z o.o. Sp. k.   Warszawa, bardzo dobry dojazd komunikacją publiczną, możliwy parking    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska księgowanie i weryfikacja dokumentów finansowych; bieżąca kontrola rozrachunków oraz monitorowanie sald; przygotowywanie deklaracji podatkowych oraz zestawień statystycznych; uzgadnianie sald z partnerami biznesowymi i pracownikami; prowadzenie ewidencji projektów rozliczanych...
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat   7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Are you passionate about creating memorable customer experiences? Do you enjoy solving problems and connecting with people from around the world? We are a leading company in the global coffee machine market, dedicated to delivering the perfect coffee experience to our customers. Now, we’re looking...
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.
  • Osuszanie24 Sp. z o. o. Sp. K.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 6 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska Bieżąca obsługa zleceń usług osuszania i restytucji mienia, Dowóz, montaż i demontaż urządzeń, pomiary, Kontakt telefoniczny i utrzymywanie relacji z klientami, Wypełnianie i prowadzenie dokumentacji, Raportowanie, Próby ciśnieniowe, Wykrywanie przecieków.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?